Senaste nytt

Champagnetråden

Sorry för OT.
#Imdone :D:rolleyes:

BCCC5256-5035-4612-9324-41812EF30747.jpeg
 
Igår öppnade jag den här gobiten. 7 år på jästen, och 8 år på flaskan. Resultatet blir verkligen magiskt. Trots övervikt av pinot noir tränger chardonnayen igenom, speciellt med lite mer luftning. Andra dagen blir också märkbart bättre, och tid i glaset gynnar också den tålmodige. Moget, fruktigt, och härligt!
Dyra droppar, men kostar det så smakar det, som det heter.

6BAC7D54-333C-47E7-BC86-0355CC3ED0FA.jpeg
 

MTheC

Medlem
Drack en gammal favorit, kanske inte för att det är den bästa champagnen men för att den påminner mig om den fantastiskt trevliga Nicolas Jaeger som är vinmakare där. Har haft väldigt roligt besök hos dem som slutade med att vi satt på hans kontor och drack otaliga flaskor champagne.
IMG_20200926_180455.jpg

Detta är deras insteg och den är trevlig och prisvärd (i alla fall om man köper den på finlandsfärja då den är lite mer än en hundring billigare än på bolaget). Gillar stilen som nog till stor del kommer ifrån att de kör första jäsning på ekfat. Finns ju ett antal hus som gör det men jag gillar ofta dem.
 
Drack en gammal favorit, kanske inte för att det är den bästa champagnen men för att den påminner mig om den fantastiskt trevliga Nicolas Jaeger som är vinmakare där. Har haft väldigt roligt besök hos dem som slutade med att vi satt på hans kontor och drack otaliga flaskor champagne.
Visa bifogad bild 113617
Detta är deras insteg och den är trevlig och prisvärd (i alla fall om man köper den på finlandsfärja då den är lite mer än en hundring billigare än på bolaget). Gillar stilen som nog till stor del kommer ifrån att de kör första jäsning på ekfat. Finns ju ett antal hus som gör det men jag gillar ofta dem.
Jag provade deras BdB 2009 nyligen. Tyckte jag inte kände så mycket doft, men väl härlig smak och en fin grapefrukt-ton i den. Kanske var det suboptimala glas. Jag har några fler av den som jag tänkte prova under bättre förhållanden.
 

MTheC

Medlem
Jag provade deras BdB 2009 nyligen. Tyckte jag inte kände så mycket doft, men väl härlig smak och en fin grapefrukt-ton i den. Kanske var det suboptimala glas. Jag har några fler av den som jag tänkte prova under bättre förhållanden.
Har inte testat den, brukar annars gilla deras Cuvée Paradis. Har tidigare i alla fall ofta gå att få tag på till vettigt pris.
 

MTheC

Medlem
Är det någon som lyckades komma över PN VZ15? Det gick inget vidare med magnum idag men fick i alla fall två i tisdags.
Kollade på det och var lite sugen på Magnum men de försvann direkt. För vanliga storleken beställde jag det från webhandlare då prissättningen i Sverige var lite väl hög.
 
Toppen