Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Hade SAS följt reglerna för återbetalning hade det inte funnits ett SAS kvar. Det hade inte ekonomiskt fungerat för bolaget.

Utöver det hade det blivit enorma problem med personal som ska hantera det.
Och då är det kundernas fel att det har tagit tid?

Konstigt det där med att det skulle driva personal, det som tidigare till stor del gått per automatik, och som från maj/juni har börjat gå på automatik igen, skulle av en slump kräva en massa personal just i mars/april. Självklart var det så att SAS stoppade utbetalningarna för att rädda sitt kassaflöde.

Men att skylla på kunderna att SAS inte betalar ut i tid är ungefär som att skylla på offret för att hon hade för kort kjol...
 

lucasd

Medlem
Och då är det kundernas fel att det har tagit tid?

Konstigt det där med att det skulle driva personal, det som tidigare till stor del gått per automatik, och som från maj/juni har börjat gå på automatik igen, skulle av en slump kräva en massa personal just i mars/april. Självklart var det så att SAS stoppade utbetalningarna för att rädda sitt kassaflöde.

Men att skylla på kunderna att SAS inte betalar ut i tid är ungefär som att skylla på offret för att hon hade för kort kjol...

Har hantering av återbetalningar någonsin gått helt automatiskt? Av egna SAS-biljetter kan jag säkert tänka mig att det till viss del kunnat gå automatiskt, men så fort det handlar om olika biljettyper och kanske biljetter som inkluderar andra flygbolag blir situationen nog en annan.

Nu har ju SAS fått till ett system som in hantera återbetalningarna bättre. Det är synd att det ej funnits tidigare - men behovet har ju varit ett annat då.

Självklart är det inte pga kunderna det tagit tid. För det bär ju SAS allt ansvar. Men fortfarande: har det gått snabbare för de kunder som tjatat?

Det låter som om bolaget var på obestånd och hade fordingar mot sig som de inte kunde betala.

De uppfyller solklart rekvisiten för att försättas i konkurs!

Alternativet har väl varit konkurs. Hade SAS betalat ut alla pengar samtidigt i våras, hade det inte funnits ett bolag kvar. Då hade väl folk klagat på att inte få tillbaka alla pengar heller.

Personligen väntar jag hellre några månader och får tillbaka allt, än att inte få tillbaka något. Men här är ju alla olika.
 

jankar76

Medlem
Fick refund idag på Hong Kong 21 maj utan att ha pratat med kundtjänst.
Nu väntar jag på resor från mars och april som jag pratat med SAS om.

Vet inte vad man ska dra för slutsats, men tacksam hursomhelst.
 

taxvalp

Medlem
Fick återbetalning i dag för en resa avbokad och planerad för april. Den var bokad med voucher och återbetalades därmed som voucher. En del sökning i mejlkorgen behövdes för att hitta rätt voucher och ladda ner den uppdaterade versionen, inte helt intuitivt. Vouchern går ut om drygt en månad, snart hög tid att boka...
 
I Sverige har vi varit för flata mot SAS. Risken nu är väl att svenska kunder drar kortaste strået. SAS tvingas prioritera Danmark och svenskarna får inget...

Ja är man så räddhågsen som många av oss svenskar tyvärr är tenderar man att bli överkörd i livet. Ser ju flera exempel här i tråden att man ska vara tacksam mot SAS om man ö.h.t. får tillbaka sina pengar.
 
Toppen