Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

pswe

Medlem
Jag fick igår ett refund notice efter 6,5 månader!

Jag förstått av forumet att det är inte rekord, men nästan, nästan...

Jag avbokade 2x SAS Plus (smart) ARN-EWR den 11/3, och fick alltså återbetalning den 25/9, och detta efter 10 påstötningar under tiden!! Alla med varierande löften som t.ex. "utbetalningstiden är förlängd från 7 till 25 arbetsdagar" (lögn), "alla återbetalningar sker i strikt datumordning" (lögn), "alla återbetalningar från mars ska garanterat vara gjorda senast sista juni" (lögn), och minst tre gånger beskedet att "jag har skickat ett internt mail som ska påskynda din process" (kanske sant, men då har utbetalningsavdelningen förmodligen skitit högaktningsfullt i sådana påminnelser).

Varsågod SAS för den räntefria krediten i över ett halvt år!

Att vara diamantkund har definitivt inte hjälpt i mitt fall, och jag kommer inte att vara lika lojal SAS-resenär i framtiden, när man väl kan börja resa igen. Eftersom jag bara flyger utrikes till Europa och USA i vanliga fall, så sneglar jag på Lufthansas Miles and More i stället för EB. De verkar vara ett stabilt företag, som inte behöver låna av sina resenärer.

För att kalibrera dina förväntningar och undvika nya besvikelser kan nog denna vara läsvärd före du bestämmer dig

Covid-19 och Lufthansagruppen | Sida 10 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

Doctor-X

Medlem
Står tidigare i tråden att bokningar som görs nu återbetalas per automatik istället för manuellt. Är det någon som har någon datapunkt avseende om man bokar och sen ångrar köpet inom 24h, hur snabbt pengarna kommit tillbaka?
 

Stenis32

Medlem
Står tidigare i tråden att bokningar som görs nu återbetalas per automatik istället för manuellt. Är det någon som har någon datapunkt avseende om man bokar och sen ångrar köpet inom 24h, hur snabbt pengarna kommit tillbaka?
Pengarna reserveras endast i det fallet och efter 2-3 dagar försvann reservationen för min del från kontoutdraget. Det här var redan i början av augusti.
 

M.K

Medlem
Nu kom plötsligt alla återbetalningar in på Amex från vårens inställda resor. Inte optimalt med massor av plus på kortet nu och fallande bonusmätare.

Ingen räkning i slutet av oktober får väl som tröst ses som positivt, samt att jag återigen kan tänka mig att boka fler privatresor för pengar med SAS.

Edit. Jag har dock inte legat på SAS alls utan bara väntat. Jag kände att jag hade både tid och råd så kunde bjuda på det efter alla år som trogen kund.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Avbokade en resa den 14 mars på kvällen till CDG som skulle ha gått den 15 mars på morgonen.
Fick pengarna idag på kontot idag, har inte "bombarderat" SAS med mail, inte varit i kontakt med kronofogden, eller AMEX, jag har suttit lugnt i båten, kanske dröjde lite längre innan återbetalningen, därför att många resenärer har stört SAS i sina rutiner i dessa tuffa tider.

Jag är tacksam mot SAS (i detta fall).
Hade jag hade bokat någon BRA biljett, då hade jag endast fått tillbaka 25% av biljettpriset.
 
Fick pengarna idag på kontot idag, har inte "bombarderat" SAS med mail, inte varit i kontakt med kronofogden, eller AMEX, jag har suttit lugnt i båten, kanske dröjde lite längre innan återbetalningen, därför att många resenärer har stört SAS i sina rutiner i dessa tuffa tider.
Jag gillar ändå att du lägger en del på SAS kunder att det tar lång tid för SAS att återbetala pengarna.

Hade inte kunderna varit så jobbiga att de krävde att SAS följde lagen så skulle SAS ju ha betalt direkt...
 

lucasd

Medlem
Jag gillar ändå att du lägger en del på SAS kunder att det tar lång tid för SAS att återbetala pengarna.

Hade inte kunderna varit så jobbiga att de krävde att SAS följde lagen så skulle SAS ju ha betalt direkt...
Bara nyfiken: har det gått snabbare för kunderna att få tillbaka pengarna om de tjatat på SAS?

Det är självklart inte bra att det tagit så lång tid - men samtidigt får man väl inse att det är en pandemi som påverkar det mest just nu.

En tanke är väl om kundtjänsten hade haft mindre att göra, kanske fler hade kunnat användas för att hantera återbetalningar. Det vet jag dock inte om det hade fungerat.
 
Bara nyfiken: har det gått snabbare för kunderna att få tillbaka pengarna om de tjatat på SAS?

Det är självklart inte bra att det tagit så lång tid - men samtidigt får man väl inse att det är en pandemi som påverkar det mest just nu.

En tanke är väl om kundtjänsten hade haft mindre att göra, kanske fler hade kunnat användas för att hantera återbetalningar. Det vet jag dock inte om det hade fungerat.
En tanke är ju att om SAS hade följt lagar och regler så hade deras kundtjänst haft mindre att göra.
 
Toppen