Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

HCas

Medlem
Om jag fattade rätt så kommer Finland att stänga gränsen för svenskar och estländare igen från och med måndag

Källa YLE Text TV

Segt med de här konstanta ändringarna som så många länder kör med. Är det för mycket begärt med lite framförhållning i besluten? Så fort ändras väl inte läget även om siffrorna rör sig en del upp och ner...
 

Doctor-X

Medlem
Det får väl ändå betraktas som ett mindre problem som förhoppningsvis kan hanteras med en bra försäkring. Själv skulle jag vara väldigt glad att få reda på om jag var smittad innan jag ger mig ut på en resa.

Absolut och är man smittad ska man inte åka.

Det jag funderar på är bara vilken försäkring som täcker detta och vilka begränsningar finns t.ex. åka till ett land som UD avråder från.
 

LarsCph

Medlem
Rejseforsikring dækker vel normalt opstået sygdom som gør, at man ikke kan rejse. Det er jo ikke kun Covid-19 - men eksempelvis må man ikke rejse med de fleste flyselskaber hvis man har skoldkopper (svensk: vattkoppor). Det er dog primært et problem med yngre børn - og vi fik vores datter vaccineret så vi slap for stress hvis der tæt på ferien var udbrud af vattkoppor på dagis :)
 

Kimmen00

Medlem
Det får väl ändå betraktas som ett mindre problem som förhoppningsvis kan hanteras med en bra försäkring. Själv skulle jag vara väldigt glad att få reda på om jag var smittad innan jag ger mig ut på en resa.

Vill man safea så ska man ju göra ett PCR-test här hemma en 72-48 h innan avgång, är det positivt får man ställa/boka av allt.Testet negativt = kör man på som planerat och då är risken att testet på flygplatsen skall bli COVID-19-positivt minimalt..
 

raphaelmak

Medlem
Det internationella branschorganet IATA vill införa ett generellt covid-19-test för alla internationella flygresenärer före avgång, enligt dess generaldirektör Alexandre de Juniac.

– Vi kan inte se någon annan lösning som skulle innebära färre utmaningar eller vara mer effektiv, säger han.

Idén är ett snabbt och billigt test som kan genomföras av icke medicinskt utbildad personal. Ett sådant kommer att finns tillgängligt om några veckor och ska därefter införas enligt en globalt överenskommen standard, enligt de Juniac. (TT)
Mycket positiv utveckling, men kostnaderna lär gå till passagerna, så hoppas inte för mycket. I alla fall tror jag att detta ska uppmuntra länderna att öppna upp igen för besök.
 

011430121

Medlem
Norska UD avråder för alla icke nödvändiga utlandsresor till den 15 januari 2021

Källa NRK Text TV

76E95150-879C-4041-BFE9-10235B2551AD.png
 

Senator

Moderator
Norska UD avråder för alla icke nödvändiga utlandsresor till den 15 januari 2021

Källa NRK Text TV

Visa bifogad bild 113574

Kanske behöver förtydliga detta lite:

Informasjon om reiser og koronavirus - spørsmål og svar

Artikkel | Sist oppdatert: 22.09.2020

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 1. oktober. Det er gjort unntak for land og regioner i Norden og land i EØS/Schengen-området som oppfyller Folkehelseinstituttets kriterier for lav smittespredning. Endringer i både smitteutbredelse og lokale restriksjoner kan endre seg raskt og gjør situasjonen uforutsigbar. Alle må tenke nøye igjennom nødvendigheten av å reise.

Informasjon om reiser og koronavirus - spørsmål og svar - regjeringen.no
 

Tomas E

Medlem
Ni som tänker åka till Storbritannien kommande veckor med anledning av det avskaffade karantänskravet från Sverige, och har tänkt flyga via CPH snarare än direkt från ARN: jag hoppas att ni har noterat att Danmark har ökande smittsiffror. ECDC-siffrorna just nu är 52,4 fall per 100 000 invånare per 14 dagar, att jämföra med Storbritanniens officiellt angivna gräns på 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar för att det ska vara karantänsfritt. D.v.s. man bör vara bekymrad när ECDC-siffran går över 40 (20 x 2), och 52,4 är ju klart över 40!

Jag blir därför inte alldeles förvånad om Storbritannien tillkännager karantänskrav vid inresa från Danmark imorgon (besked brukar komma på torsdagkvällar), med effekt från lördag morgon. Det skulle kunna hända nästa torsdag också (eller inte alls...), för Portugal fick en veckas respit med motivet att de testade mycket, vilket nog gäller Danmark också.

Enligt reglerna räcker det tyvärr med att ha bytt flyg i ett land "i karantän" (ej på Travel Corridor-listan) för att behöva sitta i 14 dagars karantän:
Idag tillkännagavs att bl.a. Danmark drabbas av 14 dagars karantänskrav vid inresa till Storbritannien från lördag morgon:
24 September 2020
Curaçao, Denmark, Iceland and Slovakia will be removed from the England travel corridors list at 4am, Saturday 26 September 2020.
Tyvärr inte helt förvånande med tanke på deras smittsiffror, som redan nått 2,5 gånger den siffra som UK använder som gräns om än med viss "prutmån". (Danmark just nu enligt ECDC: 99,0 fall per 100 000 inv per 14 dagar, UK använder 20 fall per 100 000 inv d.v.s. motsvarande 40 på 14 dagar.)

Så åk inte t.ex. ARN-CPH-LHR eller GOT-CPH-LHR (annat än imorgon fredag) om du vill undvika 14 dagars karantän.

Sveriges just nu ökande smittsiffror gör att det finns en risk att karantän återinförs mot oss om 1-2 veckor. (ECDC-siffror: 36,8 fall på 14 dagar med uppåtgående trend.) Besluten tillkännages i allmänhet på torsdagkvällar och träder i kraft tidigt lördag morgon. Man kan i nuläget alltså vara ganska säker på att det kommer att vara karantänsfritt för inresa från Sverige till UK fram till åtminstone fredag 2 oktober. Men det finns en risk att karantänen återinförs lördag 3 oktober eller lördag 10 oktober. Stay tuned.
 
Toppen