Senaste nytt

Eurobonus poängintjäning med Lufthansa (och codeshare)

Sakoz

Medlem
Hej!

Jag skall på söndag resa ARN-FRA-AGP i Z med LH.
Men jag hittar inget bra sätt att få fram hur många EB poäng den rutten genererar.
Frågade SAS över chatten men i vanlig ordning så är det inte många vettiga svar man får därifrån.

Hur beräknar man miles till EB poäng? Någon av Er gurun som har svar på det? :) Och som vill upplysa en ny och mycket begeistrad businessclass.se medlem.
 

Jacob

Medlem
Flygningar med Lufthansa ger distansen i miles avrundad till närmsta hundratal. Sedan får du 2 gånger detta eftersom du flyger i business class.

Stockholm-Frankfurt är 762 miles, avrundas till 800 miles och x2 för business class vilket innebär 1600 poäng.

Är flygningarna verkligen med Lufthansa? Det är inte så att någon av flygningarna Stockholm-Frankfurt-Stockholm egentligen utförs av SAS (även fast de bokats med Lufthansas flygnummer)? I så fall får du lite fler poäng.

Frankfurt-Malaga är 1128 miles, avrundas till 1200 miles och x2 för business class ger 2400 miles.
Tyvärr vill jag dock minnas att maxpoängen för en flygning inom Europa med Lufthansa i business class är 2000 poäng,


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Sakoz

Medlem
Tack för snabba och bra svar! Generellt reser jag denna rutt med SAS i B eller Y , ARN-OSL-AGP och får då även de 15% extra som EBS, det var dock lite dåligt med avgångar som passade mig så jag fick förslaget att åka LH, och deras C,D,Z är bra tycker jag.

Har jag förstått det hela rätt att EB poäng och miles är samma sak (per definition)? Så när på avrundningen och ev. undantag som max antal poäng inom Europa etc.

Jacob: Det är LH som opererar flygningen från ARN, jag blev själv lite snopen (brukar annars mestadels se codeshare där SAS flyger ARN-FRA). Men och andra sidan brukar jag mest laborera med AMEX Travelpartners bokningssajt samt sas.se.

(Off topic) Jag fastnade på denna excellenta sajt för några veckor sedan och har sedan dess blivit upplyst om både det ena och det andra när det gäller bokningsförfaranden samtidigt som jag i nästa stund nickar instämmande när jag läser vissa artiklar.
 

Roger J

Medlem
En Lufthansa-biljett i Z brukar bli J-klass om det är SAS som utför flygningen. Inte för att det spelar så stor roll för poängintjäningen dock...
 

jumbooze

Medlem
Jag har en liknande fråga här, jag har tittat på en LX flygning (CPH-ZRH-ORD-DFW) tur och retur,
Enligt M&M så har den i Z klass följande antal meilen (jag är EBB)
4.000
17.716
37.848

Skulle det i eb poäng bli:
4000
17700
37800
=
59500 poäng?
Den sista poängen verkar mycket för biz klass inom US, kan det stämma eller visar milräknaren fel på Miles & More (ORD-DFW in Z)? Miles & More Meilenrechner
 

cbroxe

Medlem
Hej! Nej det stämmer inte. Kalkylatorn räknar med att du byter flight i FRA. Så den räknar ORD-FRA-DFW. Därav problemet.
MVH
 

tourist

Medlem
CPH-ZRH 591 miles: 1200 EB-poäng i Z
ZRH-ORD 4443 miles: 9000 EB-poäng i Z
ORD-DFW 802 miles: Om du flyger UA är det 900 eller 1800 EB-poäng beroende på vilken bokningsklass hos UA din LX-Z-biljett översätts till

Summa: 22200 eller 24000 poäng

När du inte flyger SAS spelar det ingen roll för poängintjänandet huruvida du är EBB/EBS/EBG. Räknaren på LX sida är bara relevant om du samlar poäng hos M&M, du får istället titta på http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/ och http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/
 

090034208

Medlem
ARN-FRA 800 miles x 0.25(K-klass) = 200 EB poäng
FRA-PEK 4900 miles x 0,25(K-klass) = 1225 EB poäng

Totalt 2850 EB poäng för en t/r
 
Toppen