Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har 2 st AMEX-vouchers som går ut samtidigt, men den ena är en inom-Europa-med-endast-SAS-voucher och den andra är en hela-världen-med-Star-Alliance-voucher. När jag loggar på mobilen och påbörjar en bokning, ser jag en voucher, men jag vet inte vilken det är:

Visa bifogad bild 113285

Visa bifogad bild 113286

Det står förvisso i Tool Tip:en "Poängrabatt, gäller hos SAS och Star Alliance över hela världen för högst två personen", men jag litar inte på att SAS IT-avdelning har lagt av en dynamisk text som känner av vilken sorts voucher det är. Skulle någon med en inom-Europa-med-endast-SAS-voucher vilja logga in på mobilen och kolla hur motsvarande voucher ser ut?
Nu har min inom-Europa-med-endast-SAS-voucher dykt upp och jag kan bekräfta att tool tip:en är korrekt. Det står "Poängrabatt, gäller på SAS europeiska rutter för högst två personer".
 
Fick just mail om att benet Thai BKK-Krabi blivit avbokad och de har inte gett oss ett ny rutt. Skulle rest över kommande nyår. Kanske lika glad för det men pga corona....

#1 Vad händer med vouchern ? Förlängs dessa automatiskt, eller behöver jag gnälla hos sas/Tallin ?
#2 Vart söker man numera Star Alliance 2-4-1 ? Sas sidan ligger väl nere sedan länge.
#3 Måste jag meddela sas att jag inte inresserad att semestra i BKK istället för Krab. Just nu ligger bokninger till BKK kvar.

Har använt min och fruns 2-4-1 vouchers som skulle gått ut 2020-12-31
 
Fick just mail om att benet Thai BKK-Krabi blivit avbokad och de har inte gett oss ett ny rutt. Skulle rest över kommande nyår. Kanske lika glad för det men pga corona....

#1 Vad händer med vouchern ? Förlängs dessa automatiskt, eller behöver jag gnälla hos sas/Tallin ?
#2 Vart söker man numera Star Alliance 2-4-1 ? Sas sidan ligger väl nere sedan länge.


Har använt min och fruns 2-4-1 vouchers som skulle gått ut 2020-12-31

Uppdatering av #1 enligt Tallin: Voucher som inte gått ut förlängs inte (ännu). Om vouchern gått ut förlängs giltligheten med en månad efter planerad avresa.
 
Jag förstår förtfarande inte point-sharing och 2-4-1. Antag att det ser ut så här:

Jag och min fru har 180k tillsammans varav jag genererat 150k och min fru 30k. Vi har varsin 2-4-1 vaucher. Kan vi nu boka två 2-4-1 för våra 180k a 90k eller finns det någon begränsning gällande intjäning per konto ?

Kan någon snäll människa klargöra detta ? Hittar inget på sas.se men har för mig att detta skapat problem tidigare
 

palmen

Moderator
Jag förstår förtfarande inte point-sharing och 2-4-1. Antag att det ser ut så här:

Jag och min fru har 180k tillsammans varav jag genererat 150k och min fru 30k. Vi har varsin 2-4-1 vaucher. Kan vi nu boka två 2-4-1 för våra 180k a 90k eller finns det någon begränsning gällande intjäning per konto ?

Kan någon snäll människa klargöra detta ? Hittar inget på sas.se men har för mig att detta skapat problem tidigare
Ja ni kan boka 2 resor om summan av båda resor inte blir mer än 180k.

Tänk att det är ett gemensamt bankkonto ni har i familjen där ni båda sätter in pengar och har ett varsitt kort för att betala saker och pengar dras då direkt från kontot. Så länge det finns pengar på kontot kan ni båda använda korten oavsett hur mycket ni betalt per person.
(sen är väl detta exempel dåligt på en sida där man försöker undvika att ha debetkort kopplade till ett bankkonto).
 

ekf

Medlem
Kan vi nu boka två 2-4-1 för våra 180k a 90k eller finns det någon begränsning gällande intjäning per konto ?
Ja, men det är bara den person som tjänat in vouchern som får använda den.. Ni får alltså dela upp det så att ni bokar den ena resan från ditt konto och den andra från din frus konto. Att det är samma poängpott i botten spelar inte roll för voucherbruket.
 

GeorgZ

Medlem
En lite specialfråga som jag själv inte får ordning på:

Om man söker på exempelvis ARN-ORD så verkar det inte vara några problem alls att boka Award-plats åt ena hållet (50 000 p) och Poänggenrerande Poängbiljett åt andra hållet (typ 148 000 poäng). Jag kommer med stor sannolikhet tvingas avboka en awardresa inom kort och får då en 2-4-1 över som behöver användas innan sambons tillstånd för resor upphör. Jag kan alltså inte göra en ToR awardresa och en för att få ihop poängen jag behöver 2021 (ca 10000 som revenue delen skulle ge). Fråga är om den då går att använda 2-4-1 på awardbiljetten så att den kostar bara 25000 poäng? Jag har förstått att 2-4-1 inte går att applicera på icke-award biljetter men går det om man blandar?
 

palmen

Moderator
En lite specialfråga som jag själv inte får ordning på:

Om man söker på exempelvis ARN-ORD så verkar det inte vara några problem alls att boka Award-plats åt ena hållet (50 000 p) och Poänggenrerande Poängbiljett åt andra hållet (typ 148 000 poäng). Jag kommer med stor sannolikhet tvingas avboka en awardresa inom kort och får då en 2-4-1 över som behöver användas innan sambons tillstånd för resor upphör. Jag kan alltså inte göra en ToR awardresa och en för att få ihop poängen jag behöver 2021 (ca 10000 som revenue delen skulle ge). Fråga är om den då går att använda 2-4-1 på awardbiljetten så att den kostar bara 25000 poäng? Jag har förstått att 2-4-1 inte går att applicera på icke-award biljetter men går det om man blandar?
2-4-1 går bara applicera på rena awards. Du kan ju dock boka 2 enkla till 60% av tor (per väg) och då applicera voucher på ena bokningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen