Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

mha321

Medlem
Ser vi till sträckan Stockholm-Göteborg så är min ståndpunkt att 1:a klass med X2000 inte har så mycket konkurrens när det gäller komfort, om man har singelsätena. Det är väl egentligen bara TÅGAB som kan konkurrera på sträckan Laxå-Göteborg med de gamla förstaklassvagnarna, men då finns en rejäl portion nostalgi med, samt att jag brukar ha egen "kuppe" i första klass mellan Skövde och Göteborg när jag tar TÅGAB:D
Finns det något alls som indikerar att de kanske är intresserade av att konkurrera med kvalitet, eller kan man förvänta sig att det bara är race-to-the-bottom-priser som kommer vara argumenten?

De finns väl I Tyskland, vad gäller där?
 

Hachans

Medlem
Har inte MTR sökt egna tåglägen? Kan man göra så och sedan utnyttja både de egna samt de som FlixBus sökt (troligen ja, men har inte tänkt på det förut).
De har ju annonserat en mindre mängd stopp än FlixBus också..

Tror personligen på att lösningen skulle vara smart, men jag gissar att den blir en annan. Tveksam om FlixBus tänkta kostnadsbild skulle hålla med MTR som utförare. Vet att den sistnämnda har ganska höga fordonskostnader (avbetalning/leasing/annan finansieringsform).

Tror personligen på något mer okonventionellt. Kanske blir det Green Cargo med flotta från Tyskland (för att komplettera med vagnar som klarar Sth200).
Ett annat alternativ är väl brittiska Go-ahead som vann ett norskt anbud med ett makalöst underbud.
Sedan har vi högoddsarna: Kanske Transitio , tågkompaniet eller liknande kan köra med Regina-tåg?

Nja, Green Cargo har inte passagerartrafik som affärsidé alls, det är dessutom väldigt tveksamt om ett statligt bolag ska konkurrera med ett annat, det blir ju väldigt konstigt.

Go-ahead är absolut ett alternativ, men tveksamt om de har vagnpark för att komma igång. Inte omöjligt såklart, men för att trafiken ska komma igång till våren 2020 så behövs det en befintlig park, jag vet inte var man ska hitta det. Utländska vagnar är ett alternativ men de behöver typgodkännas i Sverige för att få rulla här, och det är ju en offentlig process så det hade nördforumen plockat upp och processen varit i full gång redan. Att köpa in tåg är visserligen ingen öppen process heller, men med en leveranstid på två år så är det svårt att hålla sånt hemligt.

Transitio är ju ett bolag helägt av regionerna som har tågtrafik och kör ju ingenting i egen regi, de äger tågen som regionerna leasar och är således i princip en offentlig aktör, så de tror jag inte heller på.

Tågkompaniet eller VY Tåg som de heter numera är ju NSB, och jag har svårt att tro de skulle vara inblandade då de fortfarande slickar såren efter att ha förlorat en stor del av sin trafik i Norge till SJ. Men ingenting är omöjligt såklart, men deras vagnpark är väldigt begränsad och de har i princip ett gäng X62 som går uppe i Norrland i upphandlad trafik och ett gäng dieseltåg på några andra platser. X62 är visserligen bekväma tåg men jag tror inte Norrlandstrafiken klarar sig utan dem.

Så kvar står då MTR, jag tror de är trötta på den svenska fjärrtågstrafiken och att inte konkurrenterna släpper in dem i sina säljkanaler. De har erfarenhet av att köra en upphandlad trafik och är etablerade med personal och allting. De har har stora problem med beläggningen på sina tåg och har fortfarande inte fattat att många resenärer inte reser Stockholm C- Göteborg C utan kanske från Sollentuna - Kungälv och därför behöver en biljett för de sträckorna vilket de idag inte erbjuder. Med en koppling till Flixbus vilka också ingår i Resplus tror jag de kan bättra på beläggningen och tjäna mer pengar. Jag kan ha helt fel såklart (det har hänt förr...) men jag tror de kommer branda om.

Ett annat alternativ är Hector Rail som har dragkraften, har kapacitet över och har erfarenhet av passagerartrafik. De har också varit och handlat vagnar nere i Europa vid tidigare tillfällen och kan ha gjort så igen utan att vi vet om det.
 

Palazzi

Medlem
Intressant! Och det var såklart Hector Rail jag menade när jag skrev Green Cargo (tänkte helt galet) :)

Vi får vänta och se helt enkelt! Har egentligen ingångar i de flesta av dessa ledningsgrupper, men antar att de skulle tiga som muren (och skulle jag mot förmodan få reda på något så vore de inte schysst att sprida).
 

Hachans

Medlem
Intressant! Och det var såklart Hector Rail jag menade när jag skrev Green Cargo (tänkte helt galet) :)

Vi får vänta och se helt enkelt! Har egentligen ingångar i de flesta av dessa ledningsgrupper, men antar att de skulle tiga som muren (och skulle jag mot förmodan få reda på något så vore de inte schysst att sprida).

Vi rör oss nog i samma kretsar misstänker jag, men ja, det är bra att knipa om man hör något som inte var menat för allmän release.
 

Palazzi

Medlem
Vi rör oss nog i samma kretsar misstänker jag, men ja, det är bra att knipa om man hör något som inte var menat för allmän release.

Ja, men du verkar ha mer tågkoppling än mig. Min kunskap inom området är tämligen begränsad. Däremot intresserar jag både för infrastruktur- och företagsfrågorna :)

Som sagt. Svaret på våra frågor lär komma ut inom kort iaf :)

//
 

Palazzi

Medlem
Med viss anslutning till rubriken läste jag precis, i Italiensk papperstidning, att Flixbus nu börjar återöppna internationell trafik. De har tidigare fört klagomål, i Italien, Tyskland och Frankrike att de inte omfattades av det räddningspaket som gick till annan infrastruktur (lokaltrafik, järnväg och flyg).

Stora förluster för Flixbus, men såklart den största risken hos deras operatörer. Läste mig nyligen till att det i Danmark hade beräknats att 8/10 bussbolag riskerade konkurs om inte statliga stöden fortsatte förbi nästa årsskifte. Påverkar väl kanske dock inte trafiken långsiktigt, för finns fordonen kvar i länderna, och trafikunderlaget återhämtar sig, så kommer ju nya bolag att ta över trafiken. Är ju en lite speciell situation iom Flixbus koncept, för vi hade inte märkt någon skillnad (alla bussar är gröna, och man vet aldrig vilka som kör).
 

Palazzi

Medlem
Lite ny information från internationell Railjournal igår:
1. Flixtrain har åter normal beläggning i Tyskland, men två linjer försvann genom att operatörerna inte gick med på finansiella krav.

2. De har, som tidigare nämnts, köpt och renoverat ett antal tågvagnar. Det jag inte visste är att det rör sig om 100st (!!) vagnar när de redan nämner att de har fler klara än de nyttjar så antar jag att dessa ska till Sverige.

3. De kommer ”bara” expandera i Sverige och Tyskland de närmsta åren. Frankrike-expansionen omöjligjordes av banavgifter som uppgår till 30€/km medan Tyskland har 10€ och Sverige har 1.5€.
Det betyder alltså man i Frankrike bör ha höghastighetståg (för att hinna fler rotationer) och gärna i två våningar (för kapaciteten). Med de enorma infrastruktursatsningar som krävs innebär det nog att lågkostnadsalternativet fortsätter vara statliga SNCF’s Ouigo.

4. I sista meningen anger den intervjuade att de avser att etablera sig i Sverige nästa år. Vet inte om detta ska tolkas som att trafikstart 9Dec 2020 är uppskjutet eller om han räknar det som 2021 iom att det är det årets tågplan som inleds därmed. Vi får troligen svaret om 8d när den ”fastställda preliminära tågplanen” (låter som ett motsägelsefullt processteg) publiceras.

Germany’s open-access operator revamped and ready to grow - International Railway Journal
 

NyfikenGrau

Medlem
Alltid intressant med sån här lite mer djupgående info, även om jag själv aldrig känt mig lockad att prova Flixtrain.

3. De kommer ”bara” expandera i Sverige och Tyskland de närmsta åren. Frankrike-expansionen omöjligjordes av banavgifter som uppgår till 30€/km medan Tyskland har 10€ och Sverige har 1.5€.

Typiskt problem där det känns som det finns en annan sida av myntet - hur finansieras i så fall banorna i Sverige? Bara genom skattepengar?
 

Palazzi

Medlem
Alltid intressant med sån här lite mer djupgående info, även om jag själv aldrig känt mig lockad att prova Flixtrain.



Typiskt problem där det känns som det finns en annan sida av myntet - hur finansieras i så fall banorna i Sverige? Bara genom skattepengar?

Stämmer, statliga anslaget är över tid 81% av kostnader för underhåll, utbygg as FoU etc. I löpande kostnader är det mer jämnt fördelat mellan anslag av avgift, men ändå mycket skatt (känt sedan länge att tåg får en större andel än väg om man ser till nyttjandegrad).
Svårt att säga vad som är rätt modell för samtidigt har Sverige den lägsta skattesubventionerade infrastrukturutbyggnaden av något I-land och BNP-korrigerat strax över Moldavien.

Man kan nog utgå från att både slitage (höghastighet och större population) och utbyggnad är betydligt större i Frankrike; förenat med mer kostnader.

Exakt hur mycket som kommer från operatör vs anslag är svårt att se för olika länder. Det ska också påpekas på att vissa länder har statligt subventionerade tågaktörer (i vissa fall ägda) så om de betalar banavgifterna är det indirekt ox-också skattemedel.

Blir en rätt kraftig ökning av banavgifter (spåravgifter + tåglägesavgift) men procentuellt ingen skillnad iom att man bygger mer än tidigare just nu.

En politisk fråga främst, men som splittrar politiken d konkurrens (som låga banavgifter verkar innebära) är en prioritet för de politiska partier som samtidigt inte vill subventionera. Motsatsförhållandet råder såklart för partierna på andra kanten.
 

Hachans

Medlem
Toppen