Senaste nytt

SAS verkställer varsel av 560 piloter

Canadien

Medlem
För att komma ner på marknadsmässiga löner och inte de gamla guldkantade kontrakten så hade ju detta varit bra.
Finns väl risk att man inte kan driva vidare med nuvarande kostnadsbas heller när bara "den dyra" besättningen blir kvar.
Precis, men ingen trodde väl i Mars att detta skulle bli så långvarigt. Nu ser t o m 2021 ut som ett mestadels no-travel year för min del. Kanske kommer göra 25% 2021 jämfört med 2019.
 

011430121

Medlem
Visserligen en 10 år gammal nyhet, det var stora diskussionen på den tiden, men hur slutade detta eller var det en bokföring åtgärd som behövdes.
Vill minnas att detta skulle bli ett problem för SAS, men det har väl varit problem med massor av saker under dessa 10 år.

Pensionsnyheterna
 

Homer

Medlem
Det liknar ju lite scenariot från strejken förra året i att "de seniora" är villiga att offra "de juniora" för att själva få behålla så mycket som möjligt.

Det har väl dessutom pratats om rätt stora kommande pensions avgångar? Kan detta spela in också tro, eller är det så att de redan har gått?

8 november 2018
Pensionsvåg ger jackpott för SAS – men pilotbrist hotar
Omkring 700 av SAS 1.500 piloter kommer att svepas bort med pensionsvågen de kommande tio åren,
med start redan i år. Med det följer en storskalig rekrytering av lika många ersättare. Antalet pensionsavgångar fördubblas jämfört med det senaste decenniet.
 
Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.

Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror. En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?
 

dino_81

Medlem
Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.

Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror. En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?

Det har ju tidigare diskuterats att SAS inte ska bedriva lika omfattande egen verksamhet utan istället hyra in andra flygbolag som opererar SAS linjer, exempelvis Cityjet. Som jag förstår det i större del än vad som sker idag (läs: före Covid-19) så därför tror jag inte att det blir så många återanställningar för de uppsagda piloterna.

Dessutom bör piloternas tidigare strejker spela in, det talar absolut inte till deras fördel eftersom agerandet saknade stöd hos allmänheten (”lyxstrejk”) och även var väldigt kostsamt för arbetsgivaren. Precis som någon var inne på så tror jag SAS delvis ser pågående pandemin som en möjlighet i allt elände att starta om verksamheten åt ett mer lönsamt håll.
 

Homer

Medlem
Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.

Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror. En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?

I så fall har situationen ändrats dramatiskt sedan i juni

"De fire skandinaviske pilotforeninger under SAS Pilot Group har herudover forgæves forsøgt at SAS til at indgå en dialog om, at de piloter,
der får en fyreseddel, kan blive genansat, når tingene begynder at gå den rigtige vej igen.

Vi vil gerne forhandle med SAS om en løsning, hvor begge parter kan nå en fælles forståelse af, at de afskedigede piloter kan komme tilbage i drift igen og ikke skal outsources,” siger Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening

SAS varslar 5000 pga corona | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor


i Sverige

Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) | Lagen.nu
8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.
I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller ej.
 

Tomas E

Medlem
Toppen