Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.
Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror. En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?
Det har ju tidigare diskuterats att SAS inte ska bedriva lika omfattande
egen verksamhet utan istället hyra in andra flygbolag som opererar SAS linjer, exempelvis Cityjet. Som jag förstår det i större del än vad som sker idag (läs: före Covid-19) så därför tror jag inte att det blir så många återanställningar för de uppsagda piloterna.
Dessutom bör piloternas tidigare strejker spela in, det talar absolut inte till deras fördel eftersom agerandet saknade stöd hos allmänheten (”lyxstrejk”) och även var väldigt kostsamt för arbetsgivaren. Precis som någon var inne på så tror jag SAS delvis ser pågående pandemin som en möjlighet i allt elände att
starta om verksamheten åt ett mer lönsamt håll.