Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

mha321

Medlem
T.ex. STO-MMX. Ett plan från ARN har tidtabellen 8.10-9.20 och ett likadant plan som lyfter samtidigt från BMA har 5-10 minuters kortare blocktid.
Ja, det finns onekligen en hel del att spara på taxi-tid och liknande på korta sträckor.

Av intresse, har du (eller någon annan) koll på hur mycket blocktiden ändrats från det att man flög RJ till nu när det bara är Saab 340 som gäller, den har ju 25-30% lägre hastighet. Är den kortare blocktiden efter en sådan justering (och det var större skillnad förut), eller har man inte uppdaterat den?

Så Arlanda ger kanske 30-60 minuters längre total restid och det är inte oväsentligt på en timmes flygning. Om cirka 30% av inrikesflyget i dag går till/från Bromma så är det ganska många resenärer som behöver "tvångsflyttas" till Arlanda och där många av de får betydligt längre restid.
Gör det verkligen det, för de flesta runt Stockholm? Jag håller med om de som bor i Bromma och områdena därintill, men det är en rätt liten del av Stockholm. Och för alla andra får du en betydligt mer osäker trafikbild till flygplatsen, ochi måste ta höjd för mycket mer risk att fastna i köer.

På själva flygplatsen upplever jag att jag kan komma senare på Arlanda, eftersom det alltid går snabbt i säkerheten och T4 är liten. På Bromma har jag mer än en gång fastnat i mycket längre säkerhetsköer, och ibland bakom stängda säk-kontroller eftersom terminalen helt enkelt varit full och inga fler har fått plats. Nu är det ju saker som är tänkta att lösas med den nya terminalen, men riktigt så svart/vitt tycker jag inte att det är.

De flesta jag känner i både norrort och söderort (men definitivt inte västerort!) föredrar Arlanda när de går. Största anledningen att välja Bromma är att det finns/fanns ett antal destinationer som bara trafikeras från Bromma och inte från Arlanda.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker att man kanske bör se till behovet av en flygplats på sikt snarare än att man "passar på" när få reser p.g.a. en pandemi. Kontroversiellt eller inte att lägga ned Bromma är mer politik än en behovsanalys. De senaste tio åren har antalet inrikespassagare med flyg varierat mellan 12 och 14 miljoner per år, varav merparten utgörs av resor till/från Stockholm. Om den efterfrågan på flyg består på sikt eller minskar med högst säg 15-20% behövs Bromma, minskar efterfrågan mer behövs Bromma sannolikt inte. Sen kan man förstås strunta i efterfrågan på flygtransporter till Stockholm och lägga ned Bromma ändå, men då är det av politiska och principella skäl och inget annat.

Jo, men inrikesflyget minskade ju kraftigt redan under 2019 före pandemin, i synnerhet mellan storstäderna. Vill minnas att statistik från Swedavia angående detta länkades då och då här på forumet.
Sedan finns det ju inrikesflyg som måste fortsätta (Norrland, Gotland) men jag ser personligen hellre effektiva väg- och järnvägsförbindelser från södra Sverige till ARN som enligt förslaget kommer byggas ut. Jag har provat Bromma ibland men tycker kommunikationerna dit är lite snåriga jämfört med Arlanda och endast inriktade på Västerort/innerstan. Kanske blir bättre med den där spårvägen men den kan som nämnts säkert komma till stor nytta även om man skulle bygga bostäder där istället.
Just att resurser skulle tas från Bromma och överföras till Arlanda tycker jag talar för nedläggning, för oavsett vad man tycker om kommunikationerna söderifrån till Arlanda så är flygplatsen ändå betydligt enklare än CPH att nå om den senare helt enkelt är stängd...så beroende får vi inte vara av en flygplats Sverige inte har kontroll över.
 

intuition

Medlem
Ja, det finns onekligen en hel del att spara på taxi-tid och liknande på korta sträckor.

Av intresse, har du (eller någon annan) koll på hur mycket blocktiden ändrats från det att man flög RJ till nu när det bara är Saab 340 som gäller, den har ju 25-30% lägre hastighet. Är den kortare blocktiden efter en sådan justering (och det var större skillnad förut), eller har man inte uppdaterat den?
...
F50 verkar ha en tabellerad flygtid på 1.15. Jag hittar inte tabeller från före covid, men säg att F50 har ökat tiden med 10-15 minuter.

...
Gör det verkligen det, för de flesta runt Stockholm? Jag håller med om de som bor i Bromma och områdena därintill, men det är en rätt liten del av Stockholm. Och för alla andra får du en betydligt mer osäker trafikbild till flygplatsen, ochi måste ta höjd för mycket mer risk att fastna i köer.
...
Som jag resonerade beror det helt på. Min uppfattning var att oaktat restid till flygplatsen skulle ARN ge 30 minuter längre totaltid. Men det är helt ovetenskapligt, baserat bara på egna erfarenheter (som inte är färska) om långa köer i säkerhetskontroll på ARN och extremt kort tid på BMA. Jag brukade kunna anlända till BMA ungefär samtidigt som boarding startade. Men det kan absolut vara så att det inte gäller längre och då faller mycket av skillnaderna.
 

mha321

Medlem
F50 verkar ha en tabellerad flygtid på 1.15. Jag hittar inte tabeller från före covid, men säg att F50 har ökat tiden med 10-15 minuter.
Det vänder ju isåfall på argumentet till Arlandas fördel (om det var 1.10 från ARN) -- inte rakt av, men "där kan man flyga snabbare plan så det blir kortare tider". Det torde ju bli en ännu större effekt på norrlands-linjer...

Som jag resonerade beror det helt på. Min uppfattning var att oaktat restid till flygplatsen skulle ARN ge 30 minuter längre totaltid. Men det är helt ovetenskapligt, baserat bara på egna erfarenheter (som inte är färska) om långa köer i säkerhetskontroll på ARN och extremt kort tid på BMA. Jag brukade kunna anlända till BMA ungefär samtidigt som boarding startade. Men det kan absolut vara så att det inte gäller längre och då faller mycket av skillnaderna.
Då har vi nog båda för få mätpunkter för att gå på :)

Själv har jag bara kommit till BMA en gång samtidigt som boarding började, och då missade jag avgången pga kånga köer. Och jag har kommit en gång till ARN när boarding hade börjat när jag klev av Aex i källaren och då hann jag med (men jag fick springa..) Just tack vare att säkerhetskontrollen brukar gå snabbare på ARN (gäller då FastTrack) de tider jag är där åtminstone. Men det är samma ovetenskapliga jämförelsemetod :)

(Och status just nu kan man nog definitivt inte jämföra, då det är väldigt långt ifrån normalläge på båda flygplatserna..)
 
Kan tycka de strategiskt.
Arlanda måste växa, och vi måste hitta vägar för att göra de mer attraktivt och framgent en central hub i Skandinavien. (lång väg dit.)
 

LPC123

Medlem
Det vänder ju isåfall på argumentet till Arlandas fördel (om det var 1.10 från ARN) -- inte rakt av, men "där kan man flyga snabbare plan så det blir kortare tider". Det torde ju bli en ännu större effekt på norrlands-linjer...
QUOTE]

Sen är det ju så att det r att flyga ännu fortare om man behöver. Många gånger man varit med om att komma iväg sent från Arlanda eller Landvetter och dom har tryckt på lite extra och landat innan det ens gått 45min :) så det borde vara möjligt att korta blocktiden med 5min.
 

intuition

Medlem
Blocktiden är ju en avvägning. Kortare blocktid ser snyggare ut i tidtabellen och kostar mindre eftersom personal "jobbar" mindre. Men kostar mer eftersom det är dyrare att flyga snabbare.

SAS försökte väl det ett tag och fick då istället ryktet om sig att alltid vara 10 minuter sena, eftersom de i praktiken aldrig klarade att ta passagerarna till terminalen inom tidtabellstiden.
Sen ökade de blocktiden igen och kräver att personalen gör ett utrop efter landning som säger "välkommen till XXX, där vi landade x minuter före tidtabell", dvs försöker dra en marknadsmässig fördel av att ha lite längre blocktid.

Det är nog klokast att ha en blocktid som motsvarar den normala tiden från gate till gate.
 

Alf

Medlem
Jag förstår inte resonemanget om att tjäna 15-20 minuter genom att åka från den ena flygplatsen eller den andra. Vad har denna tidsvinst för betydelse om jag gör en resa över dagen mellan Malmö och Stockholm. Dan är i alla fall ”förstörd”.

Det är just nu ett ypperligt tillfälla att lägga ner Bromma när det finns överkapacitet på Arlanda. Vi vet inte ens om vi kommer upp till den resandefrekvens vi hade på Arlanda före Corona. Företagen har idag tänkt om betydligt när det gäller resor. Möten via nätet har kommit för att stanna, även konferenser går att köra via nätet. Arbetsresorna kommer att minska även framöver. Flyg mellan Stockholm och Göteborg kommer troligen helt att försvinna när snabbtågen kommer. Det går att göra Arlanda effektivare, lägg slottiderna för charter på mer udda tider. Det borde gå att göra trafiken effektivare med landningar samtidigt på parallella banor.
 

intuition

Medlem
Kan tycka de strategiskt.
Arlanda måste växa, och vi måste hitta vägar för att göra de mer attraktivt och framgent en central hub i Skandinavien. (lång väg dit.)
Har Arlanda verkligen den potentialen? Jag är helt med på att ARN har antagligen sveriges bästa möjligheter att växa, speciellt om man tar bort konkurrensen från BMA. Men hur stora är möjligheterna egentligen? Miljö-krav som dels kommer att leda till att inrikestrafik flyttar till tåg, dels som försvårar/fördyrar verksamheten. När-kommunerna har antagligen inte heller glömt de brutna löftena om lägre buller med kurvade inflygning och tekniska lösningar som inte existerar.

Dessutom kan man undra var de 40 miljoner pasasagerarna ska komma från. Med Gardemoen, Vantaa och Kastrup i närheten, alla med ambitioner att växa och ta miljontals nya internationella passagerare ska Arlanda alltså inte bara ta "sin andel" av en framtida ökad lokal efterfrågan, utan också ta trafik från grannarna. Inte ens SAS prioriterar Arlanda över Kastrup.
Finland har unikt många överflygs-rättigheter över Ryssland/Kina, hur skulle Arlanda kunna ta av den trafiken?

Framtiden är ju alltid svår att sia om, men det känns som att det krävs en kollaps av Finnair och att havsytan höjs 7-8 meter och slukar Kastrup för att Arlanda ska kunna stiga fram som en skandinavisk hub.
 

NyfikenGrau

Medlem
Framtiden är ju alltid svår att sia om, men det känns som att det krävs en kollaps av Finnair och att havsytan höjs 7-8 meter och slukar Kastrup för att Arlanda ska kunna stiga fram som en skandinavisk hub.

:D Ja om ambitionen är en storhub för hela Norden. Men sänker man ribban lite med målet att åtminstone Sverige ska ha goda förbindelser räcker det nog med rejäl frekvens till de stora flygplatserna i Europa (hur stora de kommer vara i framtiden kan man f.ö. verkligen diskutera) och vardera 2 longhaul till USA och Fjärran Östern. Det centrala som jag ser det är att inte behöva lita till grannländers flygplatser. Tycker det är oacceptabelt att en situation som med stängda Kastrup under pandemin kan uppstå igen.
 
Toppen