Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Rickard_O

Medlem
Kommer det att vara möjligt att åka S-Bahn från Brandenburg in till stan?
Tänker ifall man ska förlägga hotell till nära S9'an, då blir det ju rätt smidigt!

Ska man åka uber verkar det ju inte skilja jättemycket att bo vid på Zoo't eller strax söder om Potsdamer platz som jag kikat på.
 

Kris

Medlem
Kommer det att vara möjligt att åka S-Bahn från Brandenburg in till stan?
Tänker ifall man ska förlägga hotell till nära S9'an, då blir det ju rätt smidigt!

Ska man åka uber verkar det ju inte skilja jättemycket att bo vid på Zoo't eller strax söder om Potsdamer platz som jag kikat på.
Yes, S-Bahn kommer leverera. Beräknad restid till hauptbanhof när allt är uppe och snurrar skulle vara ca 30min enligt vad jag läst.

Beträffande taxi så såg jag ett estimat på ca 50 spänn till zoo från BER. Från Tegel har jag aldrig betalat mer än 25 spänn och oftast mer runt 20. Det är ju lite bättre vägar från BER, så restiden kanske inte skiljer sig dramatiskt om det är bra flow. Men det tar nog lite längre tid dock. Såklart beroende på exakt var man skall.
 

Rickard_O

Medlem
Yes, S-Bahn kommer leverera. Beräknad restid till hauptbanhof när allt är uppe och snurrar skulle vara ca 30min enligt vad jag läst.

Beträffande taxi så såg jag ett estimat på ca 50 spänn till zoo från BER. Från Tegel har jag aldrig betalat mer än 25 spänn och oftast mer runt 20. Det är ju lite bättre vägar från BER, så restiden kanske inte skiljer sig dramatiskt om det är bra flow. Men det tar nog lite längre tid dock. Såklart beroende på exakt var man skall.
Då siktar jag på att bo nära S9'an då!

Kikade in i uberappen nu och det va 51 euro dit från BER, det är lite i högsta laget, om pendeln går så blir det minst lika bra för min del!
Det är nu man kommer börja gnälla på om hur 'Det va bättre förr' när man landade på tegel och en uber kostade 20 euro :D
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu är jag inte helt säker på exakt vilken spårbunden trafik som kommer gå redan från invigningen, men förmodligen blir det som sagt S-Bahn (definitivt) och Regiobahn (mycket sannolikt). Om regiobahn går så ta om möjligt denna istället för S-Bahn! Ingen prisskillnad alls, samma biljett (Berlin ABC) gäller, betydligt färre stopp längs vägen, högre komfort (fungerande AC). Det finns dock en nackdel: Ska man till västra halvan av stan kan det ev bli byte på Hauptbahnhof om man tar "Airport Express", lite oklart än tycker jag. Mest logiskt vore ju om tågen fortsätter västerut via Zoo och Charlottenburg mot Wannsee/Potsdam som vanligt, men vi får se.
Om Regiobahn går som jag tror kommer stoppen bli BER-Ostkreuz-Ostbahnhof-Alexanderplatz-Friedrichstrasse-Hauptbahnhof-Bahnhof Zoo-Charlottenburg-Wannsee-Potsdam-...
Men, det kan också bli en linje BER-Südkreuz-Potsdamer Platz-Hauptbahnhof, denna gick pre-Corona men kan eventuellt ha avbrutits pga att byggarbetena på Dresdner Bahn (för snabbtåg Hbf-BER-Dresden) äntligen har kommit igång.
 

lucasd

Medlem
Fått ännu en ombokning, SAS verkar inte kunna bestämma sig.

CPH-TXL är tydligen inställd nu. På hemsida säljs CPH-BER, med samma tidtabell och flightnummer som CPH-TXL. Avgång 12.05, ankomst 13.00.

Min ombokning har blivit:
14:55 - 15:45 CPH-GOT
16:50 - 17:55 GOT-ARN
18:55 - 20:30 ARN-TXL

Jag hoppas att det är systemet som spårat ur, då det inte heller säljs biljetter till TXL från ARN den 6 november. Hoppas att det löser sig inom någon dag så jag slipper kontakta SAS.:):)
 
Fått ännu en ombokning, SAS verkar inte kunna bestämma sig.

CPH-TXL är tydligen inställd nu. På hemsida säljs CPH-BER, med samma tidtabell och flightnummer som CPH-TXL. Avgång 12.05, ankomst 13.00.

Min ombokning har blivit:
14:55 - 15:45 CPH-GOT
16:50 - 17:55 GOT-ARN
18:55 - 20:30 ARN-TXL

Jag hoppas att det är systemet som spårat ur, då det inte heller säljs biljetter till TXL från ARN den 6 november. Hoppas att det löser sig inom någon dag så jag slipper kontakta SAS.:):)
Haha. Vi blev just flyttade från morgonflighten till TXL till en kvällsflight. Det är väldigt mycket fram och tillbaka.
 
Trafikförbundet i Berlin-Brandenburg har en sida om förbindelserna till flygplatsen länk (bara på tyska). Med bland annat lite linjekartor https://www.vbb.de/ber/media/download/9265. Som tidigare nämnts så kommer det gå s-bahn och även regionaltåg via stadtbahn (med stopp på Ostbahnhof, Alexanderplatz, Friedrichstrasse, Hbf, Zoo och Charlottenburg). Flygexpress går på ringbanan och ankommer Hauptbahnhof norrifrån, därav att den vänder där.
 
Toppen