Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Rickard_O

Medlem
I tisdags deltog jag i "provdriften" av flygplatsen, var intressant även om man ju visste ungefär hur det såg ut i förväg genom bilder. Det var mer blandad publik än jag trodde, allt från studenter till pensionärer, ganska jämn könsfördelning mm.
Biljett tor med kollektivtrafik till Schönefeld + upphämtning i buss ingick i deltagarbekräftelsen, liksom lite souvenirer som mugg, penna, mask(..), nyckelhållare samt några mackor.
Det känns lite svårt att greppa i bussen ut att detta ska bli "vår" nya flygplats, så totalt olik Tegel och Schönefeld. Denna känns mycket mer som en vanlig/riktig flygplats, ligger långt ut och kännetecknas av räta linjer. Hittills finns två hotell vad jag kunde se: mellan SXF och BER ligger budgetkedjehotellet B&B Hotel, som redan verkar vara öppet. Inne vid själva terminalen ligger sedan Steigenberger Hotel,
Visa bifogad bild 113248
som väl kan vara intressant för de flesta här. Ett ord om hotell och läge som jag var inne på i restaurangtråden för Berlin: Det kommer ju att bli en avsevärt längre sträcka från den nya flygplatsen till området kring Zoo, med hotell som Waldorf Astoria och Sofitel Kudamm. I Berlin finns inte heller någon "genväg" liknande Arlanda Express, så oavsett hur man tar sig dit får man räkna med att det kommer ta uppåt tre gånger längre tid jämfört med från Tegel. Om standard, status, poäng och övrigt är någorlunda lika, så försök att välja hotell i östra halvan av Berlin (t.ex. Friedrichstrasse, Alexanderplatz) om ni vill korta ner resan lite.

Så, provdagen började med att vi maskbeklädda köade in genom ankomsthallen,
Visa bifogad bild 113249
och redan här känns allt väl tilltaget, i synnerhet med tanke på pandemin just nu.

Visa bifogad bild 113250
Som synes är även "pandemitillbehör" redan på plats, misstänker att dessa kommer stå kvar länge till.
Ankomsthallen känns välorganiserad med mycket dryckesautomater och biljettautomater för kollektivtrafik.

Visa bifogad bild 113252

Vi blev tilldelade varsitt häfte med allmänna och personliga instruktioner. Varje provdeltagare fick en roll för förmiddagen och en för eftermiddagen. Själv blev jag Hiddenaa Pepper avresande BER-Frankfurt och ankommande Dubrovnik-BER, på eftermiddagen hette jag Elaine och "flög" BER-Antalya och Friedrichshafen-BER. "Flygresorna" gjordes med turistbuss inkl sightseeing runt flygplatsen.
Visa bifogad bild 113251

Jag gillade incheckningshallen, som påminde om flera andra flygplatser men defintivt inte Tegel eller Schönefeld ;)

Visa bifogad bild 113253

Flygplatsdesignen i stort tycker jag påminner om München (grundlayouten med raka långa hallar) fast mörkare med fina "trä"paneler (snarare lättmetall när jag knackade på dem).

Inchecknings-/avgångshallen är fin men jag personligen tyckte systemet med kubiska byggnader som visar första siffran (hundratalet) i incheckningsdisknumret var lite förvirrande. Är nog väl menat men överflödig info som jag tror kan förväxlas med andra siffror av ovana resenärer:

Visa bifogad bild 113254

I kub 4 finns alltså diskar med nummer 400-499. Nåja, kanske funkar, bara en småsak jag tänkte på.

Exempel inifrån "kub 3":

Visa bifogad bild 113255

Visa bifogad bild 113256

Vidare genom säkerhetskontrollen, inga bilder men här gav jag mest kritisk feedback i formuläret efteråt: Man har valt sämsta tänkbara kösystem, som börjar som en vanlig ringlande orm men som på sista "raksträckan" kommer in vinkelrätt mot själva säkerhetskontrollstationerna. Om ni flugit från Tegel terminal C och valt säkerhetskontrollen närmast ingången har ni sett ett liknande kasst system. Oavsett hur många stationer som är öppna blir det ofelbart stopp i kön vid de första, varifrån det också är svårt att bedöma vilken station längre fram som har minst kö. Särskilt här på BER där stationerna ligger bakom en vägg, visserligen bara i tonat glas. Tycker det är svagt att den bäst organiserade säkerhetskontrollen kommer vara på Terminal 5, dvs gamla Schönefeld.

Nåväl, själva kontrollen kändes modern och effektiv, med piktogram hur man skulle stå och automatisk skanning. I verklig drift kommer också flera olika områden (fyra tror jag, nu var bara ett öppet men de andra såg lika ut) vara öppna för säkerhetskontroll med visning av kötid i respektive kontroll redan i avgångshallen vilket ju är bra.

Sedan följde som brukligt "taxfree"-shoppingdelen. Denna var mest ofärdig av alla delar inomhus men inget som stör mig direkt.

Visa bifogad bild 113257

Jag gillade designen airside och skyltningen till de nya loungerna fick oss provresenärer att le :)
Airside serverades också varma och kalla drycker och det var gott om tid till avgång, så här blev det lunchpaus (airside, inte i loungen..).

Visa bifogad bild 113258

Visa bifogad bild 113259

Allt kändes väldigt luftigt och så kommer det nog att förbli ett bra tag nu med tanke på rådande omständigheter. För övrigt enkelt att pausa från masktvånget genom att dricka eller äta något.

På den första "flygresan" hade vi extra gott om tid och visades lite allt möjligt. Får inte riktigt gatenumren att stämma med terminalkartan men detta var iaf vad som berättades för oss: C03 ligger längst ut på piren och kommer användas till/från högriskdestinationer för att det är lätt att ha extra bevakning av den med pansarfordon och vid behov helikopter.

Visa bifogad bild 113260

Sedan har vi B15, enda gaten som kan ta emot A380, är väl ytterst tveksamt om de två jetbryggorna någonsin kommer användas samtidigt som det verkar nu.

Visa bifogad bild 113261

Det var långt ifrån bara vanliga resenärer som var på upplärning för övrigt; en massa flygplatspersonal, kabinpersonal, säkerhetsstyrkor och ja till och med vakthundar fick bekanta sig med flygplatsen:

Visa bifogad bild 113262

På de båda flygen ut ur och in i Schengen gick passkontrollen visserligen smidigt, men tyvärr verkade inte automaterna ha kalibrerats klart än och kunde inte läsa av mitt nya svenska nationella ID. Tog givetvis upp detta i feedbackformuläret.

Vid dagens slut var det sista man passerade före utgången hyrbilsdiskarna, som verkade vara halvklara till klara.

Visa bifogad bild 113263
På tal om hyrbil kommer detta bli en perfekt flygplats för den som vill hyra bil, ligger nära den stora korsningen Schönefelder Kreuz vid Berliner Ring och trafiken är betydligt lugnare än runt Frankfurt eller München.

Ok det var väl mina intryck från provdagen, ser fram emot öppningen :)

Tack för en grym rapport!
Ska bli kul att testa den i slutet på november :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Glömde nämna lite info om uppdelning på bolag som vi fick på bussrundturen: Som det ser ut nu blir det bara Ryanair på Terminal 5, alltså gamla Schönefeld.
Terminal 1 är den egentliga flygplatsen och kommer husera de traditionella bolagen de flesta här intresserar sig för, med jetbryggor vid gaterna. Terminal 2 blir för Easyjet och andra LCC med bussgater. Terminal 2 ingick inte i vår provdag.
Terminal 3 eller 4 finns inte, reserveras för utbyggnad vid behov.
 

Kris

Medlem
Finfin rapport! Tackar för det. Förutom Tegels oemotståndliga charm är det just läget som är den största förlusten vid flytten. Såklart beroende på var man skall, men som du nämner blir området vid BhfZoo ganska remote. TXL-Budapesterstrasse, som är min standard arrival blir plötsligen 3x resväg. Anyway, när allt är uppe å snurrar igen kommer man kanske ändå inte sakna X9 utan aircondition på sommaren osv. :)
Ser fram emot ett framtida besök.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har hört att det finns lämplig real estate vid Jungfernheide den dag det behövs utvidgas... :D

Haha, ja det ser nästan lite flygplatsaktigt ut där!
Är glad att det finns pengar och är bostadsbrist i stan numera, vem vet vad sandlådepolitikerna här kommit fram till annars (Tempelhof, världens största lekplats för vuxna..)
 

NyfikenGrau

Medlem
Med tanke vad SAS har parkerat förut på TXL, terminal D och sedan C en kort period fick man åka lite finare från A,
Var tvungen att kolla en bokning jag har, där står det terminal 1!

Ja, vissa flygbolag (SAS, AF/KL) fick väl turas om att vara på råsunkiga D/E, en riktig nitlott. Tegel A var/är naturligtvis den perfekta flygplatsen i smidighet så länge den inte var överbelastad.
Gissar att BER Terminal 2 kommer påminna om de nyare "lådterminalerna" som TXL C (huvudhallen) och SXF D (eller vad den längst till höger heter nu).

BER Terminal 1 saknar garanterat motsvarighet på TXL eller SXF :)
 
Toppen