Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Tonton

Medlem
Om du har jagat de sedan mars utan lycka och dessutom fått de dagen efter ... det blir en pedagogisk omöjlighet att förklara.

De flesta som har någon form av status har ju mer än en bokning.

Och det är ju rätt uppenbart att det nu finns ett automatiserat system som inte fanns i mars/april. Och *om* man lyckas få in sin avbokning i det så går det fort...

Precis som @mha321 skriver - jag har flertalet bokningar, vissa gjorda före Covid-19-krisen och vissa gjorda under sommaren.

De bokningar som jag har avbokat senaste tiden (augusti och framåt) och som jag har lyckats göra i onlineflödet har kommit in i det automatiserade systemet och jag har då fått pengarna snabbt.

De bokningar som jag inte har kunnat få in i det automatiserade flödet har jag fortfarande inte sett skymten av, vare sig mina avbokningar gjorda i mars eller augusti.
 

intuition

Medlem
... Begär du återbetalning via onlineflödet så får du pengarna mycket snabbare än via det manuella flödet.
...

Blev först lite fundersam vad "online" kontra "manuellt" var, bl.a. eftersom man i praktiken aldrig aktivt begär återbetalning på en flexibel biljett. Men efter denna posten

...

De bokningar som jag har avbokat senaste tiden (augusti och framåt) och som jag har lyckats göra i onlineflödet har kommit in i det automatiserade systemet och jag har då fått pengarna snabbt.

De bokningar som jag inte har kunnat få in i det automatiserade flödet har jag fortfarande inte sett skymten av, vare sig mina avbokningar gjorda i mars eller augusti.

så antar jag att du menar just att flexibla biljetter som avbokas online nuförtiden kan gå snabbt, precis som det gjorde före Covid-kaoset. Eller finns det någon annan återbetalningsmekanism som jag inte känner till?
 

igelkotten

Medlem
Blev först lite fundersam vad "online" kontra "manuellt" var, bl.a. eftersom man i praktiken aldrig aktivt begär återbetalning på en flexibel biljett. Men efter denna posten



så antar jag att du menar just att flexibla biljetter som avbokas online nuförtiden kan gå snabbt, precis som det gjorde före Covid-kaoset. Eller finns det någon annan återbetalningsmekanism som jag inte känner till?
När jag begärt återbetalning på hemsidan när jag öppnat upp min bokning, så har jag fått återbetalt nästan omedelbart. Oavsett reglerna för biljetten säger (alltså enbart skatter på icke avbokningsbara och hela beloppet på plus full flex).
 

Tonton

Medlem
Blev först lite fundersam vad "online" kontra "manuellt" var, bl.a. eftersom man i praktiken aldrig aktivt begär återbetalning på en flexibel biljett. Men efter denna posten



så antar jag att du menar just att flexibla biljetter som avbokas online nuförtiden kan gå snabbt, precis som det gjorde före Covid-kaoset. Eller finns det någon annan återbetalningsmekanism som jag inte känner till?

När jag begärt återbetalning på hemsidan när jag öppnat upp min bokning, så har jag fått återbetalt nästan omedelbart. Oavsett reglerna för biljetten säger (alltså enbart skatter på icke avbokningsbara och hela beloppet på plus full flex).

@igelkotten svarade utmärkt åt mig :) Du kommer in i det automatiska flödet när du begär återbetalning via hemsidan. (9/10 gånger iaf...)

För att svara på din faktiskt fråga: Alla mina biljetter, både de som jag har fått återbetalning för och de som jag väntar på, har varit en mix av *A- och SASawards.
 

cantona

Medlem
De flesta som har någon form av status har ju mer än en bokning.

Och det är ju rätt uppenbart att det nu finns ett automatiserat system som inte fanns i mars/april. Och *om* man lyckas få in sin avbokning i det så går det fort...

Jag har flera bokningar utan status och begärt återbetalning online ... kammat hem noll.
 

NotRyan

Medlem
Det som (vi nog) kan konstatera är dock: Begär du återbetalning via onlineflödet så får du pengarna mycket snabbare än via det manuella flödet.
Jag vet inte om det går direkt snabbt... Jag hade en Plus Pro som jag avbokade online den 24 juli, kollade igår och såg att jag fått tillbaka pengarna på kortet den 24 augusti. En månad är väl inte katastrofalt dåligt men det borde max ta ett par dagar.
 

Tonton

Medlem
-
Det som (vi nog) kan konstatera är dock: Begär du återbetalning via onlineflödet så får du pengarna mycket snabbare än via det manuella flödet.

Jag vet inte om det går direkt snabbt... Jag hade en Plus Pro som jag avbokade online den 24 juli, kollade igår och såg att jag fått tillbaka pengarna på kortet den 24 augusti. En månad är väl inte katastrofalt dåligt men det borde max ta ett par dagar.

Nyckelordet i det hela är nog *snabbare* - vilket nödvändigtvis inte betyder "snabbt" :D
 
Nu har jag fått refund notice på en avbokad poängresa med bara SAS-flyg och väntar bara på att pengarna ska krediteras på mitt Amex. Det var en resa som bokades om ett par ggr så jag har inte 100% koll på om jag får tillbaka alla avgifter. Så här har iaf min väntan sett ut:

7/5: Avbokar resa online. Får mail som bekräftar avbokning och varnar för längre handläggningstider.
27/5: Skickar en förfrågan till EBG-supporten. Får svar att ärendet är i kö och det är längre handläggningstider.
30/7: Ny förfrågan och samma svar som ovan med tillägget att en påminnelse har skickats till återbetalningsavdelningen.
9/9: Ny förfrågan.
10/9: Svar som förklarar att de har pratat med återbetalningsavdelningen och att pengarna kommer att utbetalas samma dag. Refund notice dyker upp ett par h senare.
 

cantona

Medlem
Från en pålitlig källa. En lång historia kort. En som lyckades komma så långt som till vd:s sekreterare ... och numera pengar på kontot. Ni som vill vänta i fem månader ...
 
Toppen