Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Doctor-X

Medlem
Hittade denna: Ture Åhlander Läkarpraktik - Uppsala
Pris för covid-19, PCR-test + intyg: 1 950 kr.

Pris lördagar och söndagar, reseintyg med PCR, svar samma dag: 2 950 kr.
3000kr/person?! Inte expert på vad man får betala som privat vårdaktör för ett PCR-test, men detta känns som ockerpriser.

Hade man bara kunnat ta ett PCR test via sin vårdcentral eller klinisk kemi hade vem som av mina kollegor kunnat skriva det där intyget.
Har skrivit flera friskhetstecken intyg till mina vänner och familj för 0kr.
Då både jag och sambo Doctor-X är läkare skulle vi kunna skriva intyg på varandra men har på känn att det skulle bli problem vid kontrollen om vi reser ihop :p
 

ELOS

Medlem
Det där med att utfärda intyg till familjemedlemmar inkl. för reseändamål ska man vara försiktig med....Sannolikheten att släktskap kontrolleras i annat land är väl liten men när det gäller t.ex. avbokning av resa pga. sjukdom vet jag att försäkringsbolagen vid minsta tveksamhet kontrollerar om intygsutfärdaren är skriven på samma adress som som åberopar intyget.

Se Socialstyrelsens förordning/tillämpning av intygsutfärdande.

Jäv och andra hinder mot att utfärda ett intyg (4 kap.) Socialstyrelsens föreskrifter om utfärdande av intyg innehåller regler om jäv. Med tanke på de betydande konsekvenser som ett intyg kan få för såväl samhället som den enskilde, är det av betydelse att verksamheterna säkerställer intygsutfärdares opartiskhet vid utfärdandet av ett intyg. Det är bl.a. viktigt ur patientsäkerhetssynpunkt att intygen är sakliga och håller en hög medicinsk kvalitet. I 4 kap. 1 § HSLF-FS 2018:54 hänvisas till jävsreglerna i 16-18 §§ förvaltningslagen (2017:900). Av 4 kap. 2 § HSLF-FS 2018:54 framgår att intygsutfärdaren även i andra fall än de som omfattas av förvaltningslagen inte ska utfärda ett intyg om det finns någon särskild omständighet som gör att hans eller hennes opartiskhet kan ifrågasättas. Intyget får dock utfärdas om det finns särskilda skäl. Vårdgivaren ska genom rutinerna för utfärdande av intyg säkerställa att jävsreglerna följs. Notera att vid utfärdande av vårdintyg respektive rättsintyg har lagstiftaren valt att göra jävsbestämmelserna i förvaltningslagen tillämpliga även för läkare som utövar yrket enskilt.
 

ojansson

Ny medlem
Förlåt för om svaret på min fråga redan finns någonstans i denna tråd eller någon annan, men vet någon hur det ser ut för oss svenskar att resa in och igenom Turkiet i dagsläget?
Har resa till Abuja, Nigeria bokad i november via Turkiet och sedan några dagar i Turkiet på hemresan..
 
Toppen