Senaste nytt

Lufthansa First class & First class lounge Frankfurt

npahedman

Medlem
Hej Allihopa,

Som en del av er vet så meddelade jag redan för några veckor att jag skulle resa F klass med LH från CAI-FRA-BKK T/R. Tyckte det vore lämpligt att dela med mig av mina erfarenheter. Jag sitter just nu i F klass terminalen i FRA tillsammans med andra F-klass resenärer och HON-circle M&M innehavare.

Flög i morse ut från CAI 04.30. Incheckningen smidig, men tyvärr fanns ingen F klass incheckning i CAi utan bara C o Turist. Alla C var upptagna av araber, så jag och min kollega som flög F, fick checkade in i T-deskar. Ganska kul! Kände mig som en slags ödmjuk svensk a la Ingvar Kamprad.

Flög en Airbus 340. Bra service och helt bra säten, men maten & drycken var inte F class precis.

Först champagnen. Trodde att de skulle servera Dom Perignon eller Krug. Istället fick jag en ljummen Laurent Perrier. Klart minus för LH. SQ har Krug.

Efter skumpan sov jag tills det var dags för frukost. Fick ett menu med tre val. Fitness, Continental och American. Valde Fitness i tron att jag skulle få tyskt fullkornsbröd och Swiss Birchner yogurt. Icke sa nicke. Fick istället en torr revolutionsskiva till bröd, en egyptisk yogurt med två kelloggsflingor i samt några äppelskivor. Det beställda kaffet glömde stewarden bort att servera mig, men juice var färskpressad och god.

Efter möten i city stack jag till F klass terminalen in FRA. Wow! Now we are talking!

Först en snabb security och lämnande av biljett o pass. Väl inne finns det till höger en förstklassig restaurang med utmärkta viner och finfin buffé. Har just ätit utmärkt lax, jätteräkor, m.m, druckit Bollinger och Taittinger champagne, följt av de bättre tyska och österrikiska rieslingvinerna. Testade även finfin Sauvignon Blanc från Nelson N-Z.

Sitter nu och skriver med en Kracher Beerenausleese 2008 och en espresso på bordet. Efterrätterna var superba med äppelstudel och läckra bakelser.

Skall snart dra mig tillbaka till cigarr loungen och ta en Cognac och njuta av en Cohiba. Hennessy eller Remy Martin?
Äsch, vi tar väl båda!!! :)))

Innan dess skall jag dock beställa lite Mövenpickglass från glassbaren. Stracciatella och Champagnetryffel blev visst mina smaker.

Fortsättning följer......
 

npahedman

Medlem
Här kommer ett försök att ladda upp en bild. Inte helt lätt så här i början. Vet inte hur man vrider bilden.
Håll till godo.
 

Attachments

  • bild.jpg
    bild.jpg
    110,7 KB · Visningar: 576

npahedman

Medlem
Sitter nu i cigarr loungen nu. Har just tagit mig en Montecristo Nr 4 och en Hennessy. Lugnt och trevligt!
Här inne finns en B&O stereo och ett tjugotal whiskies och cognacer att välja bland.
Loungerna i CPH o ARN framstår som sovjetiska stalovajas i jämförelse med detta, eller IKEA restauranger.
Här är det mer Michelin 1-2 stjärnor som gäller. En svensk folkhemskille mår ganska bra här. Kan ju alltid vara PK hemma genom att säga att jag stödjer folket på Kuba och Sverige vännen Fidel genom att röka deras cigarrer!!!
 

npahedman

Medlem
Lite trist att Konjaken och vinerna inte serveras i Riedel glas. Skall ta upp det på utvärderingen senare med LH. Uppskattar dock att cederträ stickor fanns i loungen för att tänka Montecriston. En av LH brudarna var nyss här och tilltalade mig med ''Herr Hedman, is everything allright?'' Uppskattas! Tredje gången de frågar om jag mår bra. Vid ingången fanns en liten exklusiv TF butik med Cheval Blanc 2007 för 725 EUR flaskan liksom Dom Perignon 2002 för 125 EUR och Roederer Crystal 2004 för 165 EUR. Precis vad en simple guy from the suburb needs!
Undrar om jag får en Panamera eller en S klasse ut till 747an senare i kväll?
 

Jacob

Medlem
Har varit i första klass terminalen i Frankfurt två gånger och visst är det en trevlig upplevelse även om servicen har varit ännu bättre en gång i tiden.

En liten cool sak du kan notera är att endast relevanta flygningar syns på avgångsskärmen i loungen, så fort du blivit registrerad i loungen dyker ditt flyg upp där. Även lite kul att det finns gater på bottenvåningen, fyra stycken finns det ut till limousinen.
 

npahedman

Medlem
Hej Jakob, jäpp min flight syns på skärmen tillsammans med ca 8 andra flighter, så du har helt rätt. Whisky sortimentet i baren är dock inte
dåligt. Ca 80 olika whiskies!!! Bland annat en tysk och en österrikisk! Smakade inget vidare. Tog nu en Wannes 2001 Portvin tillsammans med jordgubbar doppade i choklad.
 

npahedman

Medlem
Hej Jakob, jäpp min flight syns på skärmen tillsammans med ca 8 andra flighter, så du har helt rätt. Whisky sortimentet i baren är dock inte
dåligt. Ca 80 olika whiskies!!! Bland annat en tysk och en österrikisk! Smakade inget vidare. Tog nu en Wannes 2001 Portvin tillsammans med jordgubbar doppade i choklad.
 

Attachments

  • bild.jpg
    bild.jpg
    108,7 KB · Visningar: 531
Toppen