Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
Tror att artikeln i DI kanske delvis baseras på det som rapporterades i Bangkok Post och som även Loyaltylobby skrev om.

Har faktiskt gett upp på min resa till BKK efter att den ställts in tre gånger. Hoppas att @Senator har rätt kring att det kan lätta till påsk 2021, jag börjar bli lätt uppgiven och räknar nog med att resan till Singapore över påsk inte blir av men har i alla fall vissa förhoppningar om Japan i maj/juni.
 

JacobGBG

Medlem
SAS gör inte livet lätt för mig just nu. Har en affärsresa till Polen nästa vecka som ändrats 3ggr på 3 veckor. Från en ursprunglig trevligt GOT-CPH-WAW tur och retur. Nu har det gått så långt att utresa är GOT-ARN-CPH-WAW och returresan helt inställt och jag får lösa det på separat biljett WAW-RIX-GOT med Air Baltic.

Det verkar främst vara GOT rutten som är problemet. Så alla ni som flyger från mindre flygplatser, er biljett är inte säker förrän ni sitter på flygplanet!
 

palmen

Moderator
Förutom hälsodeklarationen man (borde) får på flyget att fylla i.

Den gäller väl bara till och från Frankrike?! Jag har i varje fall inte behövt fylla i eller lämna någon hälsodeklaration för KLM resor som inte berör Frankrike.

Jag fick en idag på SK553, utfärdad av en nederländsk myndighet. Frågade om man haft symptom osv. Dock var det inte någon på flygplatsen som samlade in dessa....
Jag fick också dessa lappar att fylla i på båda mina flighter förra veckan via Amsterdam. Fick dom vid checkin och de var noga med att påpeka att den skulle fyllas i. Det var dock aldrig någon som bad om att få se dessa lappar, varken vid boarding eller när man klev av i Amsterdam.
 

igelkotten

Medlem
De behövs inte till Amsterdam/Holland. Det är den svenska incheckningspersonalen som är ängsliga och livrädda för att göra fel och då blir det såhär.

Som nämnt tidigare så fick jag mina på flyget, och det stod tydligt att de krävdes av nederländsk myndighet för besökare i landet. Sedan så är det ju inte så farligt i praktiken, eftersom ingen samlar in dessa papper och även om de så gjorde, så är det inte några kniviga frågor.

Googlade och hitta dokumentet: https://www.government.nl/binaries/...lands/Traveller+public+health+declaration.pdf

Mer info: For operators and airlines: information for passengers flying to and from the Netherlands | Publication | Government.nl
 

Tomas E

Medlem
Vad är det för gräns i smitta för att UK skall öppna gränsen för svenska medborgare och att det slipper karantän?
De påstår att de använder gränsen 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar. (Notera att vissa länder, t.ex. Norge använder 20 per 100 000 per 14 dagar och att det är siffran per 14 dagar som listas av ECDC, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man jämför siffror.) Sverige har nu legat under den gränsen i drygt tre veckor (aktuell siffra är 13 om man räknar på senast tillgängliga dagssiffror), men karantänskravet har inte släppts. Varför de inte har gjort det är en bra fråga, jag har letat efter ledtrådar utan att hitta någon. Britterna har däremot återinfört karantän ganska snabbt mot bl.a. Frankrike och Nederländerna när de gick över 20, så åt det hållet används siffrorna. Portugal var för några dagar sedan uppe på 23, men klarade sig undan att få återinförd karantän förra veckan med ett motiv av typen "de testar så mycket så siffrorna blir lite högre då".

Storbritannien har inga fasta dagar då de officiellt uppdaterar listan, men de senaste förändringarna har offentliggjorts på torsdagkvällar och då börjat gälla kl 04 på söndag morgon. Så håll utkik på torsdag!

Tekniskt sett har de ingen lista över länder som är föremål för karantänskrav. Istället har den en lista kallad "travel corridor" på länder som är undantagna från kravet på 14 dagars self isolation (karantän), som gäller för alla andra länder/territorier/regioner. Sverige har alltså aldrig stått på den listan. Men några av länderna på den karantänsfria listan, bl.a. Danmark och Portugal, har nu lite högre smittotal än Sverige utan att bli dödskallemärkta! :mad: Det har även Storbritannien själva nu! :eek: Så jag kan tycka att inresande svenskar statistiskt sett borde förbättra hälsoläget genom att späda ut smittotalen... :rolleyes:
 

igelkotten

Medlem
De påstår att de använder gränsen 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar. (Notera att vissa länder, t.ex. Norge använder 20 per 100 000 per 14 dagar och att det är siffran per 14 dagar som listas av ECDC, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man jämför siffror.) Sverige har nu legat under den gränsen i drygt tre veckor (aktuell siffra är 13 om man räknar på senast tillgängliga dagssiffror), men karantänskravet har inte släppts. Varför de inte har gjort det är en bra fråga, jag har letat efter ledtrådar utan att hitta någon. Britterna har däremot återinfört karantän ganska snabbt mot bl.a. Frankrike och Nederländerna när de gick över 20, så åt det hållet används siffrorna. Portugal var för några dagar sedan uppe på 23, men klarade sig undan att få återinförd karantän förra veckan med ett motiv av typen "de testar så mycket så siffrorna blir lite högre då".

Storbritannien har inga fasta dagar då de officiellt uppdaterar listan, men de senaste förändringarna har offentliggjorts på torsdagkvällar och då börjat gälla kl 04 på söndag morgon. Så håll utkik på torsdag!

Tekniskt sett har de ingen lista över länder som är föremål för karantänskrav. Istället har den en lista kallad "travel corridor" på länder som är undantagna från kravet på 14 dagars self isolation (karantän), som gäller för alla andra länder/territorier/regioner. Sverige har alltså aldrig stått på den listan. Men några av länderna på den karantänsfria listan, bl.a. Danmark och Portugal, har nu lite högre smittotal än Sverige utan att bli dödskallemärkta! :mad: Det har även Storbritannien själva nu! :eek: Så jag kan tycka att inresande svenskar statistiskt sett borde förbättra hälsoläget genom att späda ut smittotalen... :rolleyes:

Får se på torsdag, men med tanke på de nya hårdare reglerna som just bekräftats så tvivlar jag på att Sverige läggs till på listan, eftersom det vore dålig PR att lätta på reglerna för inresande när man infört nya restriktioner för invånare.
 
Toppen