Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Samosaguas

Medlem
SAS har stängt sökverktyget för bonusresor inom SA, betyder det att man måste använda Uniteds verktyg och sedan ringa kundtjänst (eller är det Tallin?) för att boka? Eller kan man inte flyga för poäng alls?
Det stämmer att SAS stängt sökverktyget. United fungerar oftast bra för vad som går att boka men det är endast SAS Tallinn som vet vad som verkligen går att boka. Det går absolut att flyga för poäng.
 
Eftersom våran Japan resa blev nedgraderat från first till business med SQ och Japan känns lite osäkert fram till årsskiftet så bestämde vi oss att boka till Dubai istället.
Bokade in GOT-FRA-IST-DXB ut och DXB-IST-GOT hem. De två första med LH och sen TK. Hemresan är bara med TK.
Första benet GOT-FRA hittade hon inte så så tänkte att man får väl utgå från FRA då och lösa på annat sätt. Efter samtalet så gör jag en snabb sökning och hittar massa platser både med SAS på deras sida och LH med Uniteds sökmotor.
Ringer tillbaka och hon hittar direkt dessa platser och bokar in detta. Förklarar att den första hitta ingenting för 10 min sedan men kan inte göra något åt saken utan regler är regler så får betala 150 kr X 2 för ändringen. Skall man försöka igen eller bara gå vidare då det bara var 300 kr?

Sen om någon har något tips på ändringar med något annat bolag så mottages detta. Har ej åkt LH i biz och ej TK i 777-300 men dock den nya i deras 787-9. Lufthansa i First hade ju vart kul att prova så får kolla 14 dagar innan avresan.
 

Tonton

Medlem
Eftersom våran Japan resa blev nedgraderat från first till business med SQ och Japan känns lite osäkert fram till årsskiftet så bestämde vi oss att boka till Dubai istället.
Bokade in GOT-FRA-IST-DXB ut och DXB-IST-GOT hem. De två första med LH och sen TK. Hemresan är bara med TK.
Första benet GOT-FRA hittade hon inte så så tänkte att man får väl utgå från FRA då och lösa på annat sätt. Efter samtalet så gör jag en snabb sökning och hittar massa platser både med SAS på deras sida och LH med Uniteds sökmotor.
Ringer tillbaka och hon hittar direkt dessa platser och bokar in detta. Förklarar att den första hitta ingenting för 10 min sedan men kan inte göra något åt saken utan regler är regler så får betala 150 kr X 2 för ändringen. Skall man försöka igen eller bara gå vidare då det bara var 300 kr?

Sen om någon har något tips på ändringar med något annat bolag så mottages detta. Har ej åkt LH i biz och ej TK i 777-300 men dock den nya i deras 787-9. Lufthansa i First hade ju vart kul att prova så får kolla 14 dagar innan avresan.


Jag vet int hur du tycker och tänker - men att ringa och in och klaga och försöka spara 300kr tar upp minst en timma av din tid totalt - Personligen värderar jag den tiden mer värt än 300kr.
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
Eftersom våran Japan resa blev nedgraderat från first till business med SQ och Japan känns lite osäkert fram till årsskiftet så bestämde vi oss att boka till Dubai istället.
Bokade in GOT-FRA-IST-DXB ut och DXB-IST-GOT hem. De två första med LH och sen TK. Hemresan är bara med TK.
Första benet GOT-FRA hittade hon inte så så tänkte att man får väl utgå från FRA då och lösa på annat sätt. Efter samtalet så gör jag en snabb sökning och hittar massa platser både med SAS på deras sida och LH med Uniteds sökmotor.
Ringer tillbaka och hon hittar direkt dessa platser och bokar in detta. Förklarar att den första hitta ingenting för 10 min sedan men kan inte göra något åt saken utan regler är regler så får betala 150 kr X 2 för ändringen. Skall man försöka igen eller bara gå vidare då det bara var 300 kr?

Sen om någon har något tips på ändringar med något annat bolag så mottages detta. Har ej åkt LH i biz och ej TK i 777-300 men dock den nya i deras 787-9. Lufthansa i First hade ju vart kul att prova så får kolla 14 dagar innan avresan.

Du kanske har koll själv men vill göra dig uppmärksam på att UAE (Dubai) har krav på neg. Covid-19 test (ca 1500-2000kr/person) för inresa som inte får vara äldre än 96h vid passkontrollen. Nu är detta award (med reservationen för att Tallinn är stängt lör-sön) så ombokningsbart upp till 24h innan avgång, men se till att hotell och annat är fullt avbokningsbart om du skulle testa positivt.

Av egen erfarenhet är symtomfri inte lika med neg Covid 19-test.
 
Last edited:
Du kanske har koll själv men vill göra dig uppmärksam på att UAE (Dubai) har krav på neg. Covid-19 test (ca 1500-2000kr/person) för inresa som inte får vara äldre än 96h vid passkontrollen. Nu är detta award (med reservationen för att Tallinn är stängt lör-sön) så ombokningsbart upp till 24h innan avgång, men se till att hotell och annat är fullt avbokningsbart om du skulle testa positivt.

Av egen erfarenhet är symtomfri inte lika med neg Covid 19-test.
PCR-testet var jag medveten om men inte priset
Allt är fullt avbokningsbart.
Du får gärna skicka ett meddelande med info hur man tar ett sådant test.
 
Söker utresa till Sydostasien i December, hemresan är via Haneda med ANA F i Januari. Förutsatt att Tallinn inte börjar bråka om att det är olika awardzoner (när jag pratade med dem tidigare så lät det ok), skulle ni föredra Lufthansa C FRA - SIN eller SWISS C ZRH - BKK?

Lufthansa är väl mest värt om man hoppas kunna få F som jag förstått det. Huvudparten av resan ska vara i Thailand så om vi tar till SIN så kanske vi tar några dagar där och flyger sen till Thailand oavsett men cashar den biljetten. Finns även en massa THAI C hela tiden men tyckte mig ha läst något om att de kanske konkar?
 

FilipJ

Medlem
Söker utresa till Sydostasien i December, hemresan är via Haneda med ANA F i Januari. Förutsatt att Tallinn inte börjar bråka om att det är olika awardzoner (när jag pratade med dem tidigare så lät det ok), skulle ni föredra Lufthansa C FRA - SIN eller SWISS C ZRH - BKK?

Lufthansa är väl mest värt om man hoppas kunna få F som jag förstått det. Huvudparten av resan ska vara i Thailand så om vi tar till SIN så kanske vi tar några dagar där och flyger sen till Thailand oavsett men cashar den biljetten. Finns även en massa THAI C hela tiden men tyckte mig ha läst något om att de kanske konkar?
Ja, går det att få Lufthansa i F är det såklart att föredra över Swiss C. Och märk väl att Swiss F inte är bokningsbart med eurobonus. Varför inte boka med Swiss ut dock, om det verkar vara det bästa alternativet i dagsläget? 150kr/pp i ändring ifall F blir tillgängligt är nog ganska enkelt att argumentera för. Och som någon skrev nyligen här på BC - det är en del av spelet!
 

Canadien

Medlem
Söker utresa till Sydostasien i December, hemresan är via Haneda med ANA F i Januari. Förutsatt att Tallinn inte börjar bråka om att det är olika awardzoner (när jag pratade med dem tidigare så lät det ok), skulle ni föredra Lufthansa C FRA - SIN eller SWISS C ZRH - BKK?

Lufthansa är väl mest värt om man hoppas kunna få F som jag förstått det. Huvudparten av resan ska vara i Thailand så om vi tar till SIN så kanske vi tar några dagar där och flyger sen till Thailand oavsett men cashar den biljetten. Finns även en massa THAI C hela tiden men tyckte mig ha läst något om att de kanske konkar?

Det är ju stor risk att många flyg som idag är bokningsbara ställs in närmre inpå avresa. Just nu verkar det vara god tillgång på LH C till Singapore i December. Beroende på Thailands krav på karantän eller ej är det svårt att sia om det är mer sannolikt att ZRH-BKK ställs in jfrt med FRA-SIN.

Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 251 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Sedan skulle jag inte räkna med att kunna ta ett par dagar i Singapore, stor risk att de kommer ha kvar karantän för utlänningar åtminstone året ut.

Jag hade tagit direktflyg till BKK för att blanda in så få andra länder som möjligt, du lär ju sedan åka på 14 dagars självisolering eller hur de nu hanterar det i Thailand.
 
Toppen