Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Direktorn

Medlem
Jag kan lämna en liten reserapport från Paris som jag besökte förra veckan. Inte på något sätt kändes det mer säkert att stanna hemma i Sverige än att som turist besöka Paris. Munskydd var obligatoriskt på gatan och det efterlevdes bra är min uppfattning. Efter någon dag var man ganska van med munskyddet som man tar av när man sitter ner. Handsprit överallt i högre omfattning än i Sverige och på de större varuhusen stod personal och spritade vid entrén. Om bara fransmännen som känner varandra slutar kindpussas så kommer det ordna sig tror jag. Det mesta var öppet och vi hade underbara tre nätter på Sofitel Le Scribe med uppgradering och fransk balkong med härlig utsikt mot utelivet. Alla vi träffade var glada för turister från andra länder och servicen på hotellet var jättebra med bordservering på frukosten. Servicen på Air France på lunch och middagsflygning i business var jättebra för att vara intraeuropa. Bra mat och med en flaska champagne på två både på ner och hemresan.
 

igelkotten

Medlem
Den gäller väl bara till och från Frankrike?! Jag har i varje fall inte behövt fylla i eller lämna någon hälsodeklaration för KLM resor som inte berör Frankrike.

Jag fick en idag på SK553, utfärdad av en nederländsk myndighet. Frågade om man haft symptom osv. Dock var det inte någon på flygplatsen som samlade in dessa....
 

henrik l

Medlem

aruba1

Medlem
Snappade upp detta via Bangkok post (men klippet är från New York Times) Har inte grävt vidare för att hitta mer, men det har varit tyst om detta. Vi har väl för länge sedan konstaterat att logiken bakom restriktionerna inte alltid är helt klar:confused: Men det verkar som att karantän gäller.

BEIJING — China's aviation regulator said on Wednesday it will resume direct flights to Beijing from eight countries including Thailand, Cambodia, Greece, Denmark, Sweden and Canada from Sept. 3.
Nyheten fanns även på SVT igår med hänvisning till denna artikel https://www.scmp.com/news/china/so...g-opens-inbound-flights-city-gets-back-normal
Planerar själv att flyga i slutet av december CPH-PEK-BKK-HKT. Får hoppas att transit är tillåten utan krav på karantän vid ankomst till PEK.
 
Jag kan lämna en liten reserapport från Paris som jag besökte förra veckan. Inte på något sätt kändes det mer säkert att stanna hemma i Sverige än att som turist besöka Paris. Munskydd var obligatoriskt på gatan och det efterlevdes bra är min uppfattning. Efter någon dag var man ganska van med munskyddet som man tar av när man sitter ner. Handsprit överallt i högre omfattning än i Sverige och på de större varuhusen stod personal och spritade vid entrén. Om bara fransmännen som känner varandra slutar kindpussas så kommer det ordna sig tror jag. Det mesta var öppet och vi hade underbara tre nätter på Sofitel Le Scribe med uppgradering och fransk balkong med härlig utsikt mot utelivet. Alla vi träffade var glada för turister från andra länder och servicen på hotellet var jättebra med bordservering på frukosten. Servicen på Air France på lunch och middagsflygning i business var jättebra för att vara intraeuropa. Bra mat och med en flaska champagne på två både på ner och hemresan.
Härligt att höra!
Var så nära att boka en tur till Amsterdam i helgen. Allt jag vill se är öppet, rea på favorithotellet och det fanns rewards till bra poängpris med KLM. Men jag vågar fan inte åka...skyllde på att det ska bli dåligt väder i helgen haha
 

GOTBound

Medlem
Ni som varit i Warzava/Polen på senaste tiden, hur ”nedlåst” är landet? Hilton Warzava har sjukt bra priser i slutet på Oktober och med F&F är det hyfsade priser i +, vilket lockar.
 

MrRob

Medlem
Ni som varit i Warzava/Polen på senaste tiden, hur ”nedlåst” är landet? Hilton Warzava har sjukt bra priser i slutet på Oktober och med F&F är det hyfsade priser i +, vilket lockar.
Vi bodde på Hilton i mitten av augusti och betalade runt 280 pln per natt och fick en rätt bra upgrade. Verkar (marginellt) dyrare i oktober..
I princip ingenting var nedstängt vad vi kunde se men visst var det ganska tomt på restaurangerna. Mask gäller på flygplatsen, all kollektivtrafik, alla butiker. Gäller i princip i alla miljöer där man inte kan garantera 2 meters avstånd.
Vi hade en bra vistelse och skulle inte tveka att åka igen om jag inte vore i Valencia för tillfället.
 

aruba1

Medlem
Ni som varit i Warzava/Polen på senaste tiden, hur ”nedlåst” är landet? Hilton Warzava har sjukt bra priser i slutet på Oktober och med F&F är det hyfsade priser i +, vilket lockar.
Vi befinner oss i Warszawa just nu och precis som [mention]MrRob [/mention]ovan skriver är det mesta som vanligt, förutom att munskydd ska vara på i taxin, bussen, hotellet, butiker, osv så länge du inte sitter ner och äter. Ute på gatan behövs inget munskydd men vi såg en del markeringar och upplysningar om att hålla 2 meters avstånd till varandra. Vi noterade att vissa enstaka restauranger och caféer var tillfälligt stängda, men mycket är öppet. Vi rörde oss kring Nowy Swiat (Nya Världen) gatan där vi satt ute och fikade. En hel del folk rörde sig där, men för att vara en lördag med sol och 26 grader så var det ändå ganska få mot vad det annars brukar vara, vilket gjorde att det fanns gott om sittplatser på uteserveringarna. Handsprit finns i princip överallt. Min tjej passade också på att fixa håret. På frisörsalongen var det tydligen frivilligt för kunderna att ha munskydd på när man satt ner. Frisörerna själva hade munskydd på hela tiden. Själva resan hit var heller inte problematisk. På planet på vägen ner mot WAW delade cabin crew ut särskilda covid-19 blanketter där man fick fylla i sina personliga uppgifter, sittplats på planet samt var i Polen man skulle bo. Strax innan landning samlades blanketterna in. Vid ankomst på flygplatsen fanns inga kontroller, dvs. precis som pre-corona. För att undvika trängsel har vi använt Uber i Warszawa. Bra tillgänglighet och relativt billigt. Att åka två-tre kilometer i stan kostar ca 25-30 kr. Alla taxichaufförer vi åkte med tog munskydd på så fort vi satte oss i taxin.
 
Last edited:

011430121

Medlem
SAS och NORWEGIAN presenterade inte allt för upplyftande trafiktal i augusti
En artikel finns i dagens SvD
Artikeln är skriven av Tomas Augustsson och finns kommentarer av Sydbanks Jacob Pedersen två personer jag personligen har förtroende för.

Källa SvD Näringsliv

eSvD
 
Toppen