Senaste nytt

SAS öppnar loungerna på nytt

mha321

Medlem
Någon jurist kan kanske yttra sig, men jag tror knappast det är förenligt med nuvarande svensk lag att ha sådana krav.
Det beror på vad man definierar. De har ju också rätt att avvisa i princip vem de vill eftersom det är privat utrymme. Precis som de får avvisa dig från sina flygplan.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Canadien

Medlem
Det beror på vad man definierar. De har ju också rätt att avvisa i princip vem de vill eftersom det är privat utrymme. Precis som de får avvisa dig från sina flygplan.
Ja men har de rätt att göra det med den anledningen? De kan ju välja att t ex avvisa alla med blått hår, men det skulle inte hålla i rätten.
 

mha321

Medlem
Ja men har de rätt att göra det med den anledningen? De kan ju välja att t ex avvisa alla med blått hår, men det skulle inte hålla i rätten.
Ingen aning.

Men det finns ju t.ex. butiker som kräver det av alla (t.ex. Apple Store) och andra organisationer som kräver det av sina anställda (t.ex. Nordic Choice), vilket visserligen är annat än gäster. Kan en butik göra det, så torde en lounge kunna göra det.

Om det sedan skulle hålla i rätten är en separat fråga. Skulle vi få en större mängd sådana krav, som i de flesta andra länder, så skulle vi säkert också få fler som likt en del andra länder skulle stå på sig för sina rättigheter, och slutligen skulle det landa i rätten och vi skulle få reda på det. Men än så länge är det ju relativt enkelt att helt enkelt hålla sig borta från sådana etablissemang som kräver munskydd om man inte vill ha det.

Poägen här var dock inte om huruvuda man ska eller inte osv. Utan att SAS tydligen ger olika besked på olika punkter, t.ex. såg jag ingenting i loungen om att man måste ha det (men jag kan ha missat det), vilket de ju var tydliga med via andra kanaler. Men att SAS lämnar olika besked via olika kanaler är ju iofs inte direkt ovanligt...
 

M.K

Medlem
Jag befinner mig på OSL och ingen av de fyra olika loungerna är tyvärr öppna här. Lounge-on the go gick dock bra med som vanligt utmärkt Macchiato.

Nu återstår att se om det blir mer än en servett i plus ombord på på SAS flyget till ARN.

Börjar bra med boarding sist som sittandes i frontrow med betald C. Fantastiskt, inte bitter, ja kanske lite. :D
 

lucasd

Medlem
Ja men har de rätt att göra det med den anledningen? De kan ju välja att t ex avvisa alla med blått hår, men det skulle inte hålla i rätten.
Finns väl ett gäng villkor som man godkänner när man antingen köper tillgång till loungen eller använder sig av ”tjänsten”. Frågan är vad de säger?

Kan ju inte helt jämföras med att flyga, eftersom där gäller ju resevillkoren.

Oavsett - så är det ju inte diskriminerande att avvisa någon som inte bär munskydd. Då gäller väl generellt att det är ägaren till lokalen som helt fritt får avgöra vilka som får vistas i den.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Noterar också på bilden att det verkligen inte är många av gästerna som har munskydd. Var det inte sagt att det skulle vara krav i loungen, när man inte satt ner på sin plats?
Jo, det var iaf. vad SAS svarade på en fråga på Facebook som jag klistrade in här tidigare.

Kanske resonerar man så att det inte just nu är trängsel, dvs du har armlångt avstånd till alla och mask inte har någon effekt, man kanske ändrar sig?
 
Enkel frukost, yoghurt, gröt, smörgåsar.
Ingen alkohol alls.
Gissar det är alkoholfri Mariestad där? usch? Kunde man inte precis som sagt få en vettig alkoholfri öl med smak när man ändå inte vill servera.

Intressant att de har alkoholfri öl, undrar vad det kostar att köpa in den vs en 5.3% Mariestad, eller ha det på fat.
 
Toppen