Senaste nytt

Har du tänkt att köpa en privatjet?

Palazzi

Medlem
Kommit en ny innovation i denna sfär, som resultat av ett forskningsprojekt som hållit på i MÅNGA år.

Farkosten ser ut som en blandning av en zeppelinare och ammunition.

Luftmotståndet ska vara minimalt och flygplanskroppen ger egen lyftkraft (små vingar). Den använder sk. pushmotor som iprincip inte används sedan Wright-bröderna (nåja...vid något enstaka fall).

Flygfarkosten, med plats för 6 pers, uppvisade vid provflygning hastighet som ett kommersiellt jetplan (trots propeller) och en konsumtion som är 1/9 av nuvarande modeller.

Tydligen betyder det bensinkostnaden på under 3.000SEK per flygtimme och en range på 4500nm (!!). Iprincip tar man sig till den amerikanska Östkusten, vilket känns närmast otroligt för ett plan med sex säten.

Resan skulle ”bara” ta 11h och bensinkostnaden uppgå till 30.000kr.

Blir inte inköpskostnaden hiskelig så lär det vara ett alternativ för många företag.

Long-awaited Celera 500L 'bullet' plane is finally revealed | CNN Travel
 

Jönsson

Medlem
Kommit en ny innovation i denna sfär, som resultat av ett forskningsprojekt som hållit på i MÅNGA år.

Farkosten ser ut som en blandning av en zeppelinare och ammunition.

Luftmotståndet ska vara minimalt och flygplanskroppen ger egen lyftkraft (små vingar). Den använder sk. pushmotor som iprincip inte används sedan Wright-bröderna (nåja...vid något enstaka fall).

Flygfarkosten, med plats för 6 pers, uppvisade vid provflygning hastighet som ett kommersiellt jetplan (trots propeller) och en konsumtion som är 1/9 av nuvarande modeller.

Tydligen betyder det bensinkostnaden på under 3.000SEK per flygtimme och en range på 4500nm (!!). Iprincip tar man sig till den amerikanska Östkusten, vilket känns närmast otroligt för ett plan med sex säten.

Resan skulle ”bara” ta 11h och bensinkostnaden uppgå till 30.000kr.

Blir inte inköpskostnaden hiskelig så lär det vara ett alternativ för många företag.

Long-awaited Celera 500L 'bullet' plane is finally revealed | CNN Travel
Designen får mig att tänka på Bell X-1. Det första flygplanet som, med Chuck Yeager vid spakarna, bröt ljudvallen.

Bell X-1: Dropping the Orange Beast
 

Dbodenfo

Medlem
Kommit en ny innovation i denna sfär, som resultat av ett forskningsprojekt som hållit på i MÅNGA år.

Farkosten ser ut som en blandning av en zeppelinare och ammunition.

Luftmotståndet ska vara minimalt och flygplanskroppen ger egen lyftkraft (små vingar). Den använder sk. pushmotor som iprincip inte används sedan Wright-bröderna (nåja...vid något enstaka fall).

Flygfarkosten, med plats för 6 pers, uppvisade vid provflygning hastighet som ett kommersiellt jetplan (trots propeller) och en konsumtion som är 1/9 av nuvarande modeller.

Tydligen betyder det bensinkostnaden på under 3.000SEK per flygtimme och en range på 4500nm (!!). Iprincip tar man sig till den amerikanska Östkusten, vilket känns närmast otroligt för ett plan med sex säten.

Resan skulle ”bara” ta 11h och bensinkostnaden uppgå till 30.000kr.

Blir inte inköpskostnaden hiskelig så lär det vara ett alternativ för många företag.

Long-awaited Celera 500L 'bullet' plane is finally revealed | CNN Travel

ser lite ut som en torped och en Piaggo råkade vara oförsiktiga en kväll.
 

Palazzi

Medlem
ser lite ut som en torped och en Piaggo råkade vara oförsiktiga en kväll.

Haha, målande beskrivning! Återstår väl att se om denna ”avkomma” kan leva upp till vad bolaget påstått

Det är ju rätt beprövade tekniker, som nu förvisso kombinerats, men jag är lite tveksam till de otroliga siffror man påstår sig åstadkomma.
OM det stämmer så ska jag definitivt starta flygtaxi-verksamhet. Inget kan väl ligga bättre i tiden.
 

Dbodenfo

Medlem
Haha, målande beskrivning! Återstår väl att se om denna ”avkomma” kan leva upp till vad bolaget påstått

Det är ju rätt beprövade tekniker, som nu förvisso kombinerats, men jag är lite tveksam till de otroliga siffror man påstår sig åstadkomma.
OM det stämmer så ska jag definitivt starta flygtaxi-verksamhet. Inget kan väl ligga bättre i tiden.

Flyg taxi till halifax känns gott stelt och 11h! - kräver mycket av inredningen och sällskapet. Dock en trevlig start på BMA-CPH som en positioning

Hörde att Grafair har tagit emot ett nytt plan så privatmarknaden går ju bra.
 

Thornado

Medlem
Flyg taxi till halifax känns gott stelt och 11h! - kräver mycket av inredningen och sällskapet.

Det står ju i artikeln att det är 6 "first class equivalent seats" som den ska ha, så hyfsad komfort borde det ju vara (mycket möjligt att de pratar om domestic first i USA när de säger first class dock). Framförallt så borde det ju vara väldigt attraktivt om man påbörjar och avslutar resan på platser där det finns ett mindre flygfält, men inte är jättenära en stor internationell hub. Du kan slippa 1-2 timmars anslutning i en CRJ/ATR/motsvarande på varje sida och sparar också in ett antal timmar i connection på de stora flygplatserna.
 

Dbodenfo

Medlem
Det står ju i artikeln att det är 6 "first class equivalent seats" som den ska ha, så hyfsad komfort borde det ju vara (mycket möjligt att de pratar om domestic first i USA när de säger first class dock). Framförallt så borde det ju vara väldigt attraktivt om man påbörjar och avslutar resan på platser där det finns ett mindre flygfält, men inte är jättenära en stor internationell hub. Du kan slippa 1-2 timmars anslutning i en CRJ/ATR/motsvarande på varje sida och sparar också in ett antal timmar i connection på de stora flygplatserna.

Tror du har helt rätt med USA first class.
För mig är det just anslutningen som är njutningen - Lounge, blinka ut mot planen, kommentera på modellerna till frun så
Hon blir galen på mig.

När jag flög interkontinentalt som mest var det just MD-80 eller 737 mellan ORD-MSP eller ARN-GOT som var det bästa - sov som ett barn varje gång.
 
Toppen