Palazzi
Medlem
Kommit en ny innovation i denna sfär, som resultat av ett forskningsprojekt som hållit på i MÅNGA år.
Farkosten ser ut som en blandning av en zeppelinare och ammunition.
Luftmotståndet ska vara minimalt och flygplanskroppen ger egen lyftkraft (små vingar). Den använder sk. pushmotor som iprincip inte används sedan Wright-bröderna (nåja...vid något enstaka fall).
Flygfarkosten, med plats för 6 pers, uppvisade vid provflygning hastighet som ett kommersiellt jetplan (trots propeller) och en konsumtion som är 1/9 av nuvarande modeller.
Tydligen betyder det bensinkostnaden på under 3.000SEK per flygtimme och en range på 4500nm (!!). Iprincip tar man sig till den amerikanska Östkusten, vilket känns närmast otroligt för ett plan med sex säten.
Resan skulle ”bara” ta 11h och bensinkostnaden uppgå till 30.000kr.
Blir inte inköpskostnaden hiskelig så lär det vara ett alternativ för många företag.
Long-awaited Celera 500L 'bullet' plane is finally revealed | CNN Travel
Farkosten ser ut som en blandning av en zeppelinare och ammunition.
Luftmotståndet ska vara minimalt och flygplanskroppen ger egen lyftkraft (små vingar). Den använder sk. pushmotor som iprincip inte används sedan Wright-bröderna (nåja...vid något enstaka fall).
Flygfarkosten, med plats för 6 pers, uppvisade vid provflygning hastighet som ett kommersiellt jetplan (trots propeller) och en konsumtion som är 1/9 av nuvarande modeller.
Tydligen betyder det bensinkostnaden på under 3.000SEK per flygtimme och en range på 4500nm (!!). Iprincip tar man sig till den amerikanska Östkusten, vilket känns närmast otroligt för ett plan med sex säten.
Resan skulle ”bara” ta 11h och bensinkostnaden uppgå till 30.000kr.
Blir inte inköpskostnaden hiskelig så lär det vara ett alternativ för många företag.
Long-awaited Celera 500L 'bullet' plane is finally revealed | CNN Travel