Senaste nytt

7362 inlägg under 9 år

Tockstew

Medlem
Av erfarenhet så tycker alla olika och sällan precis som jag. Det är här man måste stanna upp och förstå att bara för att någon tycker/tänker olika så betyder det inte att man måste klassificera sin olikatyckande forum-kollega som dum/idiot/pajas eller annat och genast gå i polemik med raka påhopp eller insinuationer om att hen är mindre vetande. Tänk: Det är ju sällan man gnäller på en treåring för att hen inte kan läsa... Var gärna krävande men på ett trevligt sätt. De flesta nya och gamla medlemmar söker ju svar på en fråga eller liknande och gör det inte med ont uppsåt eller vilja att störa någons tillvaro. Om alla hejdar sig när de skriver ett inlägg och gör en due diligence för att säkerställa att 1) man svarar på frågan, 2) gör det trevligt, 3) Inte lägger till till en syrlig passning till frågeställaren så kommer detta forum att glänsa!

Detta är mitt överlägset längsta inlägg och kanske också det i min mening viktigaste.

Tock
 

Jönsson

Medlem
Ett forum som detta är ingen demokrati men inte heller någon anarki. Det är upp till forumägaren, eller i detta fallet kanske moderatorerna, att sätta gränserna för vad som är tillåtet och inte. Har man svårt att förlika sig med det så kanske man bör söka sig till något annat. Naturligtvis kan alla i enskilda fall känna att moderering är antingen för hård eller för lös men så länge nivån på moderering är jämn känner jag personligen inte att jag kan klaga. Businessclass.se är mycket bra modererat och håller en jämn, hög nivå.

Det där med att hota att lämna tror jag inte riktigt på. Min erfarenhet är att om man tappar intresset så mycket att man aldrig kommer tillbaka, så annonserar man inte det offentligt. Då slutar man bara. De som skriver att ”nu slutar jag” är nästan alltid temporärt upprörda men har fortfarande intresset. Att sedan några medlemmar försvinner och ersätts av nya är fullt normalt och beror inte alltid på forumet i sig. Några kanske saknas av de man haft något gemensamt med men för de flesta är de ändå bara en del av en större gemenskap.
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Tråkigt att du lämnar Peter. Har alltid uppskattat dina inlägg och framför allt din genuina vilja att hjälpa till. Hoppas att vi ses i Barcelona igen.
 

011430121

Medlem
I dag för 9 år sedan loggade jag in mig på BC för första gången hade läst som många andra om en kille i Dagens Industri som hade flyg som en stor hobby, detta lät ju för bra för att vara sant, men det var sant!
Jag är inte med på några andra sociala medier, jag är en tråkig typ.
Jag tänkte skriva lite om dessa 9 år på BC som jag minns dem, inga namn kommer att nämnas men några kommer nog att känna igen sig.

Under hösten arrangerade BC en träff på Grand Hotell med hotellet och SAS som sponsorer, jag kanske har glömt någon, vi var väl 40-50 personer vill jag minnas och det snålades inte in på varken drycker eller plockmat.
Initiativtagarna samt några andra presenterade vad BC var och skulle handla om, detta var ju mitt i prick för mig, tror att jag nöp mig i armen för att inte detta var en dröm.

I början var det kanske 10 nya inlägg per dygn, de flesta med priser som en person hade hittat på nätet, vi som utnyttjade dessa kampanjer sparade många kronor.

Det som jag tyckte i början, att det var fantastiskt med alla medlemmars kunnande jag sög i mig allt.
En kille borde och jobbade i Kina, med fantastiska resor i det stora landet, har haft några trevliga resor med honom, en var med SAS 737-700 till Houston från Stavanger.

En annan bodde i Italien tror han kom med i BC något halvår senare och han hade/har full koll på allt som sker bland annat i Italien samt koll på det mesta, jag och min far åkte tåget mellan Milano och Rom efter att ha läst många av hans inlägg, det skulle aldrig ha skett om inte jag hade läst dessa inlägg.

En resa BC arrangerade var till Göteborg, där var Swedavia värd tillsammans med Air France/KLM samt Radisson, även detta var en fantastisk upplevelse när vi fick åka buss ut till deras övningsplats och de visade hur man släcker en eld i ett flygplan, de hade precis fått nya släckningsbilar från Österrike varje bil kostade 5 miljoner kronor.

En annan oförglömlig resa kunde genomföras tack vare en person här på BC hade kontakter direkt in i BA, vi var 20 personer som hade möjlighet att få komma till Cardiff och se när BA gör D check på sina 747 or och 777 or, mäktigt att gå över en jumbo!

Vi var ca 130 BC medlemmar som åkte den sista reguljära med SAS MD80 mellan Stockholm och Köpenhamn, där efter hade den chartas från Köpenhamn till Oslo, en tur som tar normalt ca 1 timme vill minnas att den tog det dubbla denna tur, kaptenen flög mycket lågt över Stora Bältbron och tog oss inte den snabbaste vägen till Oslo, väl där så serverades det champagne och snittar i SAS museet, en oförglömlig lördag.

Det har varit många resor som har varit "in officiella" har varit med på många av dem.
Vi gjorde en resa till London med BA via Helsingfors och besökte Finnairs nya lounge med bastu, besättningen tyckte att vi gjorde en konstig rote att åka via Helsingfors för att komma till London
En tradition är Barcelona i slutet av oktober.
Vi är ett gäng BC medlemmar som reser till orter som jag aldrig skulle ha besökt utan dessa personer.
Ett gäng åkte den sista SAS till LHR från GOT, returen var den första från STN till GOT med en fantastisk kabinchef.

I första 7-8 åren var Stockholms BC träffarna på Monks Vallingatan, vi kunde vara upp till 30-35 personer de första åren och det bokades biljetter kors och tvärs.
Göteborgarnas trevliga träffar har några av oss från Stockholm besökt.

Vid ett tillfälle kom det några SMS från en då mycket aktiv medlem som skrev ring mig omg!!!
Gjorde det och han berättade om att det var misstake fare med BA från Oslo till USA i Business jag han boka 3 resor för under totalt 15,000SEK vid den fjärde bokningen åkte jag ur systemet.
Dessa Oslo biljetter gjorde att man blev BA Guld

Dessa träffar gjorde att man träffades och lärde känna varandra, de var ju inte så många medlemmar i början.
Det har ju hänt saker som har fått stor uppmärksamhet här på BC, den första stora var SAS ekonomiska ställning i november 2012, med timmar från konkurs.
Självklart flygbolagens strejker, har engagerat många för att hjälpa personer att komma hem.
Det har hänt flygolyckor som har diskuteras, samt mysteriet med MH370
Även när SAS gjorde om intjäningen av poäng, gick allas tangentbord för högtryck, ibland känns det som alla ropar att vargen kommer med facit i hand så blev det inte så farligt .
De senaste 4 månaderna har Corona diskuteras mest, dessvärre får vi nog leva med det en lång tid framöver.

Hur upplever jag BC nu, tycker att finns fantastiska medlemmar, som engagerar sig i medlemmars frågor, vissa är sökare av att någon har skrivet något fel, har missuppfattat vissa saker, då kliver några in och är besserwisser och diskutera i en otrevlig ton.

Detta göra att det blir EXIT från BC från mig. kommer nog att kolla in och läsa något.

Det finns så mycket trevligt om BC medlemmar och aktiviteter som jag har fått upplevt men ingen skulle orka läsa mera.

Dessvärre är det två medlemmar som jag vet har gott bort under dessa år, naturligtvis mycket tragiskt, personerna har hedrades på BC mycket fint.

Ha det bra och var rädd om dig och de dina.
Peter

Jag kommer fortsättningsvis att resa med BC vänner, kommer att gå på Made In Sweden om/när dessa möten kommer tillbaka.
Jag brukar aldrig förhasta mig när det gäller beslut.
Men efter 9 veckor med bara ett inlägg som jag tvingades att skriva för att kunna vara med på Julträffen i Köpenhamn den 5 dec. (ej tvingad av trådskaparen) så känns det lite svårt att inte få deltag i samtalen på BC.
Biter i det sura äpplet, bryter löftet om att inte skriva mer på BC, för er som tycker det har varit skönt utan mina inlägg, hoppa över dem i framtiden.
Jag tar inte detta som ett nederlag, ser det som att jag är BC beroende och det bästa botemedlet är att deltaga.
 

Jönsson

Medlem
Jag brukar aldrig förhasta mig när det gäller beslut.
Men efter 9 veckor med bara ett inlägg som jag tvingades att skriva för att kunna vara med på Julträffen i Köpenhamn den 5 dec. (ej tvingad av trådskaparen) så känns det lite svårt att inte få deltag i samtalen på BC.
Biter i det sura äpplet, bryter löftet om att inte skriva mer på BC, för er som tycker det har varit skönt utan mina inlägg, hoppa över dem i framtiden.
Jag tar inte detta som ett nederlag, ser det som att jag är BC beroende och det bästa botemedlet är att deltaga.
Lite som jag anade då. Välkommen tillbaka! ;):)
 

Doctor-X

Medlem
Jag brukar aldrig förhasta mig när det gäller beslut.
Men efter 9 veckor med bara ett inlägg som jag tvingades att skriva för att kunna vara med på Julträffen i Köpenhamn den 5 dec. (ej tvingad av trådskaparen) så känns det lite svårt att inte få deltag i samtalen på BC.
Biter i det sura äpplet, bryter löftet om att inte skriva mer på BC, för er som tycker det har varit skönt utan mina inlägg, hoppa över dem i framtiden.
Jag tar inte detta som ett nederlag, ser det som att jag är BC beroende och det bästa botemedlet är att deltaga.

Kul att ha dig tillbaka :) Alltid uppskattat dina inlägg och ett genuint intresse för att dela värdefull information!
 
Jag brukar aldrig förhasta mig när det gäller beslut.
Men efter 9 veckor med bara ett inlägg som jag tvingades att skriva för att kunna vara med på Julträffen i Köpenhamn den 5 dec. (ej tvingad av trådskaparen) så känns det lite svårt att inte få deltag i samtalen på BC.
Biter i det sura äpplet, bryter löftet om att inte skriva mer på BC, för er som tycker det har varit skönt utan mina inlägg, hoppa över dem i framtiden.
Jag tar inte detta som ett nederlag, ser det som att jag är BC beroende och det bästa botemedlet är att deltaga.
Välkommen tillbaka. :)
 

Robert flysas

Moderator
Jag brukar aldrig förhasta mig när det gäller beslut.
Men efter 9 veckor med bara ett inlägg som jag tvingades att skriva för att kunna vara med på Julträffen i Köpenhamn den 5 dec. (ej tvingad av trådskaparen) så känns det lite svårt att inte få deltag i samtalen på BC.
Biter i det sura äpplet, bryter löftet om att inte skriva mer på BC, för er som tycker det har varit skönt utan mina inlägg, hoppa över dem i framtiden.
Jag tar inte detta som ett nederlag, ser det som att jag är BC beroende och det bästa botemedlet är att deltaga.

Härligt:) Välkommen tillbaka!
 

Alf

Medlem
Jag brukar aldrig förhasta mig när det gäller beslut.
Men efter 9 veckor med bara ett inlägg som jag tvingades att skriva för att kunna vara med på Julträffen i Köpenhamn den 5 dec. (ej tvingad av trådskaparen) så känns det lite svårt att inte få deltag i samtalen på BC.
Biter i det sura äpplet, bryter löftet om att inte skriva mer på BC, för er som tycker det har varit skönt utan mina inlägg, hoppa över dem i framtiden.
Jag tar inte detta som ett nederlag, ser det som att jag är BC beroende och det bästa botemedlet är att deltaga.

Välkommen tillbaka, ibland får man bita i det sura äpplet. Lite osolidariskt dock att boka SAS Plus till LPA:) Jag avvaktar vidare på attSAS sätter in A321LR eller A330.
 
Toppen