Senaste nytt

Framtiden i narrow body- enpilotsystem

Palazzi

Medlem
Jag är inte mentalt mogen för detta ännu, men rationellt så kan jag köpa att det framledes finns system som är nog så säkra för att enkom en pilot ska behövas.

Personligen betalar jag gärna de extra kronorna för att två piloter ska finnas ombord, men då massan tydligt inte är beredda (eller kan) betala given summa så ser jag iaf incitamenten för flygbolagen.

Ryanair har ju förutspått att flygresor kan bli nära gratis, och kanske har det rätt. Intäkter via reklamexponering, hybridmotorer, ökad nyttjandegrad, nya sätestyper, enkom en pilot etc.

Får ge flygindustrin att de är bra på att innovera. Kan tycka att man dragit det väl långt på vissa plan, men många andra branscher skulle må bra av närmelsevis samma framåtanda.
 

mha321

Medlem
Personligen betalar jag gärna de extra kronorna för att två piloter ska finnas ombord, men då massan tydligt inte är beredda (eller kan) betala given summa så ser jag iaf incitamenten för flygbolagen.
En tanke runt det -- om standarden är 0 piloter, och systemet alltså egentligen flyger helt autonomt från A till B. Då är ju faktiskt "1 pilot" lika många "extrapiloter" som vi har idag...

Nu är det ju inte det som de pratar om i artikeln, utan där är det fortfarande piloten som är "primary" och de autonoma systemen som är "backup". Men det är säkert troligt att vi någon gång längre in i framtiden hamnar i ett läge där de autonoma systemen kan vara "primary"....
 
Intressant, och jag har egentligen inte något emot att flyga i plan med bara en pilot men med ett helautomatiserat backup-system. Det som jag skulle ha problem med är risken för ett nytt Germanwings 9525 (pilotsjälvmord). För finns det ett automatiserat system så måste rimligtvis piloten kunna koppla ut det, och då blir ju risken uppenbar för ett liknande fall.
 

HCas

Medlem
Intressant, och jag har egentligen inte något emot att flyga i plan med bara en pilot men med ett helautomatiserat backup-system. Det som jag skulle ha problem med är risken för ett nytt Germanwings 9525 (pilotsjälvmord). För finns det ett automatiserat system så måste rimligtvis piloten kunna koppla ut det, och då blir ju risken uppenbar för ett liknande fall.

Det är dock svårt att skydda sig emot i ett tvåpilotsystem också. Den självmordsbenägne piloten kan ju alltid börja med att ha ihjäl sin kollega.
 

mha321

Medlem
Det är dock svårt att skydda sig emot i ett tvåpilotsystem också. Den självmordsbenägne piloten kan ju alltid börja med att ha ihjäl sin kollega.
Eller låsa/barrikadera dörren till cockpit. Så som skedde vid Germanwings 9525. När piloten verkligen bestämt sig.

Jag tror det enda sättet att helt skydda sig från det är ett system där det autonoma systemet kan göra override på piloten och bestämma vad som gäller. Och när man väl har satt sig i läget att man litar på automatiken mycket, så är frågan vad man behöver någon pilot alls till...

Däremot kan såklart två piloter hjälpa mot självmord-med-flygplan i det fallet piloten inte helt bestämt sig, och är mottaglig för att en annan pilot i cockpit övertalar dem att inte göra det. Men har de bestämt sig på den nivån som i 9525, eller i ett läge där de helt enkelt är villiga att börja med att döda den andra piloten, så kommer den typen av övertalning knappast fungera ändå...
 
Det är dock svårt att skydda sig emot i ett tvåpilotsystem också. Den självmordsbenägne piloten kan ju alltid börja med att ha ihjäl sin kollega.
Såklart kan man alltid döda sin kollega. Jag har ringa erfarenhet, noll faktiskt, gällande sånt här, men jag tror att barriären att döda en annan människa "med händerna" är högre än koppla ur en autopilot och sen krascha planet utan att behöva se de man tar livet av.


Eller låsa/barrikadera dörren till cockpit. Så som skedde vid Germanwings 9525. När piloten verkligen bestämt sig.
Fast det har väl de flesta flygbolag implementerat en process för att undvika, som att en ur kabinpersonalen befinner sig i cockpit när en av piloterna behöver lätta på trycket?
 
I dagsläget är det helt omöjligt att stoppa. Vill en pilot krascha planet går det alltid, även om den andra piloten sitter bredvid. Om piloten som flyger trycker spaken fullt framåt när de är på typ 100 meters höjd finns det inte en chans att den andra piloten kan rädda situationen.
 

apknug

Medlem
I dagsläget är det helt omöjligt att stoppa. Vill en pilot krascha planet går det alltid, även om den andra piloten sitter bredvid. Om piloten som flyger trycker spaken fullt framåt när de är på typ 100 meters höjd finns det inte en chans att den andra piloten kan rädda situationen.
Fast det finns en betydligt större chans att pax överlever en krasch från 100 m jmf med 10 000 meter...

Det blir lätt en löjlig diskussion inget går att förhindra till 100 %, det torde handla om risk minimering/reducering.
 
Det jag som lekman tänker är att det jag läst om allvarligt tillbud som trots allt slutat lyckligt, så är det påfallande ofta en extremt separation av uppgifter som sker i cockpit. Typ en pilot ägnar sig åt att endast försöka flyga planet och ingenting annat, en annan försöker bli klok på instrument som ger motstridiga uppgifter, startar om olika system etc., ibland kanske en tredje person är inblandad som försöker slå i manualer för att hitta något relevant, eller kommunicerar med tornet, eller något... när allting går helt käpprätt på ett sätt som ingen förväntat sig, då är det inte lätt för en enda människa att kunna göra allting samtidigt.
 
Toppen