Senaste nytt

Bröllopsresa inom Europa i september - business class

Diana

Medlem
Har ungefär samma dilemma, (inte bröllopsresa efter 44 års äktenskap :)) men att ha ställt in vår höstresa, 2-4-1 till södra USA, Nashville,New Orleans bad mexikanska golfen m.m. Bittert.
Kikat på diverse alternativ i Sydeuropa och kommit fram till att det blir Portugal en månad.
Anledning är att smittan verkar hållas på rimlig nivå, inga krav på tester, karens m.m. Dessutom ett väldigt trevligt och intressant land att besöka med rimlig prisnivå och utan den massturism som finns i Grekland, Spanien m.fl.
Flyger Swiss/Lufthansa i business till LIS. Spärrat mellan säte, full service). Tåg 1.a klass ner till Algarve, Tavira är mysigt romantiskt. Tåg i Portugal är helt OKi 1.a klass samt billigt. Kolla på cp.pt och boka biljetter där med bra rabatter.( Att de dessutom spärrat 30% av platserna pga corona har SJ något att lära av) Efter någon vecka tåg till Porto (byte i Lissabon). Porto är en härlig stad. Utöver staden tur längs Dourodalen med hyrbil, portvinsavsmakning, samt åka museijärnvägen längs floden.
Sedan tåg till Lissabon. Bor ute i Cascais (hotell Albatross) och tar pendeln för besök Lissabon. Hyrbil besöka små pitoreska städer i närheten som t.ex. Obidos, Nazare, Sintra
Ja i korthet vår plan som vi även kan tänka oss som lämplig bröllopsresa.
Tips en helt nyutkommen reseguide; DK Första klass reseguide Portugal.


Vi har faktiskt pratat om Portugal, var på weekend i Lissabon förra året och kände verkligen att det finns väldigt mycket att upptäcka. Vi tänkte hyra en bil att köra runt. Tack för tipsen! Ska kolla på lämplig rutt. :)
 

Sebbef83

Medlem
Tycker att Aegean Business håller hyfsad bra kvalité. Ett förslag är att flyga till Aten och sedan vidare
till någon av öarna, tex Santorini.
 
Vet ju inte vart ni har varit, men här är några av mina favoriter som håller för 3-4 veckors turer.
Sorrentohalvön och antingen åka runt till Positano/Praiano/Amalfi/Ravello (helst med båt, trafiken är hemsk) eller boka några nätter här och där, och sen göra Capri/Anacapri, Procida och Ischia i kombination med Neapel t.ex. Där är det lätt att spendera en tre, fyra veckor.

Santa Margherita (pittioresk liten by med världens utan tvekan bästa Bellini på Hotel Continental), Cinque Terre, Florens, Pisa etc. i kombination med Como sjön (Como/Bellagio/Varenna) - solnedgång över bergen vid Como sjön är sagolikt. Andra mål i närheten är ju Bergamo, Garda och Verona (tyvärr slutar Opera festivalen i amfiteatern sista Augusti annars är det en helt fantastisk upplevelse). Och då kan man ju lika gära ta en avstickare till Venedig också. Glöm inte att hyra bil och stötta kommunerna med alla böter för att ni kört fel...:D

På Franska sidan går det ju enkelt att ta sig mellan Menton (missa inte Mirazur, en av världens bästa restauranger), Monte Carlo, Eze, Nice, Antibes, Cannes med tåg om man inte vill hyra bil. Men om man hyr en bil så tar det ett par timmar till Marseille och Aix-en-Provence, därifrån kan man ju sitta kö till Gordes eller ta en del spontana roséprovningar på väg tillbaka...

Om ni är vinintresserade så har ni ju Bordeaux åt atlanthållet, och runt omkring finns det ju hyfsat mycket vingårdar :confused: och så är det ju nära till Biarritz och San Sebastian.

Och till sist, Paris i kombination med Normandie (t.ex. Honfleur/Trouville/Deuville/Cabourg) och Bretagne (missa inte Mont Sint-Michel, Saint-Malo, Dinan, Saint-Brieuc) där smöret, köttet, skaldjuren och osten är fantastisk, och cider och calvados naturligtvis. Bästa krabban jag någonsin ätit pekade jag ut i den lokala supermarket'en i Pordic (en liten by norr om Saint-Brieuc), som sedan kokade den på eftermiddagen innan jag hämtade den, fortfarande varm, med klor som var lika stora som min hand, för 78kr kilot...
 

Palazzi

Medlem
För möjligheten att kunna ta sig runt, om det i värsta fall skulle bli lite nya inrikesbegränsningar (i givet land, så skulle jag också rekommendera Portugal.
Finns oändligt med vackra platser att upptäcka!
Lissabon är fortsatt min favoritstad utanför Italien (och hade jag inte varit så partisk så troligen också Italien inräknat).
Porto, samt mindre byar i inlandet, är väl värda ett besök.

September är normalt en bra månad även i Italien, men i år tycks vädret vara lite ostabilt i de allra nordligaste delarna. Från Toscana och söderut ska det det väl dock vara lugnt....

Sicilien runt kanske också kan vara något, med möjlighet att ta snabbfärja till Pantelleria (2h). Normalt skulle jag rekommendera en resa direkt till Pantelleria, som är perfekt hela September, men blir det lock down så är det nog inte platsen där man vill vara fast.
Kika på lyxboendet Dammusi (En typ av stenhus) på Airbnb. Riktig lyx för en låg summa.
 
Toppen