Senaste nytt

Första gången på kryssning?

Senator

Moderator
Som norsk medborgare, med en pappa som var sladdis och inte fick följa i sin far eller två brödernas fotspår att segla i norska handelsflottan så stod en kryssning med f.d. S/S Norway högt på önskelistan. Skeppet var det gamla franska transoceana flaggskeppet S/S France. Lite historik:
SS France (1960) - Wikipedia

När mina föräldrar firade silver samt jag hade pluggat klart college i USA, firade vi nyår 1996-97 ombord detta majestätiska fartyg. Jag minns det var "Four formal, and three casual evenings". Aldrig har mina skjortor varit så fulla av stärkelse och armarna stod rakt ut som fågelskrämma.

Kaptenen hade seglat med en nära familjevän under många år, så det bjöds både på middag vid "Captain's Table" samt fördrinkar i "Captain's Quarters" en annan kväll. Hälften av officerskåren var norrmän och alla kunde bjuda gäster på cocktails. Min lillebror som var precis 18 samt jag drack typ gratis varje kväll.

Sedan dess har bara blivit en 3-dagars booze cruise med RCCL Miami till Bahamas. Jag är sugen igen..
 
Last edited:

Frisk78

Medlem
Balkonghytt i aktern ska det vara!
 

Attachments

  • F2570F1E-EB54-4AF8-8482-5DA478698FE9.jpg
    F2570F1E-EB54-4AF8-8482-5DA478698FE9.jpg
    159,8 KB · Visningar: 336

Komet17

Medlem
Många kryssningsbolag har ju formella kvällar, fasta tider och samma sällskap vid mat i restaurang, vill man undvika dem totalt så kan du åka med NCL då kör man helt som man vill och när man vill.

Idag har nästan alla kryssningsbolag så kallad "My time" dining utöver de fasta tiderna, åtminstone Celebrity, Royal Caribbean, Cunard och Oceania.
 

Jim_

Medlem
My 5-cents share....
  • Hytt med balkong - check
  • Premium drink package - check
  • Restaurang före buffé - check
Åkte med Celebrity cruises i medelhavet, både mat och dryck var superb, kan varmt rekommenderas. Där kunde man välja sit-down service på samtliga mål om man så vill och så klart buffé, utan extra. Och så speciality restaurangerna förstås mot betalning.

Dagsutflykterna kollade jag faktiskt upp i förväg och bokade privat bil och guide som hämtade upp, oftast vid kajen eller utanför incheckningen, med likvärdig program som kryssningen erbjöd. Jag tyckte faktiskt att det var mer personligt och mycket mer flexibelt jämfört med en stor buss och guide som jaga efter medresenärer som inte hade koll på tiden..
 

DrGold

Medlem
Som norsk medborgare, med en pappa som var sladdis och inte fick följa i sin far eller två farbröders fotspår att segla i norska handelsflottan så stod en kryssning med f.d. S/S Norway högt på önskelistan. Skeppet var det gamla franska transoceana flaggskeppet S/S France.

Ett mycket vackert fartyg! Med risk för OT så var det ett hårt slag för fransmännen när S/S France försvann ur fransk ägo i slutet på sjuttiotalet. Så pass traumatiskt att jag fick lära mig om det på historielektionerna när jag var utbytesstudent i Frankrike, vilket var 1997-1998... Vi fick bland annat analysera texten till en sång som Michel Sardou skrev till fartygets ära, och som blev mycket populär i Frankrike. Ur texten, i fri översättning:

Kalla mig aldrig mer "France"
Frankrike struntar i mig
Kalla mig aldrig mer "France"
Det är min sista vilja

Måtte det största örlogsfartyget
Ha modet att sänka mig
Med aktern vänd mot Saint-Nazaire
Och Bretagne där jag föddes

Etc etc

Le France (chanson) — Wikipédia

För det här forumet kan det möjligen vara av intresse att de pengar som den franska staten sparade på att avveckla fartyget delvis användes för att utveckla Concorde :)
 

bstark

Medlem
Kul att läsa om alla tips, har själv sneglat på det ett tag och skulle gärna prova, men känns lite av en djungel med alla olika rederier och destinationer. Minst 7 dagar låter vettigt.

Men tycker man att flyg känns avlägset just nu så syns en kryssningen inte ens i horisonten.
 

Valley

Medlem
Som norsk medborgare, med en pappa som var sladdis och inte fick följa i sin far eller två brödernas fotspår att segla i norska handelsflottan så stod en kryssning med f.d. S/S Norway högt på önskelistan. Skeppet var det gamla franska transoceana flaggskeppet S/S France. Lite historik:
SS France (1960) - Wikipedia

När mina föräldrar firade silver samt jag hade pluggat klart college i USA, firade vi nyår 1996-97 ombord detta majestätiska fartyg. Jag minns det var "Four formal, and three casual evenings". Aldrig har mina skjortor varit så fulla av stärkelse och armarna stod rakt ut som fågelskrämma.

Kaptenen hade seglat med en nära familjevän under många år, så det bjöds både på middag vid "Captain's Table" samt fördrinkar i "Captain's Quarters" en annan kväll. Hälften av officerskåren var norrmän och alla kunde bjuda gäster på cocktails. Min lillebror som var precis 18 samt jag drack typ gratis varje kväll.

Sedan dess har bara blivit en 3-dagars booze cruise med RCCL Miami till Bahamas. Jag är sugen igen..

Skumt. Men jag får en konstig känsla att detta är nivån högre än att sitta å dricka whisky med Kptn Hasse i hans hytt på ”Sea Wind”
Fast, kanske bara är en känsla....:p
 

M.K

Medlem
DB01F73B-6168-4E4F-8285-F3F8639DCCCC.png


@TravelARN Det var en egen TA agent för en större aktör. Det lustiga är alla mail jag fortsatte få som kund i flera år trots att de inte kunde boka längre då jag ringde in. Synd som sagt med riktigt bra erbjudanden och HH points.

Kanske finns någon annan TA i Europa där vi kan tjäna poäng? En trevlig bonus det för oss medvetna.
 
Last edited:
Toppen