Senaste nytt

Första gången på kryssning?

M.K

Medlem
Jag gillar verkligen cruises och hoppas att de snart kommer igång igen. Några tips.​

Välj balkong om ekonomin tillåter. Trevligt att sitta avskilt med sin partner ibland med ett glas eller två. Speciellt värde i detta numera vid eventuell isolering, om de nu kommer igång innan pandemin är över.

Välj minst sju nätter. Fler hamnar, mer avkoppling.

Välj alltid UDP eller liknande namn (ult.drinking package) för en riktig All-inclusive upplevelse. Jag bokar inte utan erbjudande om detta av TA.

Boka Special Dining. En vecka med buffé blir lätt enformigt. Ofta riktigt bra betalrestauranger och det erbjuds ofta rabatter eller två-tre middagar inkluderat i samband med bokningen av Din Cruise.

Jag har aldrig sett erbjudanden om status match så kan inte uttala mig om detta. De program jag vet om erbjuder oavsett betydligt mindre än vad hotell- och flygbolag ger för dem med hög status enligt mig då. Lite rabatter på spa/butiker och någon gratismiddag (special dining) är typiska små perks. Jag får t ex en flaska bubbel i hytten vid ankomst.

Tyvärr går det inte heller att boka via US-TA längre. Jag använde mig tidigare av Hiltons (med poängintjäning), men stopp för oss i EU numera. Det var det de sa till mig den sista gången jag försökte. Tyvärr, då priserna generellt är lägre i USA enligt min erfarenhet.

Avslutningsvis, Cruisemänniskor är ofta väldigt sociala och trevliga så ha en trevlig öppen attityd, då blir upplevelsen ännu bättre. :)
 
Last edited:

Bankiren

Medlem
Ett tips kan vara att köpa aktier i Royal Caribbean eller Carnival. Jag har nu under krisen tankat lite aktier i Royal Caribbean, och om man har minst 100 aktier börjar man få fördelar som aktieinnehavare. Det är säkert inte bara RC eller Carnival som har detta, så om man reser med andra kryssningsfartyg kan det vara värt att undersöka.

Royal Caribbean har i alla fall 100 USD i onbordkredit om man tar en kryssning som är 7-13 dagar. På kortare kryssningar är det 50 USD och på längre kryssningar blir det istället 250 USD. Finns mer att läsa här.
 

nissefalk

Medlem
MSC Cruises matchar med en hel del andra program, jag själv matchade mitt Hilton Diamond och fick MSC Diamond, bra förmåner i form av priority boarding och 2 eller 3 cocktail partyn med kapten eller andra senior staff samt lite annat smått och gott. Det som var klart bäst var priority boarding det gick riktigt fort.

Tyvärr så kan jag nog inte rekommendera MSC då jag tyckte maten var överlag klart lägre klass än på andra kryssnings bolag som jag provat, Norwegian, Celebrity, Carnival tex.

https://www.msccruisesusa.com/cruise/status-match#:~:text=We'll match your loyalty,Discover MSC Status Match.
 

Bankiren

Medlem
Tyvärr så kan jag nog inte rekommendera MSC då jag tyckte maten var överlag klart lägre klass än på andra kryssnings bolag som jag provat, Norwegian, Celebrity, Carnival tex.

Vi har kryssat en gång med MSC på deras Seaside. Supertrevlig personal och ett väldigt fint skepp, men jag kan instämma i ovanstående kommentar. All mat var fint presenterad, men den smakade i princip ingenting.
 

Komet17

Medlem
Vi har kryssat runt 15 gånger med olika rederier men när det kommer till maten så kan jag starkt rekommendera Oceania Cruises. Deras mat blir den främsta anledningen för oss nästa gång vi ska välja en kryssning.
Vi har bokat en kryssning i Asien med Cunard i oktober som tyvärr blivit inställd av rederiet.

Här är lite bilder på mat från vår kryssning i Sydamerika med Oceania.(Det är på vår "vanliga" restaurang, ingen så kallad Specialty dining)

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


6.JPG
 
Last edited:

Komet17

Medlem
Välj balkong om ekonomin tillåter.

Välj minst sju nätter. Fler hamnar, mer avkoppling.

Välj alltid UDP eller liknande namn (ult.drinking package) för en riktig All-inclusive upplevelse.

Boka Special Dining.

Håller helt och hållet med dig. Balkonghytter kostar mer, men upplevelsen man får är värd de pengarna. Det är så trevligt att beställa frukost till hytten och sedan äta den på balkongen.

När det gäller längden på en kryssning så väljer vi numera minst 12-14 dagar. Tidigare valde vi 7-8 dagars kryssningar men tyckte tiden gick sååå fort och att man precis börjat vänja sig vid den avslappnande miljön och så var det dax att säga hejdå till båtlivet.

En annan sak som vi uppskattar nuförtiden när vi väljer kryssningar är att ha en del dagar till sjös. Då behöver man inte gå upp tidigt för att hinna med dagens utflykt utan sova lite längre, gå till restaurangen och få lunchen serverad (med ett glass vin till om man önskar) och sedan på eftermiddag gå till gymmet (som brukar vara fantastiska på kryssningsbåtar) för att bli av med kaloriöverflödet man hade fått i sig och sedan med gott samvete gå till restaurangen för att fylla på kaloriförrådet. Igen.:D Dessutom ordnar rederier en del av roliga evenemang när man har sea days – vinprovningar, t.ex.

Vi tycker att Drinking Package är en av de grejer som gör en kryssning mer avslappnad. Då behöver man inte tänka på om man ska dricka eller inte en cappuccino till, allt ingår.
 

JensE

Medlem
Många kryssningsbolag har ju formella kvällar, fasta tider och samma sällskap vid mat i restaurang, vill man undvika dem totalt så kan du åka med NCL då kör man helt som man vill och när man vill.
Jag åkte Norwegian Escape som hade en riktigt bra ölbar med 24 öl på fat och hur mycket flasköl som helst. (tror även Bliss har det).
 

M.K

Medlem
@JensE District brew house!

Vi gick dit minst en gång varje dag.:cool: Riktigt bra bar och vuxenunderhållning med Justice(?) på piano den resan.

Jag hoppas du åt middag på Moderno Churrascaria också. Den brazilianska restaurangen, och min klara favorit på det skeppet. Toppklass!
 
Last edited:
Toppen