Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Alf

Medlem
Hade gärna sett att de la ner planet helt. Planet har ju helt fel design för att klara dessa nya motorer.

Slipper mer än gärna att flyga denna modell.

Jag håller inte med om att flygplanet har fel design. Det är snålheten med att försöka undvika kompletterande pilotutbildning och simulatorträning. Istället har man dolt designen av MCAS systemet och dess brister. Dessutom borde man haft en tredje AoA sensor så man kan slå ut en felaktig sensor. Rena rama småsnålheten som säkert blivit världens dyraste.

Får man väl ordning på flygplanet och det blir granskat av myndigheterna och godkänt så känner inte jag någon oro att flyga med det under förutsättning att samtliga piloter fått kompletterande utbildning.
 

apknug

Medlem
Jag håller inte med om att flygplanet har fel design. Det är snålheten med att försöka undvika kompletterande pilotutbildning och simulatorträning. Istället har man dolt designen av MCAS systemet och dess brister. Dessutom borde man haft en tredje AoA sensor så man kan slå ut en felaktig sensor. Rena rama småsnålheten som säkert blivit världens dyraste.

Får man väl ordning på flygplanet och det blir granskat av myndigheterna och godkänt så känner inte jag någon oro att flyga med det under förutsättning att samtliga piloter fått kompletterande utbildning.
Hade piloterna flygit detta flygplan istället för att vara systemoperatörer hade det inte varit några problem. Fast o andra sidan har all automatisering generellt sett höjt flygsäkerheten.

Kommer ihåg när jag tog mitt S cert, då berättade en av instruktörerna att han hade deltagit i typgodkännandet av PIK 20. Under utprovning hade de medvetet snedlastat flygplanet helt enligt gängse rutin, men sedan när de lämnade över planet
för en testflygning med en pilot som skulle certifiera flygplanet glömde de snedlasten. Tyngdpunkten var helt förskjuten för tryckcentrum.

Han kom upp, och ner, o sa att det är ett härligt flygplan men jävligt känsligt på höjdrodret.....
 

LPC123

Medlem
Vet verkligen inte om jag skulle våga flyga med En Max kärra efter allt som hänt? Kanske bara jag som är nojig men magkänslan är inte bra trots alla tester och förändringar man gör och har gjort.
 
Toppen