Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

intuition

Medlem
Precis.

Det enda som ser ut som ett företagsnamn på kvittot är "SAS INTERNET" med adress "FROSUNDAVIKS ALLE 1 S-195 87 STOCKHOLM". Den redovisade IATA koden som ska identifiera säljande resebyrå är hos IATA listad som "SAS". Så det är enbart om man slår upp f-skattenumret man får reda på det bolag som i realiteten är avtalsparten.
 
Visst är det så. Men för det flesta är det inte så enkelt att klura ut om man slutit avtal med aktiebolaget eller konsortiet, då det faktiskt inte framgår i den bokningsbekräftelse du får från SAS om du bokar på hemsidan. Enda stället det står på är på den elektroniska biljetten som bifogas i form av en PDF-fil var det med liten text mitt på sidan till höger står ett organisationsnummer med tillägget (F-skattebevis). Inte någonstans är det utskrivet det juridiska namnet på det företag du slutit avtal med, utan det står bara "SAS". Till saken hör också att ett konsortium normalt sett inte är processbehörigt. SAS-fallet är ett undantag.

Precis.

Det enda som ser ut som ett företagsnamn på kvittot är "SAS INTERNET" med adress "FROSUNDAVIKS ALLE 1 S-195 87 STOCKHOLM". Den redovisade IATA koden som ska identifiera säljande resebyrå är hos IATA listad som "SAS". Så det är enbart om man slår upp f-skattenumret man får reda på det bolag som i realiteten är avtalsparten.
Fast vänta lite nu så är det ju inte alls. Det är väl självklart att man redan innan man bokar biljetten vet vem som är avtalsparten? Någonstans får man väl ändå skylla sig själv om man inte tittar på transportvillkoren (alternativt slår upp org-numret om det nu är lättare). Edit: Med det sagt, jag skulle säkert kunna göra samma misstag, men jag skulle inte sen säga att det är SAS fel.

SAS skriver i sina transportvillkor under definitioner:

Var god observera följande när du läser dessa villkor:

”SAS”, ”vi”, ”vår”, ”oss själva” och ”oss”
avser Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, ett konsortium som har etablerats enligt lagarna i Danmark, Norge och Sverige med registrerat huvudkontor i Solna, Sverige. Se avsnitt 2 för adresser.

Under SAS Namn och adress så står det klart och tydligt att namnet kan vara förkortat på biljetten:

ARTIKEL 2: SAS NAMN OCH ADRESS

Vårt namn kan vara förkortat till vår flygbolagskod eller på annat sätt på biljetten. Adressen till SAS anses vara något av dess huvudkontor i Danmark eller Norge eller Sverige.


Danmark:
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, Amager Strandvej 392, 2770 Kastrup, Danmark

Norge:
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, Henrik Ibsens vei, Teknisk Base, 2. Etasje 2060 Gardermoen, Norge

Sverige:
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, SE 195 87 Stockholm, Sverige
 

intuition

Medlem
Ett kvitto ska enligt mervärdesskattelagen bl.a. innehålla säljarens namn.
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden låter dock bli att uppge sitt namn utan identifierar sig som SAS INTERNET. Något sådant bolag finns inte.

Det hjälper inte att man på internet kan hitta SAS förklaring av vad bolaget egentligen heter, det ska stå på kvittot.
 

SK989

Medlem
Ett kvitto ska enligt mervärdesskattelagen bl.a. innehålla säljarens namn.
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden låter dock bli att uppge sitt namn utan identifierar sig som SAS INTERNET. Något sådant bolag finns inte.

Det hjälper inte att man på internet kan hitta SAS förklaring av vad bolaget egentligen heter, det ska stå på kvittot.
Precis så.
 

aikelo

Medlem
Ringde precis till SAS om min avbokning den 19 mars. Det visade sig att den ramlat ur systemet och har aldrig blivit behandlad.
Ska förhoppningsvis få återbetalning inom 10 dagar.
Killen på kundtjänst sa det att alla mars avbokningar borde ha blivit återbetalda vid det här laget.
Frågade även om en avbokad SAS award den 19 juli o Han trodde att den skulle återbetalas i september.
 
Ett kvitto ska enligt mervärdesskattelagen bl.a. innehålla säljarens namn.
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden låter dock bli att uppge sitt namn utan identifierar sig som SAS INTERNET. Något sådant bolag finns inte.

Det hjälper inte att man på internet kan hitta SAS förklaring av vad bolaget egentligen heter, det ska stå på kvittot.
Jag tänker att SAS Transportvillkor är inte bara "något man kan hitta på nätet" utan något du som kund faktiskt godkänner.

Men, för att gå vidare, du har rätt i att enligt mervärdesskattelagen så skall säljarens namn framgå. Dock så är det som så att om det handlar om vedertagna förkortningar, vilket i alla fall både jag och Skatteverket tycker att SAS är, så går det såklart bra att använda det.

Och för att jag gillar fakta, och för att vi inte skall hamna i "du måste ange källa"-diskussionen så bifogar jag en länk till rättslig vägledning på Skatteverkets hemsida som går igenom innehållet i en faktura, där just SAS nämns (ja, detta återfinns också på internet, men tänker att vad Skatteverket skriver under sin rättsliga vägledning borde ha lite tyngd i alla fall).

Innehållet i en faktura | Rättslig vägledning | Skatteverket
 

SK989

Medlem
Jag tänker att SAS Transportvillkor är inte bara "något man kan hitta på nätet" utan något du som kund faktiskt godkänner.

Men, för att gå vidare, du har rätt i att enligt mervärdesskattelagen så skall säljarens namn framgå. Dock så är det som så att om det handlar om vedertagna förkortningar, vilket i alla fall både jag och Skatteverket tycker att SAS är, så går det såklart bra att använda det.

Och för att jag gillar fakta, och för att vi inte skall hamna i "du måste ange källa"-diskussionen så bifogar jag en länk till rättslig vägledning på Skatteverkets hemsida som går igenom innehållet i en faktura, där just SAS nämns (ja, detta återfinns också på internet, men tänker att vad Skatteverket skriver under sin rättsliga vägledning borde ha lite tyngd i alla fall).

Innehållet i en faktura | Rättslig vägledning | Skatteverket
Det blir i fallet med SAS dock lite konstigt eftersom det finns ett bolag som heter SAS (AB) men det är inte det bolaget som är säljare. Bolaget som är säljare heter just inte SAS utan kallas bara det. Båda bolagen, dvs. bolaget som heter SAS och bolaget som kallas SAS (men inte heter det) har dessutom samma adress så jag tycker nog man borde vara väldig tydlig på kvittot och inte ange namnet SAS Internet - som inte något av bolagen heter.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Precis, jag har bokat och bokat av ett flertal awards den senaste veckan (åt min syster som inte riktigt kunde bestämma sig för när hon skulle åka hem från semestern...) och det har gått sjukt snabbt. Dock är jag fortfarande inte riktigt säker på om jag fått återbetalning för en annan award som bokades av i maj eller så (flyg hade hunnit ställas in, så det gick inte längre att boka av den online).
Så det känns ju mer som att det handlar om (vansinnigt) dåliga/ineffektiva rutiner för återbetalning av manuella avbokningar än att SAS håller på dem enbart för att bevara likviditet då de uppenbarligen kan betala ut väldigt snabbt för automatiska avbokningar.


Det kan ju vara så att de slår på automatiken då och då för att visa att jobbar med saken
och slår av när det rinner ut för mycket pengar och det börjar sina i kassan.
 

HCas

Medlem
Ringde precis till SAS om min avbokning den 19 mars. Det visade sig att den ramlat ur systemet och har aldrig blivit behandlad.
Ska förhoppningsvis få återbetalning inom 10 dagar.
Killen på kundtjänst sa det att alla mars avbokningar borde ha blivit återbetalda vid det här laget.
Frågade även om en avbokad SAS award den 19 juli o Han trodde att den skulle återbetalas i september.

Hur kan en avbokning "ramla ur" systemet? Vad innebär det? Låter ju vansinnigt.

Inte nog med att man måste vänta en obestämd tid på att få tillbaka sina pengar, man måste dessutom själv hålla koll på ärendet så att det inte har råkat "ramla ur"...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

aikelo

Medlem
Hur kan en avbokning "ramla ur" systemet? Vad innebär det? Låter ju vansinnigt.

Inte nog med att man måste vänta en obestämd tid på att få tillbaka sina pengar, man måste dessutom själv hålla koll på ärendet så att det inte har råkat "ramla ur"...
Det var nånting om att en av flighterna var borta ur systemet en vecka och då så hamnade väl min bokning på sidan av. Kommer inte riktigt ihåg vad han sa.
Det positiva är väl att personen på SAS kundtjänst tyckte att det var för jävligt o lade prio på det.

Nått som där emot är konstigt att jag har fått 2 st mail från SAS där det står ta det lugnt vi har inte glömt dig, när det var precis det som hänt att de helt o hållet glömt mig.
 
Toppen