Senaste nytt

Thornado

Medlem
Om du inte når upp i 150 kkr spend samt inte reser så mycket (så att du har nytta av reseförsäkringen, Priority Pass och Lounge on the go), så kanske Amex Green vore ett bättre alternativ.

Nu var det väl SAS Amex Premium vs Amex Gold, inte Amex Platinum vs Amex Gold om jag förstått det hela rätt. (Priority Pass och Lounge on the go får man med Platinum inte Premium).

Har lite funderingar, jag har AMEX Premium idag men överväger att använda AMEX Gold istället. Vad är största skillnaden förutom EuroBonus poängen? Jag reser medelmåttigt per år (reser inte i tjänst längre mer än lite då och då) Och jag når inte spend på 150 000kr per år då jag även använder SAS MC Premium.

Om du inte når 150k i spend så är nog Amex Gold bättre än Amex Premium då du ju kan använda ditt mastercard för att få Eurobonuspoäng.
Nytt för Amex Gold är ju att de numera också erbjuder lounge-to-go (även på Kastrup *tror* jag...), och dessutom 100 kr Uber/Uber Eats credit per månad, så lyckas du använda det så blir den reella månadskostnaden väldigt låg.
 

ekf

Medlem
Nu var det väl SAS Amex Premium vs Amex Gold, inte Amex Platinum vs Amex Gold om jag förstått det hela rätt. (Priority Pass och Lounge on the go får man med Platinum inte Premium).
Jag konstaterade att både Premium och Gold ger extra förmåner efter en spend på 150 kkr, Gold ger 100.000 MR-poäng och Premium en 2-4-1 voucher.
(Priority Pass och Lounge on the go får man med Platinum inte Premium).
Samt med Gold...
Om du inte når 150k i spend så är nog Amex Gold bättre än Amex Premium då du ju kan använda ditt mastercard för att få Eurobonuspoäng.
Nytt för Amex Gold är ju att de numera också erbjuder lounge-to-go (även på Kastrup *tror* jag...), och dessutom 100 kr Uber/Uber Eats credit per månad, så lyckas du använda det så blir den reella månadskostnaden väldigt låg.
Gold ger numera PP och Lounge on the Go, men om man inte reser så mycket (som frågeställaren) så är det tveksamt värde i de förmånerna.. Därav att jag föreslog att om man inte reser så mycket och samtidigt inte når upp till 150kkr spend, så kanske det är bättre att jämföra Green och Classic istället för Gold och Premium... då de båda korten är gratis, men ändå ger hyfsade förmåner.
 

ekf

Medlem
De gångerna man reser vill man ändå kunna nyttja lounge osv, dock flyger jag mest från Kastrup om det inte är inrikes.
Så tänker jag också, och jag kör med Gold.
Men den nya årsavgiften (12*175kr) från januari nästa år får man ett gäng loungebesök för om man istället skulle ha Classic och sedan betala sig in i loungerna.. Något som kan vara bra att ha med i kalkylen.
 
Toppen