Senaste nytt

SAS vägrar boka om trots lediga platser

SK989

Medlem
Nu vet vi inte varför det var 20 tomma säten. Kan ju i teorin vara 20 no shows eller annan anledning som sas inte känner till när checkin öppnar. På senare tid har sas varit bättre på att ge plus mer utrymme än go, men kan tänka mig att det blir lite son det blir nu i Corona tider.
20 no shows låter mycket men det kan ju i och för sig hända t.ex. om det blir nåt strul med trafiken så att folk inte hinner fram i tid. Det var ju inte direkt några stora vägar som ledde fram till flygplatsen i Split.

Förresten noterade jag att jag fick ändrad bokningsklass när jag blev ombokad. Bokningsklass I (dvs. award) blev istället J på den nya biljetten SAS utfärdade p.g.a. involontary reroute. Så då borde 1500 poäng trilla in. Alltid tacksamt när sånt händer!
 

Berglund

Medlem
Förresten noterade jag att jag fick ändrad bokningsklass när jag blev ombokad. Bokningsklass I (dvs. award) blev istället J på den nya biljetten SAS utfärdade p.g.a. involontary reroute. Så då borde 1500 poäng trilla in.
Det är ganska vanligt förekommande att bonusresor där man blivit involontary rerouted ombokas till höga, fina bokningsklasser eftersom dessa oftast säljer slut sist. Ett fint plåster på såret!
 

pswe

Medlem
20 no shows låter mycket men det kan ju i och för sig hända t.ex. om det blir nåt strul med trafiken så att folk inte hinner fram i tid. Det var ju inte direkt några stora vägar som ledde fram till flygplatsen i Split.

Förresten noterade jag att jag fick ändrad bokningsklass när jag blev ombokad. Bokningsklass I (dvs. award) blev istället J på den nya biljetten SAS utfärdade p.g.a. involontary reroute. Så då borde 1500 poäng trilla in. Alltid tacksamt när sånt händer!
Var det spridda lediga platser?
Får de fylla 320orna hela vägen bak nu eller kan det varit en sådan begränsning?
 

SK989

Medlem
Var det spridda lediga platser?
Får de fylla 320orna hela vägen bak nu eller kan det varit en sådan begränsning?
Det var som jag bedömde det mest spridda platser som var tomma. En rad var helt tom, på båda sidor om mittgången, men det var inte längst bak. Sen var nån rad helt tom på ena sidan om mittgången. Flyget var helt nollat i alla bokningsklasser så det borde varit fullt, men det kan ju varit många no shows som sagt.
 

lucasd

Medlem
I Split används väl inte Altea heller, vilket säkert försvårar planeringen. Det går väl fortfarande inte att checka in via SAS-appen eller hemsidan (det kanske är löst?). Tänker att det kan försvåra en del i planeringen med klasserna om man inte kan börjar flytta folk redan tidigt när det har checkats in online i egna systemet. Kanske till och med är så att stationen i Split sköter seatingen?

Att flighter försvinner när de är överbokade/slutsålda händer. Hände när jag skulle hem från Spanien för ett tag sedan.
 

SK989

Medlem
Inte löst med incheckning i SAS-appen eller via SAS hemsida. Enligt SAS hemsida ska man kunna checka in online från Split (dvs. Split är inte uppräknat som en av de destinationer som är undantagna) men det går inte. Däremot gick det alldeles utmärkt att checka in online via flygplatsens hemsida (något SAS själva inte upplyste om dock) - man fick upp sittplatskartan och kunde välja säte. Man fick upp hela kabinen men det gick inte att välja en plats i Go när man hade biljett i Plus. Det var ingen markering på vilken rad gränsen gick men systemet sa ifrån när man försökte välja plats i fel sektion.
 
Toppen