Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Jag leasar en V60 diesel automat (modell 2019) och har 100.000 km per år och betalar 15.999 kr i månaden för den. Jag får köra ca. 25 mil i månaden med bilen. Jag ska köpa loss bilen nu vid årsskiftet. Tog leasing i januari 2020.

Leasar jag en bil med 3500 km på ett år, då kan jag köra med den bilen i fem månader, ja om ens det och sedan får jag ställa den och den kostar mig 5000 kr i månaden.

Tanten hemma köra en V40 diesel automat som är köpt kontant.

16 papp/mnd för V60 Diesel ????
Är det på riktigt?
Även m 10’ mil/år är det ett fruktansvärt pris.

Min fullmosade 530d T, 7 000 mil/år låg på ca 6.500,-/mnd utan insats.
Totalkostnad 24 mån hamnade på ca 275’
 

FL07

Medlem
Blir alltid så otroligt aggressivt när Tesla debatteras. :D Håller mig gärna utanför det, men:

Jag var själv lite småintresserad av en Tesla Model 3, men fick urkasst bemötande vid två olika tillfällen i kontakt med deras säljare som spekulant. Oprofessionella och nonchalanta säljare. Kändes som man som kund fick arbeta för att "få" köpa en Tesla. Ingen service alls. Mycket underligt. Fick i alla fall lära mig att Tesla rabatterar noll. Så priset ni ser, är priset ni betalar.

Tog ut en BMW 330e sedan (uppdaterade modellen G20) som tjänstebil istället. Fick mycket bra rabatt. Förmånsvärde kring 4500 kr/mån med utrustning. Snittförbrukningen ligger på ca. 0,2 per mil efter 2500 mil. Har laddplats och bor centralt så mycket av min körning görs helt på el. 30-40 km räckvidd vintertid och 50-60 km sommartid på el. Drar cirka 0,5-0,6 blandat med tomt batteri och någorlunda laglig körning. Mycket nöjd! Fantastiskt rolig bil att köra med grym väghållning. Galet tyst i kupén. Spinner loss på bakdäcken i XtraBoost-läget med 292 hk, så klös finns när det behövs. ;) En liten negativ punkt är att fjädringen kan upplevas som ganska stötig emellertid. I utbyte får man bra väghållning. Jag personligen tycker att bilen är bekväm, men många upplever nya 3-serien som stötig.

Rekommenderas!
 
Last edited:

Lauda 777

Medlem
Blir alltid så otroligt aggressivt när Tesla debatteras. :D Håller mig gärna utanför det, men:

Jag var själv lite småintresserad av en Tesla Model 3, men fick urkasst bemötande vid två olika tillfällen i kontakt med deras säljare som spekulant. Oprofessionella och nonchalanta säljare. Kändes som man som kund fick arbeta för att "få" köpa en Tesla. Ingen service alls. Mycket underligt. Fick i alla fall lära mig att Tesla rabatterar noll. Så priset ni ser, är priset ni betalar.

Tog ut en BMW 330e sedan (uppdaterade modellen G20) som tjänstebil istället. Fick mycket bra rabatt. Förmånsvärde kring 4500 kr/mån med utrustning. Snittförbrukningen ligger på ca. 0,2 per mil efter 2500 mil. Har laddplats och bor centralt så mycket av min körning görs helt på el. 30-40 km räckvidd vintertid och 50-60 km sommartid på el. Drar cirka 0,5-0,6 blandat med tomt batteri och någorlunda laglig körning. Mycket nöjd! Fantastiskt rolig bil att köra med grym väghållning. Galet tyst i kupén. Spinner loss på bakdäcken i XtraBoost-läget med 292 hk, så klös finns när det behövs. ;) En liten negativ punkt är att fjädringen kan upplevas som ganska stötig emellertid. I utbyte får man bra väghållning. Jag personligen tycker att bilen är bekväm, men många upplever nya 3-serien som stötig.

Rekommenderas!

Två av fördelarna med Tesla är att man slipper fundera på priset och att man slipper konventionella bilförsäljare. Skulle rekommendera att den som vill veta mer innan köp vänder sig till den gigantiska community av användare som finns. Vi vet vanligtvis betydligt mer än "produktspecialisterna" som finns i butikerna. ;)
 

Valley

Medlem
Kastar jag ut en 700 papp på en bil så skall det fan smöras för mig.
Precis som för @FL07 är det värdelöst bemötande i Teslas "show room" eller har de börjat med någon renodlad affär än?

Får väl se hur det ser ut om ca 18-24 månader då det kan vara dags att byta ut fordonsflottan. Kommer säkert titta på Teslan då också.
 

Lauda 777

Medlem
Kastar jag ut en 700 papp på en bil så skall det fan smöras för mig.
Precis som för @FL07 är det värdelöst bemötande i Teslas "show room" eller har de börjat med någon renodlad affär än?

Får väl se hur det ser ut om ca 18-24 månader då det kan vara dags att byta ut fordonsflottan. Kommer säkert titta på Teslan då också.

Vill du också betala för en hel återförsäljarorganisation och marknadsföring? Där man förväntas pruta för att få det bästa priset. Bättre då att boka en provkörning online, testa i lugn och ro och sen beställa på nätet. Ungefär som Polestar nu också fungerar även ifall testare har tyckt att den är ungefär 100 tkr för dyr.
 
Toppen