Senaste nytt

SAS vägrar boka om trots lediga platser

fcx

Medlem
Som jag skrev ovan blev vi ombokade på direktflyget Split - Arlanda istället. Jag har fått detta bekräftat och nya biljetter utställda. Men när jag tittar på SAS hemsida så finns inte flyget... Det är alltså SK1832 den 11 augusti. Söker man på biljetter Split - Arlanda aktuellt datum så visas inte flyget. Enligt min erfarenhet ser man fullbokade flyg som "Ej tillgänglig" men ser man inte flyget alls så är det väl inte planerat att gå?


Jag skulle inte vara extremt orolig. Flighten finns fortfarande schemalagd i expertflyer, och utresan SK1831 ARN-SPU är bokningsbar på hemsidan.
 

Morgan

Medlem
Som jag skrev ovan blev vi ombokade på direktflyget Split - Arlanda istället. Jag har fått detta bekräftat och nya biljetter utställda. Men när jag tittar på SAS hemsida så finns inte flyget... Det är alltså SK1832 den 11 augusti. Söker man på biljetter Split - Arlanda aktuellt datum så visas inte flyget. Enligt min erfarenhet ser man fullbokade flyg som "Ej tillgänglig" men ser man inte flyget alls så är det väl inte planerat att gå?

De vill väl undvika såna där hopplösa kunder som vill byta till direktflyget istället för att njuta av CPH när Oslo-flyget ställdes in. Bättre att SK-IT trollar bort flyget :D
 

KalleSus

Medlem
Min bestämda uppfattning är att en helt utsåld flight (samtliga bokningsklasser) faktiskt inte brukar dyka upp i bokningsläget på hemsidan.
Så detta tror jag inte alls är något nytt.
Vid koll på ExpertFlyer är också alla bokningsklasser nollade, men vid koll av seat availibility finns flighten med och det ser ganska välfyllt ut redan nu.
Hade flighten varit inställd (vilket också indikeras med nollor i Flight availability-läge) så hade man fått ett felmeddelande i Seat Map-läget.
 

mha321

Medlem
Sannolikheten är väl rätt stor att det inte bara var en person som behövde omboka från den inställda flighten. Och med tanke på hur få alternativ som går generellt nu, så lär det snabbt bli fullt... Låter helt rimligt.
 

SK989

Medlem
Min bestämda uppfattning är att en helt utsåld flight (samtliga bokningsklasser) faktiskt inte brukar dyka upp i bokningsläget på hemsidan.
Så detta tror jag inte alls är något nytt.

Det verkar oklart vad som visas eller inte på hemsidan när ett flyg är fullbokat. Bifogar här hur det ser ut från Split den 29 augusti då det står just "Inte tillgänglig" på SK1832. Hur som, mitt flyg gick enligt plan. Sitter nu ombord en knökfull kärra i Plus - vi är 24 pax i Plus fördelade på fyra rader. I Go finns det totalt 20 lediga platser räknade jag till när jag gick på toa längst bak i planet. En hel del sura kommentarer från folk i Plus som fått ändrad plats och hamnat i mittsäte istället. Jag förstår inte varför inte SAS skapar mer luft i Plus när det finns möjlighet då det är många lediga platser i Go.

Screenshot_20200811-103710.png
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Det verkar oklart vad som visas eller inte på hemsidan när ett flyg är fullbokat. Bifogar här hur det ser ut från Split den 29 augusti då det står just "Inte tillgänglig" på SK1832. Hur som, mitt flyg gick enligt plan. Sitter nu ombord en knökfull kärra i Plus - vi är 24 pax i Plus fördelade på fyra rader. I Go finns det totalt 20 lediga platser räknade jag till när jag gick på toa längst bak i planet. En hel del sura kommentarer från folk i Plus som fått ändrad plats och hamnat i mittsäte istället. Jag förstår inte varför inte SAS skapar mer luft i Plus när det finns möjlighet då det är många lediga platser i Go.

Visa bifogad bild 112392

Märkligt. Men kanske beror på viktfördelning?
 

palmen

Moderator
Det verkar oklart vad som visas eller inte på hemsidan när ett flyg är fullbokat. Bifogar här hur det ser ut från Split den 29 augusti då det står just "Inte tillgänglig" på SK1832. Hur som, mitt flyg gick enligt plan. Sitter nu ombord en knökfull kärra i Plus - vi är 24 pax i Plus fördelade på fyra rader. I Go finns det totalt 20 lediga platser räknade jag till när jag gick på toa längst bak i planet. En hel del sura kommentarer från folk i Plus som fått ändrad plats och hamnat i mittsäte istället. Jag förstår inte varför inte SAS skapar mer luft i Plus när det finns möjlighet då det är många lediga platser i Go.

Visa bifogad bild 112392
Nu vet vi inte varför det var 20 tomma säten. Kan ju i teorin vara 20 no shows eller annan anledning som sas inte känner till när checkin öppnar. På senare tid har sas varit bättre på att ge plus mer utrymme än go, men kan tänka mig att det blir lite son det blir nu i Corona tider.
 
Toppen