Senaste nytt

Champagnetråden

rosenstam

Medlem
Hur smakade den? :)
Den var underbar! Massor av gula & röda äppeltoner även citrus som grapefrukt och citron. Härlig brödighet och smak av örter. Kunde även förnimma lite kola. Bra mineral i eftersmaken. Den låga dosagen gjorde den härligt torr. Massor av styrka i vinet. Kan bara bli bättre med några år i källaren alt. vinkylen. Verkligen prisvärd.
 

MTheC

Medlem
Jag har sett att denna tråd är en av de mest aktiva på forumet och säkert full av Champagneproffs.
Jag har en flaska utav Laurent-Perrier Grand Siecle, samma sort som LH ibland serverade i sin F-kabin.

Är detta en flaska värd att spara på sett till en eventuell värdeökning? Det kanske är en dum fråga, men jag kan inte mycket om Champagne annat än att jag tycker om att dricka det ibland. Jag har hört att viss alkoholhaltig dryck blir bättre med åren och vice versa.

Visa bifogad bild 112378
Det är inte en av de champagner som jag sett ha någon fantastisk värdeutveckling, den bör dock smakmässigt utvecklas fint om du har tålamod att spara den - kan dock vara trevlig att dricka nu också.
 

MTheC

Medlem
Trevlig rosé champagne från Domaine Collet (inte samma hus som Champagne Collet), Empreinte de terroir Rosé.
IMG_20200808_191753.jpg

Den är väldigt rosa då nästan 40% av den legat med relativt lång skalkontakt. Viss eklagringen ger också trevlig fyllighet som balanserar upp de klara inslagen av röd frukt.

Testade även den vanliga Empreinte de terroir, den var också trevlig om än mer av en aperitif då den var lättare och mer citrus och mineraltoner.
IMG_20200808_191924.jpg
 

MTheC

Medlem
Tack för svar. Vad talar vi om för tidsram för att den ska utvecklas smakmässigt?
Beror till viss del på hur den lagras, om den ligger lite varmare så tenderar de att utvecklas något snabbare. Man brukar ofta märka skillnad redan efter 2-3 år men jag föredrar ofta att låta bättre champagne ligga längre än så. Det ska dock sägas att Grand Siecle ofta är väldigt bra att dricka redan vi release.

Vet du vilken iteration det är? Man kan se det från numret på flaskan (tror att de började skriva ut numrena tydligt på flaskan från iteration 22)? Vet faktiskt inte hur man kan se det på de äldre men där kanske någon annan på forumet vet.
 

Bamse35

Medlem
Beror till viss del på hur den lagras, om den ligger lite varmare så tenderar de att utvecklas något snabbare. Man brukar ofta märka skillnad redan efter 2-3 år men jag föredrar ofta att låta bättre champagne ligga längre än så. Det ska dock sägas att Grand Siecle ofta är väldigt bra att dricka redan vi release.

Vet du vilken iteration det är? Man kan se det från numret på flaskan (tror att de började skriva ut numrena tydligt på flaskan från iteration 22)? Vet faktiskt inte hur man kan se det på de äldre men där kanske någon annan på forumet vet.

Denna flaska är precis som på bilden, istället för iteration number så står det enbart Grand Siecle där nummret annars står (halsens början). Är det en specialutgåva kanske?
 

MTheC

Medlem
Denna flaska är precis som på bilden, istället för iteration number så står det enbart Grand Siecle där nummret annars står (halsens början). Är det en specialutgåva kanske?
Tror att de började skriva ut numret på iteration 24 av "vanliga" flaskorna och iteration 22 för magnumflaskorna så är sannolikt bara så att den är äldre än det. Många säljer fortfarande iteration 23 (blend av 2004 (60%), 2002 (25%), 1999 (15%)) och kan nog vara den (med tanke på utseende av etiketten).
 

GOTBound

Medlem
Nicolas Feuillatte får väldigt mycket skit. Av någon anledning. Deras 2012 är riktigt bra. Jag gillar den starkt! Även druckit 2008 som jag tyckte var god, dock imponerade den inte som andra 2008or jag druckit.

Jag köpte några buteljer tidigare i år just för att testa, jag har tyckt att 2012 varit ok men ikväll var det ngt som inte riktigt stämde smakmässigt. Då en variabel var de ätbara tillbehören kan det vara just det som spelade mig ett spratt. Det var en otrevlig eftersmak lite åt salmiak hållet som jag inte upplevt tidigare av 2012:an.
 
Toppen