Senaste nytt

Affärer ni har gjort men gått miste om poäng

Robster

Medlem
Hej,

om det redan finns en liknande tråd så går det bra att ta bort denna.

Jag har precis köpt en ny säng, vilket blev en av de största affärerna jag har gjort i mitt 33-åriga liv. Hade räknat med att få in många fina eurobonuspoäng. När jag ska betala visar det sig dock att butiken inte tar amex och samtidigt inser jag att jag har för låga köpgränser på övriga kort så de är nästan maxade efter semestern. Det blev därför väldigt mycket pengar ut, men inte en enda poäng in. För att döva min ångest får ni gärna berätta om liknande upplevelser, om det finns några.

eftersom köpet redan är gjort undanbedes råd om hur jag borde ha gjort.

hit me, vilka affärer grämer ni er över?
 

Berglund

Medlem
Hade räknat med att få in många fina eurobonuspoäng. När jag ska betala visar det sig dock att butiken inte tar amex och samtidigt inser jag att jag har för låga köpgränser på övriga kort så de är nästan maxade efter semestern. Det blev därför väldigt mycket pengar ut, men inte en enda poäng in.
En gång köpte jag en kaffekokare till jobbet och hade endast mitt debitkort med mig. Det var 695:- som jag inte fick en endaste poäng för! Jag minns det än!!! Sedan den dagen har jag i princip aldrig debitkortet med mig.

Jag tänker lite försiktigt såhär, hur stor kan poängförlusten möjligtvis vara för dig?

En säng kan variera väldigt i pris, en stor king/queen från Hästens kostar väl ca 100 000 kr, en kontinentalsäng från Kungssängen/Atlantis/Sova kostar väl ca 20-50 000 kr och en ramsäng från Ikea kostar väl ca 3-10 000 kr, lite grovt förenklat.

Ikea tar Amex, så vi vet att det är en ”lite dyrare” säng.
På 20 000 kr med Amex Elite är det 4000 Eurobonuspoäng i förlust.
På 100 000 kr med Amex Elite är det 20 000 Eurobonuspoäng i förlust.

Visst svider alla poängförluster men betalar man 100 000 kr i fakturor via Betalo/Billhop så kostar det 2,5% dvs 2500 kr och man får då samma 20 000 poäng (jo, plus poäng även för de 2500 kr i avgift). Högt räknat är förlusten alltså mellan 2-3000 kr. Ingen bra dag men det borde ändå gå hyggligt fort att komma över det.

Gråt inte över spilld mjölk, det kommer nya poängmöjligheter imorgon!
 
Last edited:

tidyverse

Medlem
Vid det senaste lägenhetsköpet lånade jag tillfälligt en del av kontantinsatsen innan pengar från den gamla lägenheten hade frigjorts. När det var dags att betala tillbaka utfärdades en faktura på ett icke blygsamt belopp. Borde kanske ha betalat den med betalo eller dylikt...
 

Gargamel

Medlem
Jag betalade min soffa med Curve med ett underliggande debitkort och skulle flytta köpet till mitt SAS MC för dubbla poäng kommande helg. Dagarna efter drogs Wirecards finans licens in och Curve bytte leverantör så nu är transaktionen låst till mitt debitkort med 0p/kr.

Missade även jag att det gick att bli värvad till Amex men började med Classic så ingen jättesumma... Fast samtidigt som jag skriver det här inser jag att båda är samma summa poäng :\
 
  • Gilla
Reactions: hco
En affär? Jag kunde börjat vara poängmedveten säkert tio år tidigare, skaffat rätt kort, optimerat köp, krediterat alla Star Alliance-resor till Eurobonus etc. Man lär så länge man lever :)
Erkänner att även jag har gjort samma misstag. Har haft flera resor till Aussie, Sri Lanka, USA mm gjorda inom *A innan jag fick tipset om detta för 3-4 år sen. Men det är bara att torka tårarna och gå vidare. ;) Är glad att jag vet bättre nu. :)
 
Toppen