Senaste nytt

SAS vägrar boka om trots lediga platser

SK989

Medlem
Befinner mig i Split, Kroatien. Hade bokade biljetter hem till Stockholm den 11/8 med SAS via Oslo. Idag fick jag besked om att SAS ställt in flyget Split - Oslo och att ombokning skett till SAS via Köpenhamn istället. Ankomsttiden till Stockholm blir mer än tre timmar senare. Det finns en direktflight Split - Stockholm samma dag med SAS som har lediga platser men SAS vägrar boka om till den eftersom vi har eurobonusbiljetter och det finns inga sådana platser på direktflyget.

Jag vet att SAS har fel, biljettklass saknar betydelse när det är SAS som ställer in ett flyg och ska boka om men jag har pratat med två olika personer på SAS och ingen lycka. På frågan om SAS hellre betalar ersättning enligt 261/2004 med 400 euro x 4 personer blev svaret "förordningen gäller inte" respektive "du kan ju ansöka men kommer att få avslag".

Några tankar? Ge upp och begära ersättning i efterhand enligt EU-förordningen? Oslo-flyget ställdes in "p.g.a. coronan" ( jag köpte biljetterna för två dagar sedan).
 

Tonton

Medlem
Om det är viktigt för dig att hoppa på direktflyget - så skulle jag göra såhär:

1. Dokumentera allting - så att du i efterhand tydligt kan påvisa att det fanns platser på direktflyget - samt när flygen blev inställda.
2. Ta det en runda till med SAS och säg att det inte spelar någon roll för vilken sorts biljett du har. De ska boka om dig till snabbast möjliga väg hem om så önskas av dig.
3. Om punkt två inte lyckas, så boka själv in dig på direktflighten. OBS: Se till att dokumentera när de skriver/säger att du inte får bli ombokad till direktflighten.
4. Begär ersättning enligt EU261 för kostnaderna för nya biljetterna + sedvanlig komp €400x4 personer.

Corona eller inte - detta har jag svårt att se att SAS skulle kunna slingra sig ur ifall du spelar dina kort rätt :)
De kommer nog vara stenhårda på komp-delen av EU261, och jag är inte helt säker på vad som gäller just nu - men du ska definitivt bli ersatt för dina nyinköpta biljetter = "gratisspend" på ditt Amex ;)
 

mha321

Medlem
Norge har ju stängt gränsen mot Kroatien, så det kan ju på det sättet hänvisa till att de inte får flyga. Men om du köpte biljetterna för 2 dagar sedan, så var ju gränsen precis lika stängd då. Så på vilket sätt skulle det vara "pga coronan"...
 

SK989

Medlem
Som jag skrev ovan blev vi ombokade på direktflyget Split - Arlanda istället. Jag har fått detta bekräftat och nya biljetter utställda. Men när jag tittar på SAS hemsida så finns inte flyget... Det är alltså SK1832 den 11 augusti. Söker man på biljetter Split - Arlanda aktuellt datum så visas inte flyget. Enligt min erfarenhet ser man fullbokade flyg som "Ej tillgänglig" men ser man inte flyget alls så är det väl inte planerat att gå?
 

Mr Basic

Medlem
Som jag skrev ovan blev vi ombokade på direktflyget Split - Arlanda istället. Jag har fått detta bekräftat och nya biljetter utställda. Men när jag tittar på SAS hemsida så finns inte flyget... Det är alltså SK1832 den 11 augusti. Söker man på biljetter Split - Arlanda aktuellt datum så visas inte flyget. Enligt min erfarenhet ser man fullbokade flyg som "Ej tillgänglig" men ser man inte flyget alls så är det väl inte planerat att gå?
Underligt. Du har inte blivit bokad den 12/8? :rolleyes:
SK1832 går även 13+14/8.
 
Toppen