Senaste nytt

Business eller economy class inom Europa i Coronatider.

ulagun

Medlem
Bakgrund är att hustru och jag, bägge 65-70års åldern nu planerar att äntligen få resa lite igen till hösten. I princip suttit hemma sedan vi höll på att fastna på Malta mitten av mars.
Tänker oss Grekland, Peloponnesos sista veckorna september samt resa runt i Portugal med hyrbil i november.
Således flyg CPH ATH samt i nov. CPH-LIS med Lufthansa och/eller Swiss.
Normalt reser vi economy inom Europa. Som EBG tycker vi det inte är värt merkostnaden i business,
En fundering i Coronatider är om vi ska kosta på de x-tra 1000-lapparna och boka business rent säkerhetsmässigt med spärrat mellansäte samt förhoppningsvis mindre trängsel och spring framför gardinen.
Ingen ide fråga släkt/vänner. Då blir svaret att stanna hemma och njut av den härligt grådisiga mörka skånska hösten..
Därför frågan till er. Vad hade ni valt i vår situation?
 

igelkotten

Medlem
Bakgrund är att hustru och jag, bägge 65-70års åldern nu planerar att äntligen få resa lite igen till hösten. I princip suttit hemma sedan vi höll på att fastna på Malta mitten av mars.
Tänker oss Grekland, Peloponnesos sista veckorna september samt resa runt i Portugal med hyrbil i november.
Således flyg CPH ATH samt i nov. CPH-LIS med Lufthansa och/eller Swiss.
Normalt reser vi economy inom Europa. Som EBG tycker vi det inte är värt merkostnaden i business,
En fundering i Coronatider är om vi ska kosta på de x-tra 1000-lapparna och boka business rent säkerhetsmässigt med spärrat mellansäte samt förhoppningsvis mindre trängsel och spring framför gardinen.
Ingen ide fråga släkt/vänner. Då blir svaret att stanna hemma och njut av den härligt grådisiga mörka skånska hösten..
Därför frågan till er. Vad hade ni valt i vår situation?

Jag hade valt business. Det kommer ge er en viss "mental avslappning" utan att ga in pa huruvida business ar sakrare aneconomy, och kan vara vart en del for er sa att ni kan njuta av semestern till fullo.
 

Moco

Medlem
Det har varit fördelaktiga priser i business den senaste tiden. Det bör också nämnas att Lufthansa kör seatblock även i ekonomi nu, hur länge de fortsätter med det är en annan femma. Det har inte gått att välja mittenplats på några flygningar jag haft den senaste tiden. Jag har valt business där det har varit möjligt, men om det gör någon egentlig skillnad vet jag inte. Det har heller inte varit fullt ombord på någon av de flygningar jag haft i sommar.
 

Hylve

Medlem
Det har varit fördelaktiga priser i business den senaste tiden. Det bör också nämnas att Lufthansa kör seatblock även i ekonomi nu, hur länge de fortsätter med det är en annan femma. Det har inte gått att välja mittenplats på några flygningar jag haft den senaste tiden. Jag har valt business där det har varit möjligt, men om det gör någon egentlig skillnad vet jag inte. Det har heller inte varit fullt ombord på någon av de flygningar jag haft i sommar.

Har haft 9 legs med Lufthansa senaste veckorna och inte sett en tillstymmelse till seatblock i ekonomi på nån av flighterna. Snarare det motsatta.. fullt till sista säte och inga begränsningar gällande val av sittplats. Så önskar man någon form av social distansering skulle jag utan tvekan välja business!
 

Alf

Medlem
Jag och hustrun är i samma åldersgrupp som ni. Jag skulle inte tveka en sekund utan att boka i business. Merkostnaden får man bortse från i detta fall när det gäller ens egen hälsa. Det är ju här SAS Plus är kass. Om du skall vara säker där måste du köpa loss mittplatsen. Det skulle jag nog gjort, men i första hand skulle jag undvikit SAS Plus överhuvudtaget. Försök hitta något med exv Swiss eller Austrian business så får du ett betydligt bättre serviceutbud än med SAS Plus. Det är värt en mellanlandning för flygplansbyte.
 

Tomas E

Medlem
Tänker oss Grekland, Peloponnesos sista veckorna september samt resa runt i Portugal med hyrbil i november.
Således flyg CPH ATH samt i nov. CPH-LIS med Lufthansa och/eller Swiss.
Tja, TAP flyger ju direkt CPH-LIS och är också i Star Alliance, om detta styrde valet. En boarding mindre per resa minskar ju också den tid man riskerar att vara nära andra? Ser inte alltför dyrt ut med business i november.
 

Senator

Moderator
Jag och hustrun är i samma åldersgrupp som ni. Jag skulle inte tveka en sekund utan att boka i business. Merkostnaden får man bortse från i detta fall när det gäller ens egen hälsa. Det är ju här SAS Plus är kass. Om du skall vara säker där måste du köpa loss mittplatsen. Det skulle jag nog gjort, men i första hand skulle jag undvikit SAS Plus överhuvudtaget. Försök hitta något med exv Swiss eller Austrian business så får du ett betydligt bättre serviceutbud än med SAS Plus. Det är värt en mellanlandning för flygplansbyte.

I 99 av 100 fall skulle jag hålla med dig 100%, men jag vet inte just nu. Vi har en liknade situation i september. I detta fall är vi bokade direkt med SAS Plus ARN-NAP-ARN och det är rätt tydligt nu att SAS kommer ställa in. Klassiska SAS har nollat inventory och lagt in en B737-700. Vi vet vad det normal betyder vid det här läge. Men SAS är fula fiskar och ställer inte in just nu. Gissar 15 dagar innan så SAS kan hålla i pengarna längre.

Alternativet nu med någorlunda tidtabell är Swiss via ZRH. Jag är en känd stor fan av Swiss men jag hade i detta fall är medresenärerna bland annat 63 och respektive 70 år. Mindre tid i luften och flygplatsen går före allt annat i mitt tycke just nu.

Men om vi åker Swiss är frågan rätt enkel trots att vi är 5 person. Det blir affärsklass. Svärfar fyller 70 bara en gång och lite distans är alltid bra, Covid-19 eller inte
 

Moco

Medlem
Har haft 9 legs med Lufthansa senaste veckorna och inte sett en tillstymmelse till seatblock i ekonomi på nån av flighterna. Snarare det motsatta.. fullt till sista säte och inga begränsningar gällande val av sittplats. Så önskar man någon form av social distansering skulle jag utan tvekan välja business!

Jag har ingen aning vilka linjer du flugit. Jag baserar det bara på egen erfarenhet. Är dock såklart enig i att business är att föredra om man vill garantera en viss distans.
 
Toppen