Senaste nytt

Köpenhamn-Tahiti med Star Alliance

Hej!

Efter att ha läst, lärt mig och fått inspiration på detta eminenta forum under en längre tid är det dags att ge mig in och skriva också.
Jag och min hustru gifte oss i början av sommaren och då vi betalade stora delar av bröllopet med SAS Amex Premium fick vi en 2-4-1 voucher (tack BusinessClass för att ni lärde mig om detta!). Vi disponerar i nuläget dryga 180 000 eurobonuspoäng.
Dessa och vouchern tänkte vi nu utnyttja till vår bröllopsresa till Franska Polynesien under hösten 2018. Som jag förstår poängtabellen på SAS hemsida har vi tillräckligt med poäng för att kunna köpa en biljett t.o.r. Stillahavsområdet i Business class.
Jag har sökt en del via Uniteds sökmotor och det verkar inte finnas några awardbiljetter mellan Auckland och Tahiti. Är det bara skit bakom spakarna eller är det snålt med awardbiljetter på den sträckan? Är det jag som inte har lärt mig är det förhoppningsvis åtgärdbart men skulle det vara så att det inte finns några awardbiljetter har vi inga problem med att köpa biljetterna själv på den sträckan.


  • Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  • Var är din destination? Tahiti om möjligt, annars Auckland för att själv köpa biljett från där.
  • När vill/behöver du resa ut? 15 oktober-31 oktober 2018
  • När vill/behöver du komma hem? --
  • Hur länge vill du vara borta? 3 veckor exkl. restid.
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Valfritt star alliance men baserat på forumdiskussioner här på BusinessClass undviks gärna Air China.
  • Vad är din budget? (per person) 90 000 poäng (180 000 för oss båda) samt en 2-4-1 voucher.
  • Vad är det viktigaste för dig? Restid och att det finns ett matchande flyg från Auckland till Tahiti samma dag (och omvänt på hemresan).
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej.
 

JohnnyWilde

Medlem
Ruskigt svårt att hitta awards med Air New Zealand till Tahiti och liknande öar i allmänhet och i businessclass i synnerhet så boka resan till Auckland nu och lägg in bevakning på economy och businessclass tillsvidare.
Köpa separata biljetter kan du göra i rimlig tid innan avresa. På det sättet kan ni även få ett par dagar i Auckland.
 
Air New Zealand släpper biljetterna till försäljning 350 dagar innan så du är lite tidigt ute med återresan också.

Håller med föregående inlägg om att du ska boka så mycket du kan och jobba vidare med det. Men räkna med att du får köpa sista biten och bli glatt överraskad om du lyckas boka award hela vägen.
 
Tackar för snabba svar. Då planerar vi utifrån det. Har ni bra tips på awardbiljetter till Auckland utifrån ovan?
Skall man sikta på att åka österledes via Asien eller västerledes över USA? Det sistnämnda är kanske inte godkänt enligt reglerna?
 

Wayne

Medlem
Väcker denna gamla tråden. Planerar (eventuellt) en längre resa till Tahiti om två år...om nu världen öppnar upp sig igen. Alltså teoretiskt drömmande just nu i god tid före. En sak ska firas och tänkte göra en grym resa för mina poäng. Vilka flygbolag är att rekommendera, vilken väg är bäst att flyga?
 

Mr Basic

Medlem
Väcker denna gamla tråden. Planerar (eventuellt) en längre resa till Tahiti om två år...om nu världen öppnar upp sig igen. Alltså teoretiskt drömmande just nu i god tid före. En sak ska firas och tänkte göra en grym resa för mina poäng. Vilka flygbolag är att rekommendera, vilken väg är bäst att flyga?
Award-resa eller betala? :rolleyes:
Om du tänker dig en award-resa skulle jag rekommendera att blanda lite bolag (för att testa).

Edit. Verkar bara vara Air New Zeeland och United som flyger till Papeete (PPT).
CPH-SFO med SAS och SFO-PPT med United.
Åt andra hållet finns kanske fler alternativ.
CPH-SIN/BKK-AKL-PPT t ex
 
Last edited:

Wayne

Medlem
Award-resa eller betala? :rolleyes:
Om du tänker dig en award-resa skulle jag rekommendera att blanda lite bolag (för att testa).

Edit. Verkar bara vara Air New Zeeland och United som flyger till Papeete (PPT).
CPH-SFO med SAS och SFO-PPT med United.
Åt andra hållet finns kanske fler alternativ.
CPH-SIN/BKK-AKL-PPT t ex

Förlåt för otydlig. Poäng resa med 2-4-1.
Kommer nog ha över 140 K men ej över 180 K när bokning ska göras nästa år. Tanken är dock att verkligen försöka få first class på just denna resa iså fall. Kan vänta och resa några månader senare för att få till detta.

Kortare väg att flyga västerut, men samtidigt lockar ju singapore österut. Man kan ju då även stanna en dag i singapore och auckland.
 

Mr Basic

Medlem
Förlåt för otydlig. Poäng resa med 2-4-1.
Kommer nog ha över 140 K men ej över 180 K när bokning ska göras nästa år. Tanken är dock att verkligen försöka få first class på just denna resa iså fall. Kan vänta och resa några månader senare för att få till detta.

Kortare väg att flyga västerut, men samtidigt lockar ju singapore österut. Man kan ju då även stanna en dag i singapore och auckland.
Star Alliance-award till Nya Zeeland eller Papeete:
Business 215.000 poäng pp
First 285.000 poäng pp

Edit. Reser du själv blir det förstås halva poängkostnaden med Amex 2-4-1 :)

Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS
 
Last edited:
Förlåt för otydlig. Poäng resa med 2-4-1.
Kommer nog ha över 140 K men ej över 180 K när bokning ska göras nästa år. Tanken är dock att verkligen försöka få first class på just denna resa iså fall. Kan vänta och resa några månader senare för att få till detta.

Kortare väg att flyga västerut, men samtidigt lockar ju singapore österut. Man kan ju då även stanna en dag i singapore och auckland.
De poängen ger tyvärr bara en Star Alliance i business till Asien som kostar 165k poäng. Till USA kan ju gå med first för 170k poäng.
Med andra ord kan en first till USA gå o så får ni boka egna biljetter därifrån.

Update: tänkte på att ni var 2 pers men är du själv så ska en first även till Oceanien gå att få ihop.
 

Wayne

Medlem
De poängen ger tyvärr bara en Star Alliance i business till Asien som kostar 165k poäng. Till USA kan ju gå med first för 170k poäng.
Med andra ord kan en first till USA gå o så får ni boka egna biljetter därifrån.

Update: tänkte på att ni var 2 pers men är du själv så ska en first även till Oceanien gå att få ihop.

ok, där ser man. Nä vi är två. :(
Åkte förra året Tokyo business med swiss för 140K, har detta nu ändrats?
Länka gärna dit man ser tabell på vad som krävs för poäng inom star alliance.
 
Toppen