Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Berglund

Medlem
På - ALLA - flygplatser i USA så sker tull och immigration på den första flygplatsen dit du anländer. Det är där du bär din väska genom tullen och visar ditt pass/visum. Såvida du inte har pre-clearance. Efter tull och immigration är det rena inrikesresor man åker på inom USA.
 

Buffon

Medlem
Ville ej starta ny tråd för denna fråga. Jag tänker så här. 2 personer. 400k poäng. 2 vouchers. 2 st open jaw. 4v total resa. Maximalt antal resmål.

Award nummer 1) Open Jaw.
1. Stockholm till Bali via någon stad i europa för att få en kväll i den staden. Hem från Bangkok via någon stad i europa med maxad väntetid.

Kan sedan flyga köpt ekonomi till någon stad för att få uppleva den samt positionera oss för att påbörja nästa award bokning som ska gå från asien till nord eller sydamerika. Jag tänker här typ Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok ,Ho Chi Minh osv.

2. Ni med erfarenhet av detta, vilka bolag samt från vilka städer är det lättast att hitta awards i business från asien till Nord/Syd Amerika? Vi tänker även här Open Jaw samt att med köpta ekonomi biljetter se olika ställen. Jag tänker här Rio , Buenos Aires, New York, Los Angeles osv och kombinera det med sol och bad innan returen sker tillbaka till Asien och vi länkar ihop det med award nummer 1 för att ta oss hem.

Vet att någon på forumet har gjort något liknande. Kom med tips och ideer hur ni hade gjort.
 
Jag har alltid under alla år när jag bokat SAS Award lyckats hitta T/R resa direkt. Nu har jag istället bokat två enkelresor p.g.a hemresa inte fanns tillgänglig när jag bokade. Mina frågor;

Kan jag be kundtjänst att slå ihop dessa två enkelresor till samma PNR samt applicera AMEX voucher i efterhand på denna resa? Kostar ju mer poäng för enkelresa än T/R direkt. (Ber om ursäkt svaret finns men jag orkar inte läsa igenom 393 sidor :oops:)
 

Berglund

Medlem
Kan jag be kundtjänst att slå ihop dessa två enkelresor till samma PNR samt applicera AMEX voucher i efterhand på denna resa?
Generellt sett, nej. Du kan inte slå ihop två separata PNR till en kombinerad resa. Ringer du in kan du möjligen få hjälp av avboka den ena resan, ha tur att platsen kommer tillbaka som award och då boka på den i den ursprungliga bokningen.

Det går att applicera en Amexvoucher i efterhand - om den vouchern fanns vid det ursprungliga bokningstillfället.
 
Hur har det fungerat med thai och Eurobonus på senaste tiden? Ser på United att det finns två tillgängliga på en sträcka jag är intresserad av (där jag vill klämma in fyra). Sedan hoppas jag att Thai släppt upp längre än 89 dagar, för det syns då business på United efter 89 dagar. Om jag minns rätt så brukade de för några år sedan nästan direkt släppa nya award-platser i business om man bokade de två som fanns tillgängliga.
 

JacobGBG

Medlem
Hur har det fungerat med thai och Eurobonus på senaste tiden? Ser på United att det finns två tillgängliga på en sträcka jag är intresserad av (där jag vill klämma in fyra). Sedan hoppas jag att Thai släppt upp längre än 89 dagar, för det syns då business på United efter 89 dagar. Om jag minns rätt så brukade de för några år sedan nästan direkt släppa nya award-platser i business om man bokade de två som fanns tillgängliga.


Vissa reporterar att de med olika medel kan se Thai availability bortom 89 dagar, men detta är ingen garanti att man kan få upp det med Tallin.
 

Rebel

Medlem
Hur var det med Service Fee nu när man inte kan boka Star alliance award den på nätet. Måste man betala den i alla fall ?? Jag tyckte dom sa att man slapp när jag bokade hos Tallinn.
 

Canadien

Medlem
Hur var det med Service Fee nu när man inte kan boka Star alliance award den på nätet. Måste man betala den i alla fall ?? Jag tyckte dom sa att man slapp när jag bokade hos Tallinn.
Nej den på 150:- ska du slippa. Star alliance fee på 450:- måste du fortfarande givetvis betala på Star-bokningar
 

johan_fbg

Medlem
För oss som har inbokade awardresor med vouchers som gick ut 31:a december 2019 finns en möjlighet att boka av resan och få tillgång till vouchern fram till den 20:e augusti. Vad som händer sen är inte kommunicerat vad jag har förstått.

Jag har en resa till Tokyo bokad i november, utresa SAS via Shanghai och hemresa ANA via Bryssel. Hade helst bokat om den till 2021. Tycker ni det är värt att avboka och försöka hitta ett alternativ fram till den 20:e augusti? Eller bör man ha is i magen och se vad som händer?
 
Toppen