Senaste nytt

Business class inrikes med Air France

SK989

Medlem
Sedan slutet av januari 2020 erbjuder Air France business class på sina inrikesflyg. Tidigare var det all economy på inrikes, oavsett vilken bokningsklass man hade. Så här kommer en reserapport från Air France nya inrikes business. Tyvärr inte många foton.

Resan gick från Toulouse till Paris/CDG den 31 juli:
AF7521 - avgång kl.11.45 med ankomst Paris/CDG2F kl. 13.15.

Det smidigaste sättet att ta sig till flygplatsen i Toulouse tycker jag är spårvagnen som tar ca 30 minuter från Palais de Justice i centrala Toulouse direkt till flygplatsens entré för den ringa summan av 1 euro och 70 cent. Man kan också ta tunnelbanan från en annan del av centrala Toulouse och byta till spårvagnen vid stationen Arenes - samma pris, biljetten gäller för byte inom 90 min. Spårvagnarna är moderna och har AC, vilket behövdes denna dag då det var 35 grader varmt redan på förmiddagen.

DSC_5777.JPG


Väl inne på flygplatsen var det mycket lugnt.

DSC_5779.JPG


I det område var Air France och KLM hade sin incheckning var det lite mer folk. Air France har en del flyg till Paris och KLM hade en avgång till Amsterdam. Det stod nog totalt ca 15 personer i kö till incheckningen. Eftersom jag hade bagage att checka in var jag tacksam över att kunna nyttja Sky Priority kön som var tom. En herre i 60-årsåldern checkade snabbt in väskan, sade på en gul Priority tag och önskade bon voyage.

Säkerhetskontrollen hade en egen fil för Sky Priority som gjorde att man hamnade längst fram i kön före de andra passagerarna - en bestämd dam övervakade så att prioritykön fick företräde. Inte för att det stod många i den vanliga kön men någon minut sparade jag säkert.

Air France har ingen egen lounge i Toulouse men business passagerare får använda den lounge som finns, vilken drivs av flygplatsen som jag förstår det. Den var dock inte öppen.

DSC_5781.JPG


Boarding började väldigt tidigt, redan 30 min före avgång. Passagerare i boardinggrupp 1 och 2 fick boarda först. Som passagerare i business tillhörde jag grupp 1 (jag har lägsta status i Air France Flying Blue). Jag satt ändå vid gaten så jag gick ombord först. Business class bestod av tre rader och vi var totalt fyra passagerare. Jag satt på 2A, vilket var första raden på vänster sida på denna A320. Det är tomt mittsäte i business, även på inrikes.

Boarding tog sina 30 minuter, nästan fullt i ekonomiklass. Vi taxade ut i tid och lyfte efter 5 minuter. Gardinen till ekonomiklass drogs för när vi var uppe i luften och var stängd till landning. Inget spring från bakom skynket till toan längst fram. När vi var uppe i luften kom pursern fram, tilltalade mig vid namn och upplyste mig om att min transfer från CDG avgår från samma terminal och att jag inte behöver gå igenom någon ytterligare säkerhetskontroll. Han hälsade mig hjärtligt välkommen ombord. De andra passagerarna tilltalade han inte särskilt. En sak jag noterade var att det som man alltid hör före start mellan kabinpersonalen "Arm doors, cross check and report" sades på franska - på SAS och även Lufthansa sägs det på engelska såvitt jag minns men här är det självklart franska som gäller.

Serveringen på denna 1,5 timmars flygning i business class var inte mycket att hänga i julgranen. Några chokladkex, nötter samt en kall dryck var vad som erbjöds. Jag frågade om de hade champagne och fick svaret "Of course!".

DSC_5784.JPG


Flera gånger fick jag påfyllning. Jag såg flaskan och det var Champagne Jacquart. Smakade bra.

Efter en dryg timmes flygning påbörjade vi nedstigningen och vi tog mark ca 5 min före ordinarie tid. Pursern önskade mig fortsatt trevlig resa och jag letade mig mot Air France lounge på CDG - som var öppen!
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det var ju inte mycket extra du fick för att åka business. Lite förvånad att AF inte serverar något att äta på en så pass lång resa. AF är ju annars bra på detta med mat. Skall man tolka ditt omdöme som att det är värt extrakostnaden? Fanns det ingen annan dricka än champagne, vin, GT eller kir?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

SK989

Medlem
Det var ju inte mycket extra du fick för att åka business. Lite förvånad att AF inte serverar något att äta på en så pass lång resa. AF är ju annars bra på detta med mat. Skall man tolka ditt omdöme som att det är värt extrakostnaden? Fanns det ingen annan dricka än champagne, vin, GT eller kir?
Ingen annan dricka än champagne, ja eller de hade vatten och juicer men ingen öl eller sprit. Inte ens läsk! På nästa flygning (som var utrikes inom Europa) serverades varm mat och bättre utbud av drycker men ingen starksprit, vilket kabinpersonalen beklagade.

Den något torftiga serveringen till trots så uppskattade jag att ha fritt säte bredvid och att utan kö kunna checka in väskan. Och normalt hade också lounge ingått (loungen i Toulouse var coronastängd), så tja det var väl värt det. Prisskillnaden var kanske 50 euro - jag bokade sent och de ekonomiklassbiljetter som fanns kvar var dyra.
 
Toppen