Senaste nytt

Hilton Gold/Diamond statusmatch/challenge till mars 2021

Berglund

Medlem
@Capa
Så här ser prisnivån ut för Hilton Slussen för augusti 2020:
7BA115B1-FC05-4C55-B613-B9708FBD2C9A.jpeg


Ett antal nätter går det att för övernattning, poäng, stay, night och allt vad det nu är för något - för endast 880kr! Det är så nära fyndpris du kommer, för att vara här i Sverige.

Alla nätter man bor ihop i år på Hilton, kommer dessutom, generöst nog, pga corona att rullas över in i nästa år. Bor du tio nätter i år, då börjar du nästa år med tio nätter plus och får därmed enklare att (åter-)kvalificera dig.
 

Capa

Medlem
Snyggt!!!

Eftersom du sa att du kunde tänka dig att satsa lite på detta, så tänkte jag att då bör du ha en stabil grund att stå på. Själv är bäste dräng och man lär sig en del på att leta.

Får du challenge så kan det, beroende på hur du värderar HHD ett gäng nätter på Hilton Slussen vara värt det. Hilton förlängde dessutom kampanjen som ger 2000 poäng per stay plus 10 000 poäng efter tio nätter. Lyckas du få till en challenge nu och pula in 10 stays på Hilton Slussen, om en natt vardera, i den kampanjen får du dels lite Hiltonpoäng men också HHD. Inte det sämsta! :)

Enklaste och bästa sättet att få Hilton Gold, som svensk, boende i Sverige, garanterat och utan att behöva gå via olika challenge-/matchningserbjudanden - som kan ta Gud vet hur lång tid som helst att få svar på - är förstås att skaffa Amex Platinum. Då blir ditt Hiltonkonto automatiskt uppgraderat till Hilton Gold som en av förmånerna.

Om du inte har någon som kan värva dig så kan du söka värvning här på BC, där jag är en av värvarna och gör fullständigt skamlös reklam för mig själv! Välj någon här:
https://www.businessclass.se/forum/...ch-billhopvärvning-genom-businessclass.94626/

Ja, jag får fundera på Slussen.. Hade lätt signat upp mig på ett Amex HHonors Aspire-kort om det funnits i Sverige, det kortet verkar ju hur bra som helst. Just nu känns det lite som konstgjord andning att jag skulle ha HHD, jag har inte i närheten nätter eller spend nog på Hilton för att försvara det långsiktigt, på samma sätt som jag inte har 45 legs med SAS om året, men däremot nog för att klara EBG med Elite+MC premium. Bor bara på Hilton privat, så därför blir det lite tufft. :)

Aspire kommer ju med HHD som default som jag förstått och en massa andra credits och perks. Amex Platinum i Sverige däremot verkar ju vara lite på dekis med försämrad växling MR till Eurobonus och som jag använder korten (för intjäning till Eurobonus) så finns ingen anledning att styra spend till Plat, utan då skulle man i så fall betala en ganska saftig avgift (utöver Elite) för att få i princip ett par räkmackor på Pontus och HHG.. Fast track får jag ändå som EBG och jag flyger mest inrikes i tjänsten så lite meckigt att nyttja Pontus då. Känns inte riktigt värt det för mig, även om tanken är god!

Att signa upp sig i 3 månader för att det är gratis, få HHG och sedan säga upp kortet är inte heller min grej..
 

Berglund

Medlem
Att signa upp sig i 3 månader för att det är gratis, få HHG och sedan säga upp kortet är inte heller min grej..
Det är en hedervärd inställning som jag gärna hyllar! Jag har bara lite svårt att se skillnad på ett Amex Platinum i ett år, för 6600 kr - som då ger omedelbart HHG - och att göra ”mattressrun” med åtta stays om en natt vardera på Hilton Slussen.

Åtta nätter på Hilton Slussen á 880kr/st = 7040 kr. Om vi räknar bort de extra Hiltonpoängen som man trots allt får, så kan man väl kalla Amex Platinum och åtta nätter på Hilton Slussen för ungefär samma peng. Ska du dessutom göra lite vistelser så är ju guldbonusen som man får hos Hilton en ganska trevlig multiplikator.

Att du dessutom skulle kunna få en räkmacka eller två på Pontus får i sammanhanget ses som ren bonus. Just nu sker ju all inrikestrafik från Arlanda terminal 5, vilket onekligen gör Pontusbesöket snabbare och enklare.
 

M.K

Medlem
@Capa +1 på Aspire. Taget direkt!

Jag håller också med @Berglund då jag under mer än ett decennium har sluppit jaga status hos RR/HH.

Det absolut bästa med Plat för mig helt klart. Istället har jag kunnat jobba ihop mitt EBD/EBG-LT och PLAT hos NCC.

Toppstatus lockar såklart alltid, förstår det, och kanske en challenge kan bli aktuell även för mig med lämplig resa framöver. Guld fungerar dock trots allt ok, speciellt hos HH med frukosten. Den saknar jag numera hos RR där det blivit färre stays.
 

Capa

Medlem
Det är en hedervärd inställning som jag gärna hyllar! Jag har bara lite svårt att se skillnad på ett Amex Platinum i ett år, för 6600 kr - som då ger omedelbart HHG - och att göra ”mattressrun” med åtta stays om en natt vardera på Hilton Slussen.

Åtta nätter på Hilton Slussen á 880kr/st = 7040 kr. Om vi räknar bort de extra Hiltonpoängen som man trots allt får, så kan man väl kalla Amex Platinum och åtta nätter på Hilton Slussen för ungefär samma peng. Ska du dessutom göra lite vistelser så är ju guldbonusen som man får hos Hilton en ganska trevlig multiplikator.

Att du dessutom skulle kunna få en räkmacka eller två på Pontus får i sammanhanget ses som ren bonus. Just nu sker ju all inrikestrafik från Arlanda terminal 5, vilket onekligen gör Pontusbesöket snabbare och enklare.

I och med att vi har en resa inbokad om 10 nätter på Hilton så blir jag HHG ett tag framöver utan Plat om jag får till en statusmatch tex via EBG/Radisson Gold. Ovanpå detta så skulle 8 nätter på Slussen ta mig till HHD, så det går inte riktigt att jämföra med Plat som ger HHG. Jag var nog lite otydlig men att bo 8 nätter på slussen är inte aktuellt just nu av flera skäl och även om HHD hade varit trevligt så är det inte långsiktigt hållbart för mig med nuvarande resemönster. Så matchningen kan man göra en gång och ta sig till HHG men långsiktigt hållbart är det nog inte. Det är nog värt mecket som en engångsföreteelse nu när jag har en stat planerad så får man prova på hur det fungerar med HHG. Så du har såklart helt rätt - långsiktigt är Plat nog enda sättet att säkra status på Hilton. Jag tycker dock inte att det är värt pengarna som Plat är utformat idag. Men kanske tycker jag HHG är så värdefullt när man får testa att det kan vara värt att teckna när status går ut.. Kanske tillkommer några perks på Plat framöver..? Hade glömt bort att inrikes avgår från 5:an - bra poäng.
 

Capa

Medlem
@Capa +1 på Aspire. Taget direkt!

Jag håller också med @Berglund då jag under mer än ett decennium har sluppit jaga status hos RR/HH.

Det absolut bästa med Plat för mig helt klart. Istället har jag kunnat jobba ihop mitt EBD/EBG-LT och PLAT hos NCC.

Toppstatus lockar såklart alltid, förstår det, och kanske en challenge kan bli aktuell även för mig med lämplig resa framöver. Guld fungerar dock trots allt ok, speciellt hos HH med frukosten. Den saknar jag numera hos RR där det blivit färre stays.

Helt rätt! Jag är dock så såld på Rum med loungetillgång att jag hittills alltid bokat executive och då ingår frukosten såklart i alla fall så.. frågan är om man vågar vara kall och chansa på upgrade som HHG? Hmm.. man sparar ju en bra slant på att ta ett billigare rum förstås :)
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Berglund

Medlem
I och med att vi har en resa inbokad om 10 nätter på Hilton så blir jag HHG ett tag framöver utan Plat om jag får till en statusmatch tex via EBG/Radisson Gold.
Just för att du har din 10 nätters med två rum = ganska dyr bokning som i sin tur ger bra med poäng, så vill du ju gärna få guldbonusen ovanpå den poängsumman. Det var mer så jag tänkte och menar då att ur det perspektivet fyller Amex Platinum sin funktion. Du får ju dessutom ge ett extra platinumkort till någon, som då i sin tur kan få samma förmåner, såsom exempelvis HHG inför er vistelse. Man får ju bara guldförmånerna för det rum man själv bor i. Nåja, släpper detta. Du gör förstås helt som du vill. Jag hade, i ditt ställe, plockat upp de extra poängen.
 

Capa

Medlem
Just för att du har din 10 nätters med två rum = ganska dyr bokning som i sin tur ger bra med poäng, så vill du ju gärna få guldbonusen ovanpå den poängsumman. Det var mer så jag tänkte och menar då att ur det perspektivet fyller Amex Platinum sin funktion. Du får ju dessutom ge ett extra platinumkort till någon, som då i sin tur kan få samma förmåner, såsom exempelvis HHG inför er vistelse. Man får ju bara guldförmånerna för det rum man själv bor i. Nåja, släpper detta. Du gör förstås helt som du vill. Jag hade, i ditt ställe, plockat upp de extra poängen.

Med statusmatchningen/challege som detta bygger på så är jag redan HHG inför vistelsen så det blir samma sak om jag inte har missat något. Men jag förstår din poäng på lång sikt. Tack för hjälpen i Hiltondjungeln :)
 

M.K

Medlem
Helt rätt! Jag är dock så såld på Rum med loungetillgång att jag hittills alltid bokat executive och då ingår frukosten såklart i alla fall så.. frågan är om man vågar vara kall och chansa på upgrade som HHG? Hmm.. man sparar ju en bra slant på att ta ett billigare rum förstås :)

Jag bokar också Executive ibland med rimlig skillnad i pris för fikat, men fått loungetillgång relativt ofta annars också. Som vanligt gäller regeln att boka det du minst faktiskt kan tänka Dig att bo i.
 
Toppen