Senaste nytt

Skiter Nordic Choice i Corona?

Robster

Medlem
Hej,

Har just nu min andra vistelse för veckan på ett Nordic Choice hotell. I början av veckan bodde jag på Quality Globen. När vi kom till frukosten rådde fullständig anarki, barnfamiljer som blandades med åldringar och inga större försök att hålla avstånd gjordes. Ikväll bor jag på Malmö Live, och var uppe i skybaren tillsammans med min tjej. På vägen ner så står det någon tjomme och är chef över hissarna. Vi står först i kön och går in i hissen, sen kommer ett annat sällskap om 4 in, det är okej, men där någonstans tycker jag att smärtgränsen går. Men hisschefen säger ”hissen är gjord för 13 personer” och slänger in ytterligare ett sällskap om 6 berusade personer. Vi blir väldigt obekväma vilket såklart är kul för de berusade som står och låtsashostar. Jag undrar verkligen hur företagets policy ser ut, det känns bara girigt och oaktsamt just nu.

vad har ni för erfarenheter av NC och andra hotellkedjor?
 

igelkotten

Medlem
Bodde på en del hotell i Sverige några veckor sedan och uppfattade att de flesta kedjor var väldigt dåliga överlag vad gäller coronahantering vid frukost, med undantag för Scandic.

First hotell i Norrköping exempelvis körde frukostbuffé med ganska ordentlig kaos.

Sample size per kedja är dock 1, så är inte särskilt empiriskt.

I hiss-situationen hade jag dock sagt till på skarpen. Har fått göra det några gånger runtom Sverige - funkar rätt bra men rätt onödigt att man ska behöva bli lite ”otrevlig”.
 

Mr Basic

Medlem
Intressant. Ska kolla på semestern (som inleds på lördag :D). Har följande hotell bokade:
NC i Göteborg, Sundsvall, Luleå & Östersund
Scandic i Halmstad & Umeå
Återkopplar.
 
Bodde på Scandic Kramer i Malmö i veckan. Väldigt uppstyrt tyckte jag. Man fick ”boka” vilken tid man ville äta frukost sen fick man sitta i 45 minuter.

Begränsat antal människor i matsalen vid varje tillfälle och bra avstånd mellan borden.
 

intuition

Medlem
Var på clarion malmö live för några veckor sedan och tyckte att främst gästerna skötte sig illa.

Man fick slottider på frukost, men det var knökfullt på populäraste tiden så de flesta struntade helt i systemet.
Sedan kan man säga att det var dåligt av NC att inte kolla slottiderna på folk. De kollade inte ens rumsnummer så vem som helst kom in. Det var väldigt tydligt att de var underbemannade.

I hissen var däremot folk försiktiga. Folk åkte bara med sitt eget sällskap, så 2-4 pers per hiss.
När besökarna utifrån till skybaren började droppa in blev det istället lång kö och trångt i receptionen. Kanske därför hotellet börjat tvinga in fler i hissarna.
Live har redan för få hissar från början så om folk åker ensamma blir det kö och lång väntetid direkt. Men jag håller med dig att i tider av distansering borde de göra köer möjliga istället för att trycka in folk.
Och jag kan ju tycka att de skulle stänga skybaren för utomstående under den här perioden. (Jag frågade receptionen när jag checkade in om det var lätt att få bord nu i dessa tider. De bara glodde och sa att det troligen skulle bli helt fullt och bokning helt nödvändig)
 

Robster

Medlem
Hittills har jag tyckt att gästerna har skött sig bra, typ bara ett sällskap per hiss osv, men det är som du säger för få hissar. Känns tråkigt när det är hotellet själv som propsar på att man ska åka fler i hissarna.

Ska ner till frukosten nu, får se vad man har för intryck efter det.
 

Lukas2

Medlem
Jag har inte haft några större problem med trängsel. Bodde ex. på Comfort Västerås, förra helgen, helgen innan Wellington. Visst var det väl lite mer gäster vid frukosten, vad det varit tidigare under våren. Samtidigt kan man tänka på, att helger, och semestertider, så äter gäster ofta frukost lite senare på morgonen, för de vill sova lite längre. Medans "normal" vardag, så äter affärsgubbar och affärsgummor, frukost tidigare, eftersom de ska iväg och jobba. Då kan man styra lite själv tänker jag om man vill trängas eller inte. I dessa tider, får man ibland kanske vara beredd på att ta ett steg tillbaka, om man känner att folk kommer för nära.
Förstår att de kändes obekvämt i hissen, när de fyller på hissen gäster. Kanske kan man säga till eller så kliver man av och ev. tar nästa hiss. Om det finns möjlighet, kanske man kan ta trapporna.

Tror att det är lite varje hotell hur de hanterar det hela Corona. På Wellington gick personalen runt lite och sa att man skulle hålla lite avstånd hörde jag. Hade det stått någon annan personal vid hissen, hade den personalen kanske bara skickat 4-6 personer i taget.

Så om NC skiter i Corona, tror jag inte. Tror inte hotellen i sig gör det heller, möjligen om man kommer ner på enskilda medarbetare, men de som struntar i Corona, finns nog lite över allt i samhället.
 

ola840

Medlem
Var dåligt på Quality Hotel i Malmö Hyllie och även Temperance i Malmö. Inga slottider öht eller kö för frukosten utan bara gå in så blev väldigt många samtidigt. Sen är tyvärr det stora problemet att folk i allmänhet inte bryr sig utan kör på precis som vanligt, trycker sig in i hissar etc
 
Toppen