Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Delayed

Medlem
Det är svårt att komma runt grundproblemet, att flygplanet är näst intill instabilt.
Fast det är Saab 39 Gripen (JAS) också men de brukar numera hålla sig i luften. Jag tror som flera andra att när väl Max 8 tillåts flyga kommersiellt igen så kommer barnsjukdomarna att vara mer än botade. När/om varumärket återfår sin glans är kanske en annan fråga. :(
 
Fast det är Saab 39 Gripen (JAS) också men de brukar numera hålla sig i luften. Jag tror som flera andra att när väl Max 8 tillåts flyga kommersiellt igen så kommer barnsjukdomarna att vara mer än botade. När/om varumärket återfår sin glans är kanske en annan fråga. :(

Fast stridsflygplan är inte en särskilt bra jämförelse, Gripen är medvetet konstruerat instabilt för att ge bättre manövreringsförmåga med snävare svängar och liknande. Max 8 är ett från början stabilt plan som man därefter gjort instabilt genom att hänga på andra motorer som modellen inte var designad för från början.
 

mjulven

Medlem
Fast det är Saab 39 Gripen (JAS) också men de brukar numera hålla sig i luften. Jag tror som flera andra att när väl Max 8 tillåts flyga kommersiellt igen så kommer barnsjukdomarna att vara mer än botade. När/om varumärket återfår sin glans är kanske en annan fråga. :(

Mja, det är en sanning med modifikation. Ett gripen plan gick i backen 2018 och ett annat 2017 (med dödlig utgång). Jag ger mig fan på om man räknar (vilket jag inte gjort) att gripen har gått i backen fler gånger per flygtimme än 737 Max sen 737 Max programmet startade.
Med det sagt är konsekvensen större om en civil passagerarkärra går i backen.

Själv kommer jag flyga 737 Max när det gått något år, men jag kör samma på alla nya modeller (väntar gärna något år till med a350)
 

apknug

Medlem
Mja, det är en sanning med modifikation. Ett gripen plan gick i backen 2018 och ett annat 2017 (med dödlig utgång). Jag ger mig fan på om man räknar (vilket jag inte gjort) att gripen har gått i backen fler gånger per flygtimme än 737 Max sen 737 Max programmet startade.
Med det sagt är konsekvensen större om en civil passagerarkärra går i backen.

Själv kommer jag flyga 737 Max när det gått något år, men jag kör samma på alla nya modeller (väntar gärna något år till med a350)

Den jämförelsen kan man nog göra mellan alla stridsflygplan, oberoende om de har negativ stabilitet eller inte, och alla civila trafikflygplan, som visar att civila är många gånger säkrare per flygtimme. Stridsflygplan flygs på ett helt annat sätt, även i fredstid.
 
Last edited:
Toppen