Senaste nytt

Bästa / bekvämaste svenska första klass vagnarna

toer00

Medlem
I dessa tider när flyget går på "sparlåga" så har jag plockat fram tågnörden i mig... ;)
Så tänkte att det skulle vara roligt med höra vilken är den bekvämaste första klass vagn ni rest i Sverige?

Själv röstar jag på Lit. A2, Vagnguide - Sittvagn A2 - järnväg.net - i mitt tycke den absolut bekvämaste vagn som rullat i reguljär trafik i detta land. stora, breda öronlapps fotöljer med generöst med benutrymme och ordentlig lutning. Dessutom 2+1... Är lite osäker på om man kan uppleva A2 idag?
Men nu verkar det som om Blå Tåget är på gång igen så då kanske man skall testa dem ASAP inna de försvinner för gott...? Blå Tåget - Trafikinfo

Även Lit A11, Vagnguide - Sittvagn A11 - järnväg.net som väl fortfarande går i trafik är ett utmärkt alternativ (tycker jag personligen).

Först därefter kommer X2 (X2000) med nuvarande inredning. Iofs bra hyfsat med utrymme i första klass inkl. 2+1 men lite "strama" och inte samma generösa komfort som i de lokdragna vagnarna...??

Men som sagt detta är min personliga reflektioner (tågnörd sedan 1963), nu vill jag höra vad ni övriga tycker? Både nutid och dåtid uppskattas... :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Kul :)
Även om din nr 1 förmodligen är den som ser bekvämast och mest "förstaklass" ut, så är min tveklösa favorit det fåtal ensamstolar på X2 som har stort bord - är väl bara en per vagn om jag minns rätt? Hittar ingen bild nu. Men en sån på morgonavgång när frukost ingår tycker jag är bästa tågupplevelsen i Sverige.
 
Toppen