Senaste nytt

Sas återupptar flera destinationer

Tobbe.O

Medlem
Allt fler vikingar vaknar till liv! :)

Gjorde en genomgång av SAS flottan den 24;e juni (som finns tidigare i tråden) och gjorde en ny genomgång idag.

Visar att 70 plan åter är i passagerartrafik (18 fler än 24;e juni). Alla flyger inte samma dag, och inte alltid så många flygningar men har flugit någon gång under de senaste ca fem dagarna.

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning)
Airbus A319 - 2 i trafik
Airbus A320 - 0 i trafik
Airbus 320Neo - 28 i trafik
Airbus A321 - 0 i trafik
Airbus 330 - 5 i trafik
Airbus 340 - 0 i trafik
Airbus 350 - 0 i trafik
Boeing 737-700 - 9 i trafik
Boeing 737-800 - 14 i trafik

SAS Ireland - 0 i trafik

Underleverantörer:
Cityjet - 6 i trafik
Xfly (ex. Nordica) - 6 i trafik.
----------------------------------------
Totalt 70 av 154 plan igång! :) Härligt att se! :)
 

intuition

Medlem
Ren spekulation, men
  • A350 har fler säten och kanske kräver mer personal för att flyga och därmed dyrare?
  • Några A330 kanske har långt kvar till nästa stora Check, dvs att flyga ny km leder inte till stora underhållskostnader i närtid? Viktigt om de inte har pengar i kassan att betala för.
  • A350 är lite större och kostar lite mer i fasta avgifter typ start/landning, lastning/lossning, som enkelt går att räkna hem med fyllt flyg. Med färre pax och mindre last kanske A330 blir mer ekonomiskt
 

Syversen

Medlem
Ren spekulation, men
  • A350 har fler säten och kanske kräver mer personal för att flyga och därmed dyrare?
  • Några A330 kanske har långt kvar till nästa stora Check, dvs att flyga ny km leder inte till stora underhållskostnader i närtid? Viktigt om de inte har pengar i kassan att betala för.
  • A350 är lite större och kostar lite mer i fasta avgifter typ start/landning, lastning/lossning, som enkelt går att räkna hem med fyllt flyg. Med färre pax och mindre last kanske A330 blir mer ekonomiskt

Hur många piloter är utbildade på A350 tro? Beroende på vilka som sitter på bänken osv. kanske det inte finns så många att tillgå som får flyga A350 jämfört med 330/340?
 

fcx

Medlem
Undrar varför de hellre flyger med 330 än 350? Borde det inte bli mer ekonomiskt att flyga med A350?

Fritt ur minnet: När beläggningen är över 90% av max på en 330 så är det mer ekonomiskt att flyga 350, annars är 330 billigare i drift.

Sen kan man ju spekulera i att SAS sliter lite extra på sina gamla 330 (dvs inte 300E) ifall det blir tidigarelagd pension för dem.
 

KalleSus

Medlem
Hur många piloter är utbildade på A350 tro? Beroende på vilka som sitter på bänken osv. kanske det inte finns så många att tillgå som får flyga A350 jämfört med 330/340?
Nu är jag ute på hal is - men är det inte så att de som är behöriga på 330 också är behöriga på 350 - medan 340 kräver annan behörighet på grund av att den är 4-motorig?
Nu har väl i och för sig alla SAS-piloter på långdistans behörighet på både 330 och 340 (och alltså även 350).... Så det kanske inte är någon avgörande fråga.
Sen kan man ju spekulera i att SAS sliter lite extra på sina gamla 330 (dvs inte 300E) ifall det blir tidigarelagd pension för dem.
Fast just de gamla 330-maskinerna slits inte alls nu, eftersom det är dessa 4 som är avställda.
 

fcx

Medlem
Nu är jag ute på hal is - men är det inte så att de som är behöriga på 330 också är behöriga på 350 - medan 340 kräver annan behörighet på grund av att den är 4-motorig?
Nu har väl i och för sig alla SAS-piloter på långdistans behörighet på både 330 och 340 (och alltså även 350).... Så det kanske inte är någon avgörande fråga.

Fast just de gamla 330-maskinerna slits inte alls nu, eftersom det är dessa 4 som är avställda.

Helt korrekt. Samma certifiering på 330/350, men det var krav på en kortare introutbildning för 330-politerna på 350. Detta fick jag berättat för mig tidigare i år av en SAS-kapten som bara hade behörighet på 340, och som därför planerade att gå i pension när 340 gör det (hans plan kan dock ha ändrats sedan dess...).
 

Ricci

Medlem
Fick höra lite info (andrahands) gällande SAS-loungerna på CPH. Personalen som är kvar hjälper just nu till i olika delar på CPH tex med check-in.
Loungerna kommer tidigast att öppna 15 aug med stor osäkerhet.
Detsamma gäller servicen ombord som "kanske kommer igång i augusti. Det skall finnas ett enklare servicekoncept presenterat för CC gällande aug.
Som sagt, är detta bara andrahands info så ta det med en nypa salt då vi lever i coronatider..!!
 

Senator

Moderator
Intressant observation så hade vi bokat ARN-NAP-ARN i september som har legat som en sommarlinje. Svärföräldrarna skall med och trots mina förslag att ligga lågt hade dom bokat parkering igår. Det triggade min nyfikenhet och som förväntat är nu vår avgång från A319 till B737-700 och alla klasser 0. Vi vet vid det här läget vad det betyder.

Hemresan en vecka senare ligger kvar men jag ringde en mycket kompetent SAS agent som är övertygad som jag att den ställs in.

I det här fallet är det sex veckor kvar men det blir då indirekt med Swiss (tyvärr @Homer så bryter jag mot det jag har lovat) som det alternativ som finns just nu. Jag vet inte längre om jag ens är sugen att åka med allt detta strul.
 

igelkotten

Medlem
Intressant observation så hade vi bokat ARN-NAP-ARN i september som har legat som en sommarlinje. Svärföräldrarna skall med och trots mina förslag att ligga lågt hade dom bokat parkering igår. Det triggade min nyfikenhet och som förväntat är nu vår avgång från A319 till B737-700 och alla klasser 0. Vi vet vid det här läget vad det betyder.

Hemresan en vecka senare ligger kvar men jag ringde en mycket kompetent SAS agent som är övertygad som jag att den ställs in.

I det här fallet är det sex veckor kvar men det blir då indirekt med Swiss (tyvärr @Homer så bryter jag mot det jag har lovat) som det alternativ som finns just nu. Jag vet inte längre om jag ens är sugen att åka med allt detta strul.

Du kommer säkert ha det väldigt trevligt på plats! När du väl har landat lär du glömt bort eventuella besvär gällande flygningen. ;)
 
Toppen