Senaste nytt

[Business class] Ungern - USA - t/r 7500-9000 kr (Skyteam)

jerixon

Medlem
Nej absolut inte aktuellt att börja gräva i det nu.
Inte så att jag ens funderat på resorna till Budapest ens.....


Jo, fast med tanke på hur många ändringar som gjorts redan får jag väldigt svårt att orka engagera mig i resorna som ska gå i november och december. Risken blir att man lägger upp värsta planen, med 400 olika byten och obegränsade mängder poäng och så faller allt samman på grund av nya förändringar. Det orkar jag inte med så här långt i förväg. Kanske inte ens kommer in i USA på den här sidan nyår. Det är en föränderlig värld!
 
Varning bara; KLM kommer boka om er automatiskt utan notifiering 1-2 veckor innan. Smart att boka om innan det sker, så att dom inte kan hävda att "inga flyg ser ut att vara inställda".
 

jerixon

Medlem
Jo absolut, men biljetten är ju fully refundable och changeable vad jag förstått, så känns relativt lugnt.
Jag lär ju boka om kanske en månad innan, men det är långt kvar tills dess :)

Varning bara; KLM kommer boka om er automatiskt utan notifiering 1-2 veckor innan. Smart att boka om innan det sker, så att dom inte kan hävda att "inga flyg ser ut att vara inställda".
 

Myllys35

Medlem
Var det extra bra intjäning av miles på dessa biljetter?

Jag skulle enligt hemsidan ha fått ca 8,000 miles för biljetten innan resan ställdes in. Nu när jag bokat om ska den bara ge 2,400 miles vilket iofs verkar rimligt för en biljett som kostade drygt 8,000 kr. Har noll erfarenhet av Flying Blue så ville bara kolla om jag missar något här?
 

Berglund

Medlem
Var det extra bra intjäning av miles på dessa biljetter?

Jag skulle enligt hemsidan ha fått ca 8,000 miles för biljetten innan resan ställdes in. Nu när jag bokat om ska den bara ge 2,400 miles vilket iofs verkar rimligt för en biljett som kostade drygt 8,000 kr. Har noll erfarenhet av Flying Blue så ville bara kolla om jag missar något här?
Det var inte andra intjäningsregler på de här biljetterna utan samma som varit de senaste två åren.

Däremot gissar jag att du haft ett eller flera flyg med annan marketing carrier (kanske Delta DL?) än KLM (KL) eller Air France (AF).

I Flying Blue får du poäng/miles efter marketing carrier. Hos AF och KL baseras miles-intjäningen på biljettpriset, i Euro, som du har betalat (samt en multipel för din status) medan det hos partners, såsom exempelvis DL fortfarande baseras på miles flown, distansen.

Jag gissar därför att du haft ett eller flera flyg, troligtvis den transatlantiska delen, med DL och nu blivit bytt till flyg med AF eller KL kodning.
 

Myllys35

Medlem
Det var inte andra intjäningsregler på de här biljetterna utan samma som varit de senaste två åren.

Däremot gissar jag att du haft ett eller flera flyg med annan marketing carrier (kanske Delta DL?) än KLM (KL) eller Air France (AF).

I Flying Blue får du poäng/miles efter marketing carrier. Hos AF och KL baseras miles-intjäningen på biljettpriset, i Euro, som du har betalat (samt en multipel för din status) medan det hos partners, såsom exempelvis DL fortfarande baseras på miles flown, distansen.

Jag gissar därför att du haft ett eller flera flyg, troligtvis den transatlantiska delen, med DL och nu blivit bytt till flyg med AF eller KL kodning.

Tack för det tydliga svaret. Det märkliga är att det är samma flyg (tider och flightnr) och operating carriers, bara nya datum, AF84 ut och KL606 tillbaka. Noterade dock att "Total ticket price" på den nya biljetten anges som 0 o_O.

Antar att det helt enkelt såg lite för bra ut tidigare :)
 

Berglund

Medlem
Det märkliga är att det är samma flyg (tider och flightnr) och operating carriers, bara nya datum, AF84 ut och KL606 tillbaka.
Det låter ju onekligen märkligt! Då har jag inga uppslag till varför det visas så mycket mindre poäng. Möjligtvis att status kan ha något med saken att göra? Grundnivån, statuslös, får 4 miles per Euro och sedan går stegen upp till 8 miles per Euro för Platinum. Kan din status ha varit inlagd korrekt från början och nu ”tappats” när de gjort om biljetten?

Annars hade jag själv i ditt ställe gjort flighten och skickat in till kundtjänst, stod det vid köptillfället att du skulle få X bör du faktiskt också få det.
 
Tur man har screenshots och bekräftelser där det framkommer då :)
Bra där
Om någon annan inte har skärmdump sparad så kan ni ta min
0fe20c8affcfeb9dff0e2b9754aaba6d.jpg
 
Toppen