Senaste nytt

SJ tar bort tyst avdelning, i 1:a klass, på nya X2000

Hachans

Medlem
På pendlarvänliga tider mellan landets två största städer är det i princip omöjligt att boka plats i nuvarande tysta avdelning. Väl ombord är det oftast gott om tomma säten (både före o under Corona).
Har diskuterat med ett antal tågvärdar och deras bild är att många årskortsinnehavare lägger ut bokningsmattor med platser varje dag för att vara garderade...kanske läge att införa en avgift för de som sätter detta i system o inte nyttjar platsen. Å andra sidan mäts väl bolaget på beläggning så ägaren är säkert nöjd...


Detta är ett ännu större problem på nattågen. Borde kunna stävjas med incheckningen dock.

Men ja, det är alltid fullt i tyst avdelning. Och när nu SJ tar bort tyst avdelning helt och ersätter det med lugn så verkar det som man helt gett upp konceptet med tystnad. Det har man iofs gjort redan innan när man gladeligen bokar in skrikande ungar i kupén.

Så jag antar att detta betyder att SJ och jag behöver göra slut.
 

gdaily

Medlem
Vafan, jag bokar alltid tyst avdelning i förstaklass, och jag hade lätt kunnat betala lite extrapengar för det, konstigt att de tar bort den.
 
Med nya X2000 så kommer det bara finnas en 1 klass vagn på alla tågsätt och då är det rätt naturligt att tyst avdelning i 1 klass försvinner då den var i vagn 2.
 

johan_fbg

Medlem
Intressant att klassen kallas ”lugn” och inte ”tyst”. Flimmer från grannens actionfilm på 19” laptop anser jag betydligt mer störande än ett telefonsamtal.
 

Alf

Medlem
Intressant att klassen kallas ”lugn” och inte ”tyst”. Flimmer från grannens actionfilm på 19” laptop anser jag betydligt mer störande än ett telefonsamtal.

Jag trodde att motivet för att åka 1 kl i jobbet var att arbeta och inte se på film. Jag tar nog hellre flimmer än att grannen pratar i sin mobil. Det går ju att undvika om man väljer säte i den ensamma raden.
 

jsn

Medlem
varför skulle det inte gå att ha halva 1 kl som tyst avdelning?
Säkerligen pga kundönskemål, det finns betydligt fler som inte vill begränsas av villkoren i en lugn avdelning jämfört med hur många som vill ha lugnet.Att då antingen tvingas köra med tomma stolar trots att resenärer önskar åka första klass, alternativt sätta icke-lugna resenärer i den lugna avdelningen är inte försvarbart.
Jag trodde att motivet för att åka 1 kl i jobbet var att arbeta och inte se på film. Jag tar nog hellre flimmer än att grannen pratar i sin mobil. Det går ju att undvika om man väljer säte i den ensamma raden.
Det var länge sedan som första klass på SJ var förbehållet affärsresenärer som aktivt jobbar under resans gång. De gånger jag åker längre sträckor med SJ bokar jag alltid första klass, och det är få som verkar aktivt jobba under resan. Man åker i par eller sällskap, ha trevligt tillsamans alternativt tar det lugnt med en bok eller en film...
 
Toppen