Senaste nytt

Nattåg till Europa

Palazzi

Medlem
Ögnade lite snabbt igenom ursprungsanalysen där de nämnde tänkt kapacitet/avgång. Nu mer än dubblerar man ju denna (åtminstone till Hamburg) iom att man föreslår helårstrafik dagligen, och jag antar att även Bryssel-/Kölntrafiken passerar Hamburg.

Potentiellt kan man transportera 430.000 resenärer per år och riktning (600 platser/tåg och två dagliga tåg just på delsträckan Malmö-Köpenhamn-Hamburg)
Om vi för enkelhetens skull tar bort möjligheten att flera personer kan boka samma plats på olika sträckor (=någon bokar Malmö-Hamburg och en annan Hamburg-Bryssel) så är det 860.000 sitt- och eller liggplatser.

Tror man i en gammal kalkyl nöjde sig med drygt 40% beläggning, så 350.000 betalda enkelresor.
Subventionen är alltså, om beläggningen blir såsom angivet (och budget håller) 285kr/ enkelresa.
En väldigt förenklad kalkyl (alla har ju inte samma skattesats) ger att varje svensk skattebetalare bekostar denna satsning med 15kr/år vilket då subventionerar nyttjande med 285kr/resa.


Håller med om att det är substantiellt då en Ryanair-resa på liknande sett kunnat ske gratis.
Rent skattemässigt, utom transportsektorn, finns det väl dock rätt mycket som är en bättre ”reward” för betalad skatt. Varje läkarbesök är mer subventionerat, men man ju absolut argumentera för vad som ska subventioneras eller ej.

Vi får se om upphandlingsförfarandet godkännes av EU och lokala myndigheter i Tyskland.
Personligen kan jag tänka mig att nyttja den om tillfälle uppstår, och är villig att betala 15kr/år för den möjligheten. Man får väl hålla koll så att det inte på riktigt snedvrider konkurrensen... Misstänker dock att det, trots till synes höga resandesiffror, är något som enkom marginellt kommer påverka andra transportmedel.
Om man måste subventionera något sådant med 100 miljoner/år tycker jag man ganska tydligt visar att det snarare är signalvärden av miljöriktighet man vill uppnå (Sveriges bild inför omvärldens ögon).
 

igelkotten

Medlem
Ögnade lite snabbt igenom ursprungsanalysen där de nämnde tänkt kapacitet/avgång. Nu mer än dubblerar man ju denna (åtminstone till Hamburg) iom att man föreslår helårstrafik dagligen, och jag antar att även Bryssel-/Kölntrafiken passerar Hamburg.

Potentiellt kan man transportera 430.000 resenärer per år och riktning (600 platser/tåg och två dagliga tåg just på delsträckan Malmö-Köpenhamn-Hamburg)
Om vi för enkelhetens skull tar bort möjligheten att flera personer kan boka samma plats på olika sträckor (=någon bokar Malmö-Hamburg och en annan Hamburg-Bryssel) så är det 860.000 sitt- och eller liggplatser.

Tror man i en gammal kalkyl nöjde sig med drygt 40% beläggning, så 350.000 betalda enkelresor.
Subventionen är alltså, om beläggningen blir såsom angivet (och budget håller) 285kr/ enkelresa.
En väldigt förenklad kalkyl (alla har ju inte samma skattesats) ger att varje svensk skattebetalare bekostar denna satsning med 15kr/år vilket då subventionerar nyttjande med 285kr/resa.


Håller med om att det är substantiellt då en Ryanair-resa på liknande sett kunnat ske gratis.
Rent skattemässigt, utom transportsektorn, finns det väl dock rätt mycket som är en bättre ”reward” för betalad skatt. Varje läkarbesök är mer subventionerat, men man ju absolut argumentera för vad som ska subventioneras eller ej.

Vi får se om upphandlingsförfarandet godkännes av EU och lokala myndigheter i Tyskland.
Personligen kan jag tänka mig att nyttja den om tillfälle uppstår, och är villig att betala 15kr/år för den möjligheten. Man får väl hålla koll så att det inte på riktigt snedvrider konkurrensen... Misstänker dock att det, trots till synes höga resandesiffror, är något som enkom marginellt kommer påverka andra transportmedel.
Om man måste subventionera något sådant med 100 miljoner/år tycker jag man ganska tydligt visar att det snarare är signalvärden av miljöriktighet man vill uppnå (Sveriges bild inför omvärldens ögon).

Ja, är det signalvärde staten är ute efter är det nog låga odds på att satsningen och linjen upphör inom några år. Poängen har ju då redan kammats hem och pengarna kan användas för att göra någon annan politisk poäng. Så vill man testa linjen gör man kanske bäst i att inte vänta för länge.
 

SK989

Medlem
Jag delar bedömningen att det är politiska signalvägen
regeringen vill använda 100 000 000 kronor av våra skattemedel för snarare än att i sig uppnå några större miljövinster. Rent krasst, kommer antalet flygavgångar från Sverige minska till destinationer i ens Tyskland och Belgien (dit direkttågen föreslås gå) p.g.a. ett nattåg per dag till Hamburg resp. Bryssel? Tror jag inte.
 

Palazzi

Medlem
Läste nyss en intervju i tyskspråkig papperstidning med vd för ÖBB (Österrikisk motsvarighet till SJ) att de ska ha vagnar redo inför direktupphandlingen 2022.

De annonserade en stor expansionsplan där de ska starta riktigt långa linjer såsom t.e.x Wien-Paris.
Man nämner att man ämnar ha tre hubbar; Wien, Berlin och Zürich så antar att den svenska linjen ska tänkas bli en del av den sista, och om vi ska till Bryssel så får tåget delas på resan.
Zürich får också linjer sydligt ända till Rom.

Tyvärr får vi nog deras äldre tåg, då upphandlingen verkar möjliggöras av att man beställt 60 nattågsvagnar som ska börja leverans 2021.
2022 ersätts de som nu går till Italien, och då ska kapacitet frigöras för att upphandlas till Köpenhamn/Malmö.
Får se om det blir verklighet..
 

Resenären

Medlem
"Geplant sind unter anderen neue Nachtzüge ab der Schweiz nach Amsterdam, Rom und Barcelona, wie die SBB am Dienstag mitteilten." Så lyder rubriken i en tyskspråkig tidning (20min.ch).
Det är 19 nya linjer med Nightjet, som planeras av ÖBB och SBB:
Screenshot_2020-09-16 SBB plant Nachtzüge nach Rom, Barcelona und Amsterdam.png
 

Palazzi

Medlem
"Geplant sind unter anderen neue Nachtzüge ab der Schweiz nach Amsterdam, Rom und Barcelona, wie die SBB am Dienstag mitteilten." Så lyder rubriken i en tyskspråkig tidning (20min.ch).
Det är 19 nya linjer med Nightjet, som planeras av ÖBB och SBB:
Visa bifogad bild 113277

Visste väl att jag postade detta i fel tråd igår! (Någon om Nightjet från 2016...).
Tack för att du placerade det i rätt tråd och att källan numer är annan än Facebook (vilket var det enda jag fann igår) :)

Jag har en förhoppning om att det kommer bli just ÖBB som svarar på direktupphandlingen och att de då väljer att köra Malmö-Zürich istället för som föreslaget till Bryssel. Direktupphandlingen kravsätter faktiskt inte ovan (för att det tydligen inte är legalt gångbart att göra så).

Borde vara tidsmässigt gångbart utifrån att det tills nyligen (2014) bedrevs trafik mellan Köpenhamn och Basel. Ungefär 1h30min längre att köra att addera Köpenhamn-Malmö och Basel-Zürich.
Det enklaste vore väl att förlänga Hamburgs-sträckningen, men regeringen verkade ju tidigare ha varit väldigt måna om att åtminstone Köln skulle nås (för kortast möjliga anslutning mot Bryssel, Amsterdam, Paris).

Vi får se helt enkelt. Har inte observant någon deadline för inlämnad ansökan, men det är det är 18-24 mån till planerad trafikstart har jag för mig..
 

SK989

Medlem
Verkligen intressant. Och kul om de väljer att lägga anbud på en linje som går till Zürich - är det så att i formell mening gäller upphandlingen endast nattåg från Malmö via Danmark till tyska gränsen?
 

Palazzi

Medlem
Verkligen intressant. Och kul om de väljer att lägga anbud på en linje som går till Zürich - är det så att i formell mening gäller upphandlingen endast nattåg från Malmö via Danmark till tyska gränsen?

Stämmer, men det har lagt in något krav på minsta restid vilket ska leda anbudsgivaren till att bedriva trafik bortom gränsen.
Man kan ju normalt tänka att de då kunde gått sakta till gränsen, men då det ska till också passagerarintäkter för att finanserna ska gå ihop så får man nog räkna med att man vill skapa ett attraktivt kunderbjudande.

Ska påpekas att det är en tudelad upphandling där en linje ska gå från Stockholm till minst Hamburg (enligt indikerad tid) och en som tidsmässigt bör signalera minst Köln. De har också exemplifierat destinationer i löptext såsom ej kravsatt.
Gissar att, om inte kravet om sovvagn bibehålls (men väl liggvagn) så budar Snälltåget på förstnämnda då de ändå bedriver Berlin-trafiken samma väg. Ett finansiellt tillskott som säkert inte är ovälkommet, även om de varit motståndare till upphandlingen.

På den andra linjen kan jag inte ens komma på någon annan operatör än ÖBB. RegioJet bedriver kommersiell trafik i enkom öst och RDZ har redan hyrt ut sitt överskott av vagnar till ÖBB för sin lanserade Amsterdam-trafik. Såklart möjligt att Flixbus renoverar några gamla vagnar av signalvärde, men det känns som de har andra problem att ta i tu med först.

Jag gissar att ÖBB kommer försöka hitta ett sätt att förlänga Zürich-trafiken via Köln, men det är ett tidsmässigt gränsfall. Får man inte ihop detta så tror jag att upphandlingen riskerar bli utan anbud, för ingen har egen bas/knutpunkt längs föreslagen linje (någon ska då alltså bedriva en linje helt ad-hoc och sådant överskott av vagnar tycks inte finnas).
 

Palazzi

Medlem
Lite mer information om den centraleuropeiska nattågssatsningen TEE 2.0 kom igår på en gemensam presskonferens med regeringsrepresentanter från Schweiz, Österrike, Tyskland, Frankrike. Även Holland och Italien återfinns som stora vinnare, men hade inga repsentanter på presskonferensen.

Redan i December 2021 får vi se Amsterdam-Zürich (nyligen introducerades Wien-Amsterdam) och Wien-Paris.
I December 2022 introduceras Zürich-Rom
Under 2023 får Berlin direkttåg till Bryssel och Paris
Under 2024 blir det en linje från Zürich till Barcelona

Som synes återfinns Zürich på flera långlinjer och hintar om att man gärna skulle vilja att den upphandlade "Sverige-linjen" fick sin sträckning ända dit. Den under 2014 nedlagda nattågslinjen Köpenhamn-Basel ger viss erfarenhet av trafiken och tekniska uppgradering kanske skulle göra att man kan bedriva Malmö-Köpenhamn på liknande tid.

Svenska Magasinet - Europeiskt nattåg utökar under 2021

Då detta är ett EU-stött projekt, med regeringsrepresentanter från de stora linjerna, så tror jag att det gynnas svensk upphandling där man hävdar att stadsstöd är befogat.
 

Palazzi

Medlem
Österrikiska ÖBB, som måste offentligt upphandla pga sitt ägandeförhållande, tycks ha avslöjat att de åtminstone ämnar (eller har redan?) lägga/lagt anbud på Malmö-Köln-(Bryssel).

Det ligger nu en upphandling ute för äldre vagnar som ska klara Svensk-Dansk-Tysk standard. Då ÖBB nyligen offentliggjorde sin expansionsplan (utan Sverige), samt att datum sammanfaller med startdatum från den förevarande upphandlingen, så kan vi konstatera ambitionen.
Lieferungen - 622308-2020 - TED Tenders Electronic Daily

Minns inte om det är T22 (Dec 21) eller verkligen 2022 som gäller, men det ser lovande ut för nattåg inom kort.

Troligt är nog, med tanke på tidigare kravställan, är att man blir ensam att lägga anbud (sovvagnar löses inte lika lätt som liggvagnar, och att köpa nytt vore för dyrt). isf kan man få en direkttilldelning.

Min personliga förhoppning är att man blir ensam att lägga anbud och att den icke-obligatoriska förlängningen Köln-Bryssel därmed inte blir ett konkurrensmedel. Detta då ÖBB annonserat en ny hubb i Zürich som skulle vara betydligt mer fördelaktig som accesspunkt.
Detta var inte ens på tapeten när TRV gjorde sin utredning..
 
Toppen