Palazzi
Medlem
Roligt att se att elbilar engagerar. Hela denna tråd handlar om val av tjänstebil och då blir val av drivlina och energibärare (och i förekommande fall laddnätverk) högst relevant.
Jag har inga intressen i Tesla eller någon biltillverkare. Jag är inte politiker eller aktivist och har inga intressen i förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad. Och jag anser mig själv inte vara naiv, jag vet att omställningen kommer ta tid.
Jag håller med dig i mycket. Som att det beroende på antaganden om marginalel kan vara bättre att köra fossilbil i Polen. Men jag delar inte din pessimism angående kommande energimix i länder som Polen och att ny kolkondens alltid är den marginalel som kommer adderas till energimixen. Det är pengarna som styr och sol- och vindkraft börjar bli billigare än kol- och oljeeldade kraftverk. Titta exempelvis på Indien och mellanöstern. Addera det faktum att kraftverksägare kommer få allt svårare att finansiera ny kolkondes på samma sätt som vi bilköpare kommer få svårare att finansiera nya fossilbilar:
BlackRock C.E.O. Larry Fink: Climate Crisis Will Reshape Finance - The New York Times
Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler
För 10 år sedan var förnybart i princip obefintligt i Polens energimix. Idag är det 15 procent och ökar. Även jag skrattade åt svensk vindkraft för 20 år sedan men idag har vi så mycket vindkraft i vår elmix att vi får negativt elpris under vissa förutsättningar. Skratta bäst som skrattar sist. Men som sagt, det tar tid att ställa om och kolkondens kommer att finnas kvar i många år. Därför är det bra med forskning på geologisk lagring av koldioxid (CCS).
Med statistik kan man som bekant visa vad som helst. Vi antar att kolkondes vid 35 procent verkningsgrad (vi är inte OT, vi snackar utsläpp och därmed förmånsvärde) släpper ut 970 gCO2e per kWh (Uppenberg et al 2001, Nordel 2008). Ta exempelvis en Model S LR som använder 1,64 kWh per mil (WLTP) och om den uteslutande laddar kolkondens blir utsläppen alltså 159 gCO2e per km i brukandefasen. Då är det absolut bättre att köra en ny Skoda Octavia som släpper ut 123-130 gCO2e per km (WLTP) i brukandefasen enligt tillverkaren.
Men om vi vänder på ekvationen. De solceller Tesla (inkl. dotterbolag) har levererat har genererat långt mycket mer elkraft än de använt i sina fabriker och alla Teslors sammanlagda elanvändning i brukandefasen. Om överskottet av solkraft ersatte t.ex. kolkondens där den levererades är koldioxidutsläppen för en Tesla (produktions- och användandefasen) negativ. Även om den sedan körs på kolkondens i Polen.
https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf
https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf
Så visst kan det vara dåligt att köpa en elbil tillverkad med kolkondens i Tjeckien och sedan ladda den med kolkondens i Polen. Men köper man en elbil från ett företag som tar ett helhetsgrepp över omställningen blir ekvationen en annan. Frågan om elmix och bilar hör definitivt ihop och det är just därför Tesla levererar både solceller och stationära batterier.
Jag har som sagt inga intressen i Tesla eller förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad.
Håller med om att det finns vägar att gå, och en positiv riktning (såsom för Polen, även om de har LÅNGT kvar).
Dock bevisar ju även din hänvisning till hur långt tid 15-20% in i energimixen tagit. Hinner med både en och tre bilar per 10% ökning i energimixen.
Än så länge är det nästan bara vindkraft som verkligen är att räkna med på en global marknad, förutom de länder med a) Enorm statskassa (Som Saudi) b) extremt fördelaktigt med soltimmar (som Marocko och Saudiarabien).
De ska ju till länder med god personlig ekonomi om man ska förlita sig på att de enskilda ska sätta paneler på sitt hustak (även om subventioner finns).
Blir problematiskt att med polska löner sätta paneler på taken (på hus som kostar som panelerna) och sedan parkera en Tesla utanför för att de är mer miljöriktigt producerade.
Jag räds att en kommande elbil, med lägre pris, från Dacia eller Ssangyong inte blir fullt så klimatvänlig. De förstnämnda har ju en rätt problematisk stålproduktion med höga utsläpp.
Slutgiltigt så håller jag med dig om att elbilen är en vinnare på sikt och att man måste tro på att det ska kunna gå.
Däremot tycker jag att man ofta är väl smalspårig när man betänker alternativen.
Vill man varken acceptera väldigt snåla bensinbilar (gärna med hybrid-lina) eller kärnkraft (som faktiskt är lika neutral i utsläpp) så kommer man få vänta. Om man sedan har råd, och själv vill bidra genom köp av solpaneler och Tesla, så är väl det bara bra Men jag tror man måste gå flera vägar samtidigt, så hela världen klarar av att bidra.