Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Palazzi

Medlem
Roligt att se att elbilar engagerar. Hela denna tråd handlar om val av tjänstebil och då blir val av drivlina och energibärare (och i förekommande fall laddnätverk) högst relevant.

Jag har inga intressen i Tesla eller någon biltillverkare. Jag är inte politiker eller aktivist och har inga intressen i förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad. Och jag anser mig själv inte vara naiv, jag vet att omställningen kommer ta tid.

Jag håller med dig i mycket. Som att det beroende på antaganden om marginalel kan vara bättre att köra fossilbil i Polen. Men jag delar inte din pessimism angående kommande energimix i länder som Polen och att ny kolkondens alltid är den marginalel som kommer adderas till energimixen. Det är pengarna som styr och sol- och vindkraft börjar bli billigare än kol- och oljeeldade kraftverk. Titta exempelvis på Indien och mellanöstern. Addera det faktum att kraftverksägare kommer få allt svårare att finansiera ny kolkondes på samma sätt som vi bilköpare kommer få svårare att finansiera nya fossilbilar:

BlackRock C.E.O. Larry Fink: Climate Crisis Will Reshape Finance - The New York Times

Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler

För 10 år sedan var förnybart i princip obefintligt i Polens energimix. Idag är det 15 procent och ökar. Även jag skrattade åt svensk vindkraft för 20 år sedan men idag har vi så mycket vindkraft i vår elmix att vi får negativt elpris under vissa förutsättningar. Skratta bäst som skrattar sist. Men som sagt, det tar tid att ställa om och kolkondens kommer att finnas kvar i många år. Därför är det bra med forskning på geologisk lagring av koldioxid (CCS).

Med statistik kan man som bekant visa vad som helst. Vi antar att kolkondes vid 35 procent verkningsgrad (vi är inte OT, vi snackar utsläpp och därmed förmånsvärde) släpper ut 970 gCO2e per kWh (Uppenberg et al 2001, Nordel 2008). Ta exempelvis en Model S LR som använder 1,64 kWh per mil (WLTP) och om den uteslutande laddar kolkondens blir utsläppen alltså 159 gCO2e per km i brukandefasen. Då är det absolut bättre att köra en ny Skoda Octavia som släpper ut 123-130 gCO2e per km (WLTP) i brukandefasen enligt tillverkaren.

Men om vi vänder på ekvationen. De solceller Tesla (inkl. dotterbolag) har levererat har genererat långt mycket mer elkraft än de använt i sina fabriker och alla Teslors sammanlagda elanvändning i brukandefasen. Om överskottet av solkraft ersatte t.ex. kolkondens där den levererades är koldioxidutsläppen för en Tesla (produktions- och användandefasen) negativ. Även om den sedan körs på kolkondens i Polen.

https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf

https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf

Så visst kan det vara dåligt att köpa en elbil tillverkad med kolkondens i Tjeckien och sedan ladda den med kolkondens i Polen. Men köper man en elbil från ett företag som tar ett helhetsgrepp över omställningen blir ekvationen en annan. Frågan om elmix och bilar hör definitivt ihop och det är just därför Tesla levererar både solceller och stationära batterier.

Jag har som sagt inga intressen i Tesla eller förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad.

Håller med om att det finns vägar att gå, och en positiv riktning (såsom för Polen, även om de har LÅNGT kvar).
Dock bevisar ju även din hänvisning till hur långt tid 15-20% in i energimixen tagit. Hinner med både en och tre bilar per 10% ökning i energimixen.

Än så länge är det nästan bara vindkraft som verkligen är att räkna med på en global marknad, förutom de länder med a) Enorm statskassa (Som Saudi) b) extremt fördelaktigt med soltimmar (som Marocko och Saudiarabien).

De ska ju till länder med god personlig ekonomi om man ska förlita sig på att de enskilda ska sätta paneler på sitt hustak (även om subventioner finns).
Blir problematiskt att med polska löner sätta paneler på taken (på hus som kostar som panelerna) och sedan parkera en Tesla utanför för att de är mer miljöriktigt producerade.
Jag räds att en kommande elbil, med lägre pris, från Dacia eller Ssangyong inte blir fullt så klimatvänlig. De förstnämnda har ju en rätt problematisk stålproduktion med höga utsläpp.

Slutgiltigt så håller jag med dig om att elbilen är en vinnare på sikt och att man måste tro på att det ska kunna gå.
Däremot tycker jag att man ofta är väl smalspårig när man betänker alternativen.

Vill man varken acceptera väldigt snåla bensinbilar (gärna med hybrid-lina) eller kärnkraft (som faktiskt är lika neutral i utsläpp) så kommer man få vänta. Om man sedan har råd, och själv vill bidra genom köp av solpaneler och Tesla, så är väl det bara bra Men jag tror man måste gå flera vägar samtidigt, så hela världen klarar av att bidra.
 

flatwhite

Medlem
Håller med om att det finns vägar att gå, och en positiv riktning (såsom för Polen, även om de har LÅNGT kvar).
Dock bevisar ju även din hänvisning till hur långt tid 15-20% in i energimixen tagit. Hinner med både en och tre bilar per 10% ökning i energimixen.

Än så länge är det nästan bara vindkraft som verkligen är att räkna med på en global marknad, förutom de länder med a) Enorm statskassa (Som Saudi) b) extremt fördelaktigt med soltimmar (som Marocko och Saudiarabien).

De ska ju till länder med god personlig ekonomi om man ska förlita sig på att de enskilda ska sätta paneler på sitt hustak (även om subventioner finns).
Blir problematiskt att med polska löner sätta paneler på taken (på hus som kostar som panelerna) och sedan parkera en Tesla utanför för att de är mer miljöriktigt producerade.
Jag räds att en kommande elbil, med lägre pris, från Dacia eller Ssangyong inte blir fullt så klimatvänlig. De förstnämnda har ju en rätt problematisk stålproduktion med höga utsläpp.

Slutgiltigt så håller jag med dig om att elbilen är en vinnare på sikt och att man måste tro på att det ska kunna gå.
Däremot tycker jag att man ofta är väl smalspårig när man betänker alternativen.

Vill man varken acceptera väldigt snåla bensinbilar (gärna med hybrid-lina) eller kärnkraft (som faktiskt är lika neutral i utsläpp) så kommer man få vänta. Om man sedan har råd, och själv vill bidra genom köp av solpaneler och Tesla, så är väl det bara bra Men jag tror man måste gå flera vägar samtidigt, så hela världen klarar av att bidra.
Jag tror vi tycker ganska lika du och jag egentligen. Hybrider kan jag acceptera som en livlina för traditionella biltillverkare. Om än motvilligt, för om jag såg detta komma för åtta år sedan borde även de insett det. Och det är ju inte så att det väller ut batterier från fabriken i Skellefteå ännu. Likaså kan jag acceptera kärnkraft tillsvidare. Det går liksom inte att knäppa med fingrarna och tro att allt fixas i ett ögonblick. Vi snackar trögrörliga system och marknader.

Att köpa en Tesla och sätta solceller på taket (eller köpa in sig i en solcell- eller vindkraftpark) är p.g.a. priset tyvärr reserverat för en väldigt liten skara globalt. Men kan man göra det så bör man.
 

Valley

Medlem
Det går så klart inte diskutera saken med en fanboy. Få som äger flera bilar av samma märke skulle kunna erkänna att bilarna inte riktigt är så bra som man skulle vilja. Förutom kanske lanciaägare då. ;)

Bilen på bilden ser för övrigt ut att vara designad av en kommitté och amerikanska bilar håller aldrig samma kvalité som de bättre européerna eller japanerna. Plast eller inte.

Lancia Delta HF Integrale Turbo. I racingversion.
Vill ha :)

Men visst är det svårt att erkänna vissa märken
 

Valley

Medlem
Vågade inte beställa elbil denna gång pga ett krav att köra 50mil på vintern utan planering. Hur vet man att man får laddplats på hotellet mm mm? Kommer byta från Volvo D4 till T6 och funderar på vad som är förmånligast för mig och bolaget. Idag betalar bolaget bränsle och 9,50kr/mil går ju knappt ihop på längre tjänsteresa då jag räknar med att bilen drar 0,80l/mil. Kan ladda på jobbet som ligger 4km från min bostad. Hur gör ni andra med bränsleförmånen? Förmån på jobbladdning är inget problem. Det får ju inte vara för krångligt....

Tycker du skall ta diskussionen å kräva ersättning för det de kostar att köra bil.
Så enormt många arbetsgivare tycker att de anställda skall agera bank åt dem
 

Palazzi

Medlem
En av mina drömbilar är en Fulvia HF i toppskick. :)

Min drömbil är enLancia Flaminia Zagato från 1959.

Vill man åka Lancia idag så kan jag rekommendera Lancia Delta 1.8 Turbo. Bensinfyra helt tillägnad modellen med 200hk i originalutförande. Säljs flera med 240hk i Italien (chiptrim). Tillverkades fram till 2014 så man kan nog få maskinskada ett par levnadsår med rätt försäkring.
Drar lite, är fullt femsitsig, kostar nada (typ 60.000kr) och gör 0-100 på under 7s.

Lancia Thema 8.32 by Ferrari är ju också rolig, men ser försskräcklig ut :p
 

Wayne

Medlem
Som Lauda/bucketlist antyder så är elbil ett förnuftigt val i din situation. Laddhybrid är också ekonomiskt vettigt. För att räkna på ungefärlig kostnad med olika alternativ så tycker jag Sixt Leasing är bra, även om det kan diffa några hundringar med er leverantör beroende på hur de räknar restvärde, vinterdäck et.c.

Produkter – Sixt Leasing

Din nettokostnad (om kostnadsneutralt för företaget) blir förmånsvärdet + (kostnad hos Sixt - förmånsvärde)*0,5, om du har 50% marginalskatt. (Har du 30% marginalskatt är upplägget sannolikt dåligt för dig då det sänker pension et.c.). Man betalar alltså förmånsvärdet som ett nettolöneavdrag och överskjutande del som bruttoavdrag. Du ska således sträva efter lågt förmånsvärde.

Exempel hos Sixt Leasing, där man kan konstatera att en enkel Tesla 3 blir väsentligt billigare än en pimpad A6 redan innan du sparar in bränslepengar. En laddhybrid Passat blir väsentligt billigare än A6, även om de är jämförbara i storlek, säkerhet och bekvämlighet. (Är man intresserad av motorer är naturligtvis 367 hk Audi festligare).

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S line 367 hk S tronic
Förmånsvärde: 5541 kr
Kostnad för företaget: 6740 kr
Din kostnad: 5541+(6740-5541)*0,5=6140 kr/mån
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S line 367 hk S tronic – Sixt Leasing

Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD
Förmånsvärde: 3158 kr
Kostnad för företaget: 6870 kr
Din kostnad: 3158+(6870-3158)*0,5=5014 kr/mån
Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD – Sixt Leasing

Volkswagen Nya Passat Sportscombi GTE 1.4 TSI Plug-In-Hybrid
Förmånsvärde: 3192 kr
Kostnad för företaget: 5677 kr
Din kostnad: 3192+(5677-3192)*0,5=4434 kr/mån
Volkswagen Nya Passat Sportscombi GTE 1.4 TSI Plug-In-Hybrid – Sixt Leasing

Stort tack!
Det stämmer hyfsat bra med de offerter samt kalkyler jag har fått från autoplan.
Tesla 3 standard plus ca 5100 kr/mån
Volvo V60 T6 inscription ca 6100 kr /mån

Än så länge känns tesla 3 mest intressant. Den känns faktiskt lite som när iphone kom...alla andra produkter känns omoderna nästan interiörmässigt.
En dum fråga dock vad gäller laddning. Jag tror att vi har tillgång till laddning på jobbet, men om vi inte skulle ha det och jag inte har laddning hemma heller i vår bostadsrättsförening. Kan det fungera ändå eller är det ingen idé då att leasa en tesla? Räckvidden på tesla 3 är ca 40 mil. Vi kör en vanlig vecka i sthlm sällan mer än 40 mil. Om jag då en gång i veckan tar med mig bilen till mall of scandinavia i solna och där tränar på gymmet samtidigt som bilen laddar, skulle inte det fungera eller tänker jag fel? Vid längre turer till andra sidan landet kan man ju stanna 30 min och ta en kaffe och käka en burgare medan bilen laddar. Jag ser det inte heller som något problem att åka till en supercharger 1 gång i veckan max för att ladda 30 min men det kanske är mer omständigt än jag tror, kanske är kö till laddningen?, att man inte får stå och ladda längre än nödvändigt i en galleria (läs mall of scandinavia) medan man tränar?
 

fly4fun

Medlem
Självklart är absolut bästa lösningen laddning hemma så har man 90% varje morgon, men tyvärr har inte alla tillgång till detta.

Ett Teslabatteri är ca 60-75 kWh. Hur lång tid det tar att ladda beror på hur stor effekt man laddar med.

Ett vägguttag levererar lite drygt 2 kW så då kan det ta 25-35h att ladda fullt, rekommenderas ej - främst p.g.a hastigheten. Nödlösning i sommarstugan kanske.
En laddare som dom flest installerar hemma och sitter i dom flesta köpcenter eller hotell levererar oftast 7-11 kW, så ca 4-8 timmar upp till 90%.
En snabbladdare eller Supercharger levererar upp till ca 100-150 kW så man kan ladda upp till ca 80-90% på ca 30-45 min. Men Tesla placerar sina superchargers främst mellan städer och inte i städer då dessa främst är tänkta för långresor. Snabbladdning sliter även lite mer på batteriet och publika laddare kostar ofta mer för snabbladdning är destinationsladdning, så man ska inte förlita sig på snabbladdning till för vardagsbruk. Elbil är inte riktigt samma sak som än bensinbil som man kör ner till 0 och fyller till 100, utan man ska undvika gå under 10% eller över 90% ofta/länge för att även det kan slita på batteriet på lång sikt. Många säger att grunden för elbilsägande är ABC - Always Be Charging. Så helt klart bör man har tillgång till laddning nån/några gång i veckan om man vill äga en elbil, även om jag vet flera som klarar sig utmärkt helt utan fast laddpunkt. Man behöver självklart inte ladda 10-90% varje gång utan man kan fylla på lite då och då. T.ex. en livsmedelsbutik med laddare kan man kanske ladda 10-15% 1-2 gånger i veckan och sedan 15% till på gymmet.
 

flatwhite

Medlem
Stort tack!
Det stämmer hyfsat bra med de offerter samt kalkyler jag har fått från autoplan.
Tesla 3 standard plus ca 5100 kr/mån
Volvo V60 T6 inscription ca 6100 kr /mån

Än så länge känns tesla 3 mest intressant. Den känns faktiskt lite som när iphone kom...alla andra produkter känns omoderna nästan interiörmässigt.
En dum fråga dock vad gäller laddning. Jag tror att vi har tillgång till laddning på jobbet, men om vi inte skulle ha det och jag inte har laddning hemma heller i vår bostadsrättsförening. Kan det fungera ändå eller är det ingen idé då att leasa en tesla? Räckvidden på tesla 3 är ca 40 mil. Vi kör en vanlig vecka i sthlm sällan mer än 40 mil. Om jag då en gång i veckan tar med mig bilen till mall of scandinavia i solna och där tränar på gymmet samtidigt som bilen laddar, skulle inte det fungera eller tänker jag fel? Vid längre turer till andra sidan landet kan man ju stanna 30 min och ta en kaffe och käka en burgare medan bilen laddar. Jag ser det inte heller som något problem att åka till en supercharger 1 gång i veckan max för att ladda 30 min men det kanske är mer omständigt än jag tror, kanske är kö till laddningen?, att man inte får stå och ladda längre än nödvändigt i en galleria (läs mall of scandinavia) medan man tränar?
Jag har laddning hemma så jag kan egentligen inte uttala mig. Men jag vet andra som kör Tesla och inte har laddning hemma som säger att det fungerar. Jag laddar ändå normalt bara en natt per vecka när jag är hemma.

På Mall of Scandinavia är det 14 kW på destinationsladdaren, dvs. ca 14 kWh per timme till batteriet. Kommer du dit med 10 % i batteriet tar det alltså lite drygt 3 timmar till 90 % på en Model 3 SR+. Superchargern vid Bredden är normalt ofta upptagen av taxibilar. Jag vet inte hur allmänt känt det är men borta vid servicecentret längre bort finns också en Supercharger som vi får använda efter stängning. Jag vet inte hur det är i Segeltorp. Den på Arlanda är reserverad för taxi. Kan du inte få laddning hemma men har på jobbet är det absolut inga problem. Men en kombination av laddning vid t.ex. MoS, mataffär och Bredden tror jag inte är något problem heller. Men om det går att ordna laddning hemma så är det allra bäst. Äger föreningen p-platser gärna i anslutning till en byggnad med el är det en ganska smal sak att fixa laddplatser i den takt medlemmarna byter till elbil. Det är trots allt inget mer än ett eluttag vi pratar om (med lite lastbalansering om nödvändigt).
 

Najk

Medlem
Jag kör Tesla Model S 75D sedan drygt 1år och såg en massa bekymmer och problem med elbil innan jag bytte men kan konstatera efter 2500mil att det är inga problem. Reser en del i jobbet men sällan mer än 20mil per dag. När det är längre resor typ 40-80mil så vet jag om det någon dag i förväg minst och kan planera för det.

Jag har ingen laddare hemma utan laddar på jobbet (ligger 5km från hemmet) där vi har typ 20 laddare. Där får jag ca 8mil/h.

Ibland laddar jag hemma med vanlig stick-kontakt och får drygt 1mil, funkar om man vill ladda på lite under helgen eller toppa upp på natten för långresa direkt på morgonen.

I övrigt laddar jag på superchargers och kollar upp i förväg om hotell eller liknande har laddplats. Reser jag till Sthlm och ska vara där 1-2 dagar (bor i Småland) så brukar jag ställa bilen under Tele2. Parkering kostar typ 150kr/dygn och el ingår, finns 160 platser. Sedan tar jag Tunnelbanan i stan. När jag ska hem är bilen fulladdad.

Man hittar snabbt sina rutiner och var man kan ladda. Ofta kör man till samma platser eller liknande områden och då lär man sig hur man ska ladda. Det är väldigt sällan man kör 50mil och aldrig stannar, och vill man göra det så funkar ju det i en Model S Long Range. Är väldigt nöjd med elbil och har svårt att se att jag någonsin skulle byta tillbaka.
 
Toppen