Senaste nytt

SAS Guld = block av säte bredvid även vid annars fullt plan?

imartin

Medlem
Flög TXL-CPH i helgen, SAS Plus för poäng, har EB Guld. Flyget verkade vara fullt, 3 dagar innan avgång fans inga biljetter kvar på sas.se. Litet plan, två säten på varje sida. Sätet bredvid mig visades som ledigt under alla dagar innan avgång, och så blev det också. Samma sak gällde för en annan plats i Plus. Annars helt fullt.

Jag har för mig att en (inofficell?) förmån av EB Guld (och Diamond) är/var att bokningssystemet placerar passagerare på andra platser så länge de finns, så att chansen att man inte har en granne ökar. Hittar ingenting i SAS egen beskrivning av Guld förmåner. Men har alltid fått känslan att det faktiskt är så.
Nu undrar jag om detta (kanske under pandemin) kan till och med innebära att SAS inte ens säljer ut platserna för att erbjuda guld-medlemmarna en ledig plats bredvid?

Har någon gjort liknande erfarenheter? Eller är detta allmänt känt kanske?
 

samet

Medlem
Flög TXL-CPH i helgen, SAS Plus för poäng, har EB Guld. Flyget verkade vara fullt, 3 dagar innan avgång fans inga biljetter kvar på sas.se. Litet plan, två säten på varje sida. Sätet bredvid mig visades som ledigt under alla dagar innan avgång, och så blev det också. Samma sak gällde för en annan plats i Plus. Annars helt fullt.

Jag har för mig att en (inofficell?) förmån av EB Guld (och Diamond) är/var att bokningssystemet placerar passagerare på andra platser så länge de finns, så att chansen att man inte har en granne ökar. Hittar ingenting i SAS egen beskrivning av Guld förmåner. Men har alltid fått känslan att det faktiskt är så.
Nu undrar jag om detta (kanske under pandemin) kan till och med innebära att SAS inte ens säljer ut platserna för att erbjuda guld-medlemmarna en ledig plats bredvid?

Har någon gjort liknande erfarenheter? Eller är detta allmänt känt kanske?

Nej, de säljer så mycket de kan.
I fredags flög jag ARN-GOT, 11A och 11C var Guld respektive Diamond, men nog fick vi en pax på 11B.
 

ante_77

Medlem
Nej, de säljer så mycket de kan.
I fredags flög jag ARN-GOT, 11A och 11C var Guld respektive Diamond, men nog fick vi en pax på 11B.

Jag har upplevt att det är fullt med tomma platser och inte ens då får jag en seatblock när jag flyger. Gott om plats, men det verkar som att Diamondstatusen betyder att man får stolsgranne.
Väldigt lågt värde på C och Diamond när varken lounge, dryck eller seatblock fungerar.Statuslösa verkar ha större möjlighet till seatblock i dagsläget.
 

hco

Medlem
Hade tomt säte bredvid mig (*G med SAS) både ARN-MUC och MUC-ARN med LH nu i juli, på ett i stort sett fullt plan. I vanlig ekonomi.

På vägen ner var dock min radsgranne klädd i pilotuniform(???) så det var kanske seat block pga honom... Då satt vi på exit row.

Vägen upp var kanske bara flax.
 
Toppen