Senaste nytt

Vilken strategi ska jag välja för mina kreditkort

Renato

Medlem
En fråga till någon som är villig att hjälpa mig med min situation.

Jag ska börja satsa på 2-4-1 voucher snart. Då jag har cirka 2.5 miljoner amx mbr poäng och cirka 110k poäng på mitt eurobonus, via sas mc premium. Undrar om det är smartast att satsa på ett sas amx elite för att sin voucher. Sen undrar jag om jag ska risken att konvertera mina amx mbr poäng till eurobonus poäng, med 12/1 kurs innan dom höjer kursen till 16/1.
Min sista fråga är ni som har familj med barn. Hur fungerar det om jag åker på en resa med en 2-4-1 voucher med min fru men jag har ett spädbarn som är 5 månader. Ingår barnet eller hur tänker sas med spädbarn, tack på förhand
 

Berglund

Medlem
Jag ska börja satsa på 2-4-1 voucher snart.
Eftersom vouchern tjänas in under kalenderår, dvs från januari till december, är det fördelaktigt för dig att börja så tidigt som möjligt, helst nu direkt. Det är kalenderår som gäller, helt oavsett när på året du skaffar ditt Amexkort.

Sen undrar jag om jag ska risken att konvertera mina amx mbr poäng till eurobonus poäng, med 12/1 kurs innan dom höjer kursen till 16/1.
SAS EuroBonuspoäng är giltiga i fem år. Huruvida SAS finns kvar om fem år är förstås en diskussion man får ta med sig själv, risken att SAS går i konkurs och försvinner bedömer jag själv i varje fall som högre än att Amex skulle gå i konkurs och försvinna. Men tänker du försöka samla ihop till en bonusresa och skaffa voucher nu, då hade jag växlat. 16:1 eller 12:1, det gör ganska stor skillnad! Växla nu om du tänkt använda poängen i närtid!!!
 

Renato

Medlem
Eftersom vouchern tjänas in under kalenderår, dvs från januari till december, är det fördelaktigt för dig att börja så tidigt som möjligt, helst nu direkt. Det är kalenderår som gäller, helt oavsett när på året du skaffar ditt Amexkort.

Min tanke är att satsa Jan, 2021 sen resa sommaren senast. Men tycker du att jag ska satsa redan nu? Så då borde jag skaffa amx elite nu eller får man 2-4-1 voucher med sas mc premiun också?

SAS EuroBonuspoäng är giltiga i fem år. Huruvida SAS finns kvar om fem år är förstås en diskussion man får ta med sig själv, risken att SAS går i konkurs och försvinner bedömer jag själv i varje fall som högre än att Amex skulle gå i konkurs och försvinna. Men tänker du försöka samla ihop till en bonusresa och skaffa voucher nu, då hade jag växlat. 16:1 eller 12:1, det gör ganska stor skillnad! Växla nu om du tänkt använda poängen i närtid!!!

Exakt jo jag har tänkt spara till en bonus resa och konvertera till EB Poäng, då ska jag nog konvertera dom redan nu. Tack för det, vet du hur det fungerar med späd barn om jag och frun ska använda sig av voucher men vill klämma in barnet och hoppas på att barnet är utan extra kostnad eftersom det är ett spädbarn. Vet du vart jag kan hitta info om det, om det är någon gräns på ålder på barnet. :)

Tack för hjälpen
 

palmen

Moderator
Exakt jo jag har tänkt spara till en bonus resa och konvertera till EB Poäng, då ska jag nog konvertera dom redan nu. Tack för det, vet du hur det fungerar med späd barn om jag och frun ska använda sig av voucher men vill klämma in barnet och hoppas på att barnet är utan extra kostnad eftersom det är ett spädbarn. Vet du vart jag kan hitta info om det, om det är någon gräns på ålder på barnet. :)

Tack för hjälpen
Om du har frågor om barn på bonusresor passar nog denna tråden betydligt bättre och finns säkert en hel del svar på dina frågor där också.

https://www.businessclass.se//forum...med-eurobonuspoäng-med-infant-och-barn.15872/
 

ekf

Medlem
Får jag ställa dig en fråga palmen, får man voucher, 2-4-1 bara via amx elite eller ges det via sas mc premium också? Jag hitta ingen tråd om det.
SAS Mastercard Premium kan ge "Fly Premium"
Amex Classic kan ge 1 st voucher för resor med SAS inom Europa
Amex Premium kan ge 1 st voucher för resor med *A i hela världen
Amex Elite kan ge 2 st vouchers för resor med *A i hela världen

Edit: Detta står ganska tydligt på Amex samt SAS MC's hemsidor.
 

Renato

Medlem
SAS Mastercard Premium kan ge "Fly Premium"
Amex Classic kan ge 1 st voucher för resor med SAS inom Europa
Amex Premium kan ge 1 st voucher för resor med *A i hela världen
Amex Elite kan ge 2 st vouchers för resor med *A i hela världen

Edit: Detta står ganska tydligt på Amex samt SAS MC's hemsidor.

Tack för svaret, uppskattar. Då jag ska resa bara en gång per år med mina poäng så låter som drt som Amex premium ett bra alternativ.

Ang fly premium. När jag har nått te.x 200 000 poäng då kan jag boka business men betalar bara för sas go, kostar det poäng också eller är det bara att boka eftersom jag har passerat 200k gränsen. Tänker jag rätt att jag kan boka en resa till Thailand i bc klass men betala för sas go, utan att det kostar mig poäng? :)

Tack på förhand
 

Samosaguas

Medlem
Tack för svaret, uppskattar. Då jag ska resa bara en gång per år med mina poäng så låter som drt som Amex premium ett bra alternativ.

Ang fly premium. När jag har nått te.x 200 000 poäng då kan jag boka business men betalar bara för sas go, kostar det poäng också eller är det bara att boka eftersom jag har passerat 200k gränsen. Tänker jag rätt att jag kan boka en resa till Thailand i bc klass men betala för sas go, utan att det kostar mig poäng? :)

Tack på förhand
Nej det funkar inte eftersom SAS inte flyger till Thailand. Med Fly Premium kan du bara boka SAS-flyg.
 
Tack för svaret, uppskattar. Då jag ska resa bara en gång per år med mina poäng så låter som drt som Amex premium ett bra alternativ.

Ang fly premium. När jag har nått te.x 200 000 poäng då kan jag boka business men betalar bara för sas go, kostar det poäng också eller är det bara att boka eftersom jag har passerat 200k gränsen. Tänker jag rätt att jag kan boka en resa till Thailand i bc klass men betala för sas go, utan att det kostar mig poäng? :)

Tack på förhand
För att förtydliga så är det att man kan boka en bonusresa med SAS för poäng i business men betala poängkostnaden för ekonomi. Så ja, det kostar poäng. Det handlar alltså inte om att man kan köpa vanliga businessbiljetter men betala för ekonomi.
 

Berglund

Medlem
Tänker jag rätt att jag kan boka en resa till Thailand i bc klass men betala för sas go, utan att det kostar mig poäng? :)
Du tänker fel.

1. Du kan bara boka SAS flyg när du använder FlyPremium.
2. Det kostar dig poäng för varje bokning. Du kan alltså inte köpa vanliga biljetter för pengar och bli uppgraderad, så fungerar det inte.
 
Toppen