Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Berglund

Medlem
När jag läser detta förstår jag det som att min kvalificerinsperiod kommer förlängas
Nej. Läs igen.

Det står att din ”medlemsstatus” kommer att förlängas, det är inte samma sak som din ”kvalificeringsperiod”. Du behåller samma kvalificeringsperiod som tidigare och får som gåva även behålla din status i ett år till, om du nu skulle fattas poäng för att behålla den på egna meriter.
 

Coalcandy

Medlem
Nej. Läs igen.

Det står att din ”medlemsstatus” kommer att förlängas, det är inte samma sak som din ”kvalificeringsperiod”. Du behåller samma kvalificeringsperiod som tidigare och får som gåva även behålla din status i ett år till, om du nu skulle fattas poäng för att behålla den på egna meriter.
Ah, tack! Rätt ska vara rätt!
 

nili

Medlem
Jag har samma utgångsdatum. Fick i dagens SAS-nyhetsbrev följande:

Den senaste tiden har det varit svårt att samla in kvalificerade statuspoäng eller genomföra de flygningar som krävs för att behålla en medlemsnivå. Därför har vi valt att förlänga din medlemsstatus med 12 månader * om din kvalificeringsperiod upphör mellan 31 mars 2020 och 28 februari 2021. Ditt medlemskap kommer förnyas vid utgångsdatum av ditt nuvarande medlemskap. Det är därför inte säkert att du kan se ändringarna i ditt EuroBonus-konto än.
När jag läser detta förstår jag det som att min kvalificerinsperiod kommer förlängas, att jag har till 31 mars 2022 på mig att samla ihop gulder igen (istället för 2021).

Är i samma sits men gör en annan tolkning. Tolkar det som att vår status förlängdes 31 mars 2020 oavsett om vi återkvalificerat eller inte. 31 mars 2021 måste vi ha skrapat ihop tillräckligt med poäng om dom inte går ut med något nytt. Men jag hoppas din tolkning är rätt.
 

taxvalp

Medlem
Jag har läst SAS mejl i dag flera gånger och tror att de menar samma sak som de har kommunicerat tidigare och som avhandlats i denna tråd. Men frasen ”ditt medlemsskap kommer att förnyas vid utgångsdatum av ditt nuvarande medlemsskap” öppnar för tolkningar.

Mitt eget exempel: Jag är EBD med kvalificeringsperiod 1 juni till 31 maj varje år. Klarade förlängning på egen hand före pandemins utbrott.

Mitt ”nuvarande medlemsskap” sträcker sig till 31 maj 2021 (+ grace om man så vill) och om man läser dagens mejl kan man få intrycket att min status därmed gäller till 31 maj 2022. De skulle i praktiken då har förlängt ytterligare ett år jämfört med föregående kommunikation vilket ju vore en nyhet i sig.

Jag räknar fortfarande med att behöva förnya på egen hand - vad tror ni andra?

EDIT: Alltså samma analys som i inläggen ovan fast lite mer långrandigt...
 

johan_fbg

Medlem
Jag har läst SAS mejl i dag flera gånger och tror att de menar samma sak som de har kommunicerat tidigare och som avhandlats i denna tråd. Men frasen ”ditt medlemsskap kommer att förnyas vid utgångsdatum av ditt nuvarande medlemsskap” öppnar för tolkningar.

Mitt eget exempel: Jag är EBD med kvalificeringsperiod 1 juni till 31 maj varje år. Klarade förlängning på egen hand före pandemins utbrott.

Mitt ”nuvarande medlemsskap” sträcker sig till 31 maj 2021 (+ grace om man så vill) och om man läser dagens mejl kan man få intrycket att min status därmed gäller till 31 maj 2022. De skulle i praktiken då har förlängt ytterligare ett år jämfört med föregående kommunikation vilket ju vore en nyhet i sig.

Jag räknar fortfarande med att behöva förnya på egen hand - vad tror ni andra?

EDIT: Alltså samma analys som i inläggen ovan fast lite mer långrandigt...
Befinner mig i samma situation och tolkar det exakt så.
 

iceland

Medlem
Därför har vi valt att förlänga din medlemsstatus med 12 månader om din kvalificeringsperiod upphör mellan 31 mars 2020 och 28 februari 2021.
Min medlemsstatus är guld. Min kvalificeringsperiod upphör mellan den 30 april 2021, alltså mellan den 31 mars 2020 och den 28 februari 2021.

Ditt medlemskap kommer förnyas vid utgångsdatum av ditt nuvarande medlemskap.
Utgångsdatum av mitt nuvarande medlemsskap – guld – är den 30 april 2021 (graceperiod ej inräknad). "Ditt medlemsskap kommer förnyas vid utgångsdatum […]." Jag kommer med andra ord att vara guldmedlem till och med den 30 april 2021 (graceperiod ej inräknad).

Rätt eller fel, jag vet inte, men det är oerhört problematiskt att SAS uttrycker sig på ett sätt som öppnar upp för egna tolkningar på det här sättet. Det här är INTE att tala klarspråk.
 

palmen

Moderator
Min medlemsstatus är guld. Min kvalificeringsperiod upphör mellan den 30 april 2021, alltså mellan den 31 mars 2020 och den 28 februari 2021.


Utgångsdatum av mitt nuvarande medlemsskap – guld – är den 30 april 2021 (graceperiod ej inräknad). "Ditt medlemsskap kommer förnyas vid utgångsdatum […]." Jag kommer med andra ord att vara guldmedlem till och med den 30 april 2021 (graceperiod ej inräknad).

Rätt eller fel, jag vet inte, men det är oerhört problematiskt att SAS uttrycker sig på ett sätt som öppnar upp för egna tolkningar på det här sättet. Det här är INTE att tala klarspråk.
SAS är ju tydliga med att det gäller för de kvalificeringsår som slutar senast sista februari 2021. Ditt år avslutas sista april 2021, därmed omfattas du inte av detta nästa år, men du var del av det i år (2020) utifall att du inte hade återkvalat till samma nivå du hade året innan.
I just ditt fall back tycker jag sas är rätt tydliga med vad som gäller. Sikta in dig på att du måste dragit in ett nytt guld till slutet på april 2021, om det inte kommer utökning utav nuvarande sista datum.
 

GMTmax

Medlem
Jag har talat med SAS Goldservice vid flertalet tillfällen på temat för att få rätsida på saken och har fått följande svar/förtydliganden:
- extension av status med 12 månader träder endast i kraft om man inte tjänat in befintlig status under sin kvalificeringsperiod, vilket är logiskt.
- möjlighet till extension av status gäller i dagsläget endast medlemmar med utgående kvalificeringsperiod mellan 31mar20 och 28feb21.
- För att exemplifiera;
Jag har egenintjänad EBG med exp 31mar21 och omfattas alltså inte av extension i nuläget. Jag behöver tjäna in status under innevarande kvalificeringsperiod (1apr20 - 31mar21). Om mitt exp-datum ist hade varit 28feb21 hade mitt EBG förlängts till 28feb22 + grace.
 

GMTmax

Medlem
SAS är ju tydliga med att det gäller för de kvalificeringsår som slutar senast sista februari 2021. Ditt år avslutas sista april 2021, därmed omfattas du inte av detta nästa år, men du var del av det i år (2020) utifall att du inte hade återkvalat till samma nivå du hade året innan.
I just ditt fall back tycker jag sas är rätt tydliga med vad som gäller. Sikta in dig på att du måste dragit in ett nytt guld till slutet på april 2021, om det inte kommer utökning utav nuvarande sista datum.
Ett annat, hypotetiskt alternativ är ju såklart att de i likhet med andra bolag väljer att sänka tröskelvärden för status framöver. Vi får se vad SAS väljer att göra helt enkelt.
 
Toppen