Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Palazzi

Medlem
Imponerande!

Stort tack för den utförliga analysen och förklaringen. Jag lärde mig något idag!

Tack Ska väl tillstå att just i Sverige skiljer sig åsikterna som mest, med stor tilltro till att omställningen ska kunna ske snabbare. Normalt är den åsikten, på global nivå, enkom förekommande hos politiker, aktivister eller de som själva bedriver verksamhet inom klimatneutrala tekniker (och skulle vinna på det).
Gemene svensk är något mer positiv/naiv, men efter att både ha författat Energimyndigheten och Vinnovas nationell Energianalyser, startat ett solcellsbolag och varit internationellt expansionsansvarig på ett energieffektiviserings-bolag så känner jag mig rätt säker på två saker:
1. Transformationen av våra Energisystem sker Långsamt.
2. Sveriges självbild som världsledande på energiteknik delas inte av omvärlden. Vi likställer grundforskning med ”redo för implementering” och tar helt bort kunden ur ekvationen. Säljcyklerna är oerhört långa.
Istället lyfts Finland oftast fram, som leverantörer av det främsta som marknaden efterfrågar IDAG.
Sverige kör lite Apple-försäljning/marknadsföring, men B2B i energisektorn tycks inte vara mogen för det.
 
Hej!
jag är väldigt sugen på en elbil och då gärna en tesla 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.

Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?

MVH/Hans
 

Lauda 777

Medlem
Hej!
jag är väldigt sugen på en elbil och då gärna en tesla 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.

Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?

MVH/Hans
Hade en Bmw 320 d touring Xdrive innan min Model 3. På dom tre åren som jag hade den så var den på verkstad ett flertal gånger för knirr och knak i inredningen som dom aldrig lyckades fixa. Dessutom ryckte transmissionen vilket resulterade i ett byte av fördelningslåda efter garantin hade gått ut, hade kostat runt 50.000:- om dom inte hade tagit merparten på godwill.

Jag var ändå ganska nöjd men Model 3 är en helt annan nivå. Prestanda, infotainment, miljöaspekten m.m.m. Dessutom tycker jag att den känns åtminstone lika "premium" som Bmw:n.
 

Lauda 777

Medlem
Hur skulle du agera utifrån mina förutsättningar? Köpa en Tesla privat eller ta en ”vanlig” tjänstebil?

Hellre Tesla privat. Du kommer få en väldigt låg kostnad om du kör en del privata mil. Missa inte heller att beställa med en referal så att du får lite fri Supercharging. :)

Missade att du dessutom får ett påslag... Vin vin, speciellt om du kan plocka ut full milersättning.

Sen skulle jag kanske ändå fundera på att köpa en, dom står sig rätt bra och månadskostnaden blir inte farlig. Låna till taket. Låga räntor nu.

Och lägg solceller när du ändå ska byta tak.... Så har du energi till bilen nästan gratis.
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Samma här, 36 solpaneler på taket, 2 Teslor i garaget och nästan nollad elräkning...

upload_2020-7-22_10-45-55.png
 

Brandten

Medlem
Samma här, 36 solpaneler på taket, 2 Teslor i garaget och nästan nollad elräkning...

Visa bifogad bild 111930
Kanske för mycket OT nu men jag försöker ju iallafall spåra tillbaka på trådrubriken

Tror alla förstår att en nollad elräkning = stor initial kostnad som när man smetar ut det på x antal år ändå ger en slags månadskostnad. Hur som helst, om vi nu snackar tjänstebilar, hur gör man milersättning när man står hemma och laddar med egna solpaneler?
 
Vågade inte beställa elbil denna gång pga ett krav att köra 50mil på vintern utan planering. Hur vet man att man får laddplats på hotellet mm mm? Kommer byta från Volvo D4 till T6 och funderar på vad som är förmånligast för mig och bolaget. Idag betalar bolaget bränsle och 9,50kr/mil går ju knappt ihop på längre tjänsteresa då jag räknar med att bilen drar 0,80l/mil. Kan ladda på jobbet som ligger 4km från min bostad. Hur gör ni andra med bränsleförmånen? Förmån på jobbladdning är inget problem. Det får ju inte vara för krångligt....
 

flatwhite

Medlem
Tack Ska väl tillstå att just i Sverige skiljer sig åsikterna som mest, med stor tilltro till att omställningen ska kunna ske snabbare. Normalt är den åsikten, på global nivå, enkom förekommande hos politiker, aktivister eller de som själva bedriver verksamhet inom klimatneutrala tekniker (och skulle vinna på det).
Gemene svensk är något mer positiv/naiv, men efter att både ha författat Energimyndigheten och Vinnovas nationell Energianalyser, startat ett solcellsbolag och varit internationellt expansionsansvarig på ett energieffektiviserings-bolag så känner jag mig rätt säker på två saker:
1. Transformationen av våra Energisystem sker Långsamt.
2. Sveriges självbild som världsledande på energiteknik delas inte av omvärlden. Vi likställer grundforskning med ”redo för implementering” och tar helt bort kunden ur ekvationen. Säljcyklerna är oerhört långa.
Istället lyfts Finland oftast fram, som leverantörer av det främsta som marknaden efterfrågar IDAG.
Sverige kör lite Apple-försäljning/marknadsföring, men B2B i energisektorn tycks inte vara mogen för det.
Roligt att se att elbilar engagerar. Hela denna tråd handlar om val av tjänstebil och då blir val av drivlina och energibärare (och i förekommande fall laddnätverk) högst relevant.

Jag har inga intressen i Tesla eller någon biltillverkare. Jag är inte politiker eller aktivist och har inga intressen i förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad. Och jag anser mig själv inte vara naiv, jag vet att omställningen kommer ta tid.

Jag håller med dig i mycket. Som att det beroende på antaganden om marginalel kan vara bättre att köra fossilbil i Polen. Men jag delar inte din pessimism angående kommande energimix i länder som Polen och att ny kolkondens alltid är den marginalel som kommer adderas till energimixen. Det är pengarna som styr och sol- och vindkraft börjar bli billigare än kol- och oljeeldade kraftverk. Titta exempelvis på Indien och mellanöstern. Addera det faktum att kraftverksägare kommer få allt svårare att finansiera ny kolkondes på samma sätt som vi bilköpare kommer få svårare att finansiera nya fossilbilar:

BlackRock C.E.O. Larry Fink: Climate Crisis Will Reshape Finance - The New York Times

Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler

För 10 år sedan var förnybart i princip obefintligt i Polens energimix. Idag är det 15 procent och ökar. Även jag skrattade åt svensk vindkraft för 20 år sedan men idag har vi så mycket vindkraft i vår elmix att vi får negativt elpris under vissa förutsättningar. Skratta bäst som skrattar sist. Men som sagt, det tar tid att ställa om och kolkondens kommer att finnas kvar i många år. Därför är det bra med forskning på geologisk lagring av koldioxid (CCS).

Med statistik kan man som bekant visa vad som helst. Vi antar att kolkondes vid 35 procent verkningsgrad (vi är inte OT, vi snackar utsläpp och därmed förmånsvärde) släpper ut 970 gCO2e per kWh (Uppenberg et al 2001, Nordel 2008). Ta exempelvis en Model S LR som använder 1,64 kWh per mil (WLTP) och om den uteslutande laddar kolkondens blir utsläppen alltså 159 gCO2e per km i brukandefasen. Då är det absolut bättre att köra en ny Skoda Octavia som släpper ut 123-130 gCO2e per km (WLTP) i brukandefasen enligt tillverkaren.

Men om vi vänder på ekvationen. De solceller Tesla (inkl. dotterbolag) har levererat har genererat långt mycket mer elkraft än de använt i sina fabriker och alla Teslors sammanlagda elanvändning i brukandefasen. Om överskottet av solkraft ersatte t.ex. kolkondens där den levererades är koldioxidutsläppen för en Tesla (produktions- och användandefasen) negativ. Även om den sedan körs på kolkondens i Polen.

https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf

https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf

Så visst kan det vara dåligt att köpa en elbil tillverkad med kolkondens i Tjeckien och sedan ladda den med kolkondens i Polen. Men köper man en elbil från ett företag som tar ett helhetsgrepp över omställningen blir ekvationen en annan. Frågan om elmix och bilar hör definitivt ihop och det är just därför Tesla levererar både solceller och stationära batterier.

Jag har som sagt inga intressen i Tesla eller förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad.
 
Toppen