Tack Ska väl tillstå att just i Sverige skiljer sig åsikterna som mest, med stor tilltro till att omställningen ska kunna ske snabbare. Normalt är den åsikten, på global nivå, enkom förekommande hos politiker, aktivister eller de som själva bedriver verksamhet inom klimatneutrala tekniker (och skulle vinna på det).
Gemene svensk är något mer positiv/naiv, men efter att både ha författat Energimyndigheten och Vinnovas nationell Energianalyser, startat ett solcellsbolag och varit internationellt expansionsansvarig på ett energieffektiviserings-bolag så känner jag mig rätt säker på två saker:
1. Transformationen av våra Energisystem sker Långsamt.
2. Sveriges självbild som världsledande på energiteknik delas inte av omvärlden. Vi likställer grundforskning med ”redo för implementering” och tar helt bort kunden ur ekvationen. Säljcyklerna är oerhört långa.
Istället lyfts Finland oftast fram, som leverantörer av det främsta som marknaden efterfrågar IDAG.
Sverige kör lite Apple-försäljning/marknadsföring, men B2B i energisektorn tycks inte vara mogen för det.
Roligt att se att elbilar engagerar. Hela denna tråd handlar om val av tjänstebil och då blir val av drivlina och energibärare (och i förekommande fall laddnätverk) högst relevant.
Jag har inga intressen i Tesla eller någon biltillverkare. Jag är inte politiker eller aktivist och har inga intressen i förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad. Och jag anser mig själv inte vara naiv, jag vet att omställningen kommer ta tid.
Jag håller med dig i mycket. Som att det beroende på antaganden om marginalel kan vara bättre att köra fossilbil i Polen. Men jag delar inte din pessimism angående kommande energimix i länder som Polen och att ny kolkondens alltid är den marginalel som kommer adderas till energimixen. Det är pengarna som styr och sol- och vindkraft börjar bli billigare än kol- och oljeeldade kraftverk. Titta exempelvis på Indien och mellanöstern. Addera det faktum att kraftverksägare kommer få allt svårare att finansiera ny kolkondes på samma sätt som vi bilköpare kommer få svårare att finansiera nya fossilbilar:
BlackRock C.E.O. Larry Fink: Climate Crisis Will Reshape Finance - The New York Times
Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler
För 10 år sedan var förnybart i princip obefintligt i Polens energimix. Idag är det 15 procent och ökar. Även jag skrattade åt svensk vindkraft för 20 år sedan men idag har vi så mycket vindkraft i vår elmix att vi får negativt elpris under vissa förutsättningar. Skratta bäst som skrattar sist. Men som sagt, det tar tid att ställa om och kolkondens kommer att finnas kvar i många år. Därför är det bra med forskning på geologisk lagring av koldioxid (CCS).
Med statistik kan man som bekant visa vad som helst. Vi antar att kolkondes vid 35 procent verkningsgrad (vi är inte OT, vi snackar utsläpp och därmed förmånsvärde) släpper ut 970 gCO2e per kWh (Uppenberg et al 2001, Nordel 2008). Ta exempelvis en Model S LR som använder 1,64 kWh per mil (WLTP) och om den uteslutande laddar kolkondens blir utsläppen alltså 159 gCO2e per km i brukandefasen. Då är det absolut bättre att köra en ny Skoda Octavia som släpper ut 123-130 gCO2e per km (WLTP) i brukandefasen enligt tillverkaren.
Men om vi vänder på ekvationen. De solceller Tesla (inkl. dotterbolag) har levererat har genererat långt mycket mer elkraft än de använt i sina fabriker och alla Teslors sammanlagda elanvändning i brukandefasen. Om överskottet av solkraft ersatte t.ex. kolkondens där den levererades är koldioxidutsläppen för en Tesla (produktions- och användandefasen) negativ. Även om den sedan körs på kolkondens i Polen.
https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf
https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf
Så visst kan det vara dåligt att köpa en elbil tillverkad med kolkondens i Tjeckien och sedan ladda den med kolkondens i Polen. Men köper man en elbil från ett företag som tar ett helhetsgrepp över omställningen blir ekvationen en annan. Frågan om elmix och bilar hör definitivt ihop och det är just därför Tesla levererar både solceller och stationära batterier.
Jag har som sagt inga intressen i Tesla eller förnyelsebara energikällor. Jag är bara väldigt intresserad.